
Halikon Rikalanmäellä ja Kihisissä aloitettiin toukokuun lopulla arkeologiset koekaivaukset. Kaivauksilla selviteltiin uuden ratalinjan muinaisjäännöskohteiden laajuutta ja säilyneisyyttä.
Tämän hetkisen tiedon mukaan kohteilla ole säilynyt kiinteää muinaisjäännöstä.
– Varsinaisia säilyneitä kulttuurikerroksia tai rakenteita ei alueella ollut, vahvistaa kenttätyönjohtaja, tutkija Heli Lehto.
Koekaivauksia tehtiin Rikalanmäellä ja Kihisissä toukokuun lopulla ja kesäkuun alussa. Rikalanmäeltä löydettiin pieni määrä rautakautista keramiikkaa ja palanutta luuta sekoittuneista maakerroksista.
Viimeisimpänä tutkittavana oli Rikalanmäen pohjoispää, jossa on ollut rakennuksia ja muuta maankäyttöä vähintään 1800-luvulta eteenpäin.
– Rakennukset ovat voineet tuhota alueella ehkä olleet vanhemmat kerrokset. On myös mahdollista, ettei tällä alueella ole ollutkaan muinaisjäännöstä ja löytynyt keramiikka on päätynyt sinne maankäytön seurauksena.
Kihisten kohdalla ei löydetty lainkaan merkkejä kiinteästä muinaisjäännöksestä.
– Ehkei kohde olekaan ulottunut niin etelään. Toisaalta paikalla olleet kasvihuoneetkin ovat voineet tuhota muinaisjäännöksen.
Kaivausten jatkamisesta ei ole vielä päätetty. Lehdon mukaan on mahdollista, ettei kaivauksia tämän hetkisten löytöjen vähäisyyden vuoksi jatketa.
– Voi hyvinkin olla, että kaivaukset lopetetaan. Päätöksen tekee lopulta Turun museokeskus.
Raportti käsitellään museokeskuksessa oletettavasti loppukesästä.
Kaikkia kansalaisia kun olen kuunnellut, on vastaus. Ratahanke on turhake ja luontoa tuhoava ajatus. Ukrainan sodan jatkuttua EU tulee rajoittamaan monet hankkeet rahoituksilta.
Suomen hallitus on nyt antanut nämä rahoitukset muihin Euroopan maihin tukina ja unohtanut oman maan murheet.
Turhaako oli aikoinaan ohikulkutien rakentaminen ja sitten moottoritien rakentaminen?
Moottoritiellä on useita liittymiä, joista pääsee mukaan liikenteeseen. Junarataa tehdään 65 kilometriä välille Salo-Lohja eikä kyytiin pääse. Se on järjetöntä. Mikä yhtenäinen työssäkäyntialue se on, jossa on 65 kilometrin katve?
Eli jos Minäminän lähelle rakennetaan liittymä, niin silloin ei tarvitse huolehtia arkeologiasta tai kulttuurimaisemasta? Vanha ratahan jää palvelemaan paikallisliikennettä eli jo kuopattuja seisakkeita voidaan ottaa lättähattukäyttöön.
Amaryllis kirjoittaa viisaasti. On turha hävinneenä lähteä nälvimään. Juna kulkee kiskoilla. Jos lähden Salosta Turkuun junalla, ajan 10 kilometriä, että pääsen Salon asemalle. Sen jälkeen kuljen bussilla Turussa 8 kilometriä. Mitä järkeä siinä on? Jos minulla 35-40 kilometriä Turkuun, kannattaako mennä junalla?
Kuvitteleeko Minäminä-Perttikin, että hänen datsansa sijainnin mukaan tehdään ratalinjauksia. Useimmille on junalla kulkemisessa järkeä, toki ei kaikille perämetsissä asuville.
En minä tosiaankaan kuvittele. Siinä me olemme myöskin erilaisia. Muitakin ihmisiä asuu matkojen päässä. Ei kukaan voi mennä junalla töihin esimerkiksi, että asuu asemalla ja työpiste on toisella asemalla.
Nyt ymmärrän, miksi muutamat haluavat Tunnin junaa.
Moottoritietä vastustettiin liito-oravilla vuosia, mutta nyt on tarpeellinen koska nykyinen autojen määrä ei enää nykyiselle 110-tielle enää mahtuisikaan.
Juna ja uusi junarata on ihan eri juttu, tuskin tarpeellinenkaan. Nykyistä rataa vain parantelemaan kaksoisradalla.
Aivan samaa mieltä Peltarin kanssa.
Ei ole Peltari minua kuunnellut, ELSA-rata tarvitaan. Polttoaineet eivät halpene. Nykyrata on sohlo.
Ei ole Peltari minuakaan kuunnellut. Salo tarvitsee uuden ja tehokkaan ratayhteyden. Esimerkiksi, saadaan jatkossakin Saloon sote-työntekijöitä Salon ulkopuolelta, eikä tarvitse aikoja peruutella, kun juna seisoo jossain pöheikössä.
Eiköhän otsikossa olisi täsmällisempää sanonta; Ei ole löytynyt muinaisjäännöksiä kuin, että ei ole (kun sitä ei löytämättä varmuudella voida niin todentaa). Nämä kansalaiskuulemiset yleensäkin Suomessa linjatut sivuraiteille kun niistä ei näkösälle ilmaannu mitään korjaavia toimenpiteitä – annettujen muistutusten mukaan.