Autokoulut puoltavat ajokorttilain uudistusta – Poliisi tyrmää: ”Kypsymättömän ikäluokan kanssa pitää ottaa kaikki keinot käyttöön”

16
Poikkeusluvan saanut Oskari Tuominen oli vasta toisella ajotunnilla Kalle Anjalinin ohjauksessa. Tuomisen mukaan auton ajaminen on vaikuttanut helpolta. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Ajokorttilain uudistus herättää kiistaa. Hallituksen esityksen mukaan jokainen 17-vuotias voisi saada jatkossa ajokortin huoltajan suostumuksella. Aiemmin korttia varten on vaadittu ikäpoikkeuslupa. Muutosesitys annettiin jo toukokuussa 2022, mutta sen käsittely siirtyi syksyyn.

Esityksen mukaan 17-vuotiaan kuljettajan ajo-oikeus ei olisi voimassa öisin kello 00–05 välillä. Kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan, ja auto merkittäisiin alaikäisen kuljettajan tunnuksella. Toimenpiteillä yritetään parantaa nuorten kuljettajien liikenneturvallisuutta.

Henri Lahtomaa kyseenalaistaa tämän hetkisen ajo-opetuksen vähäistä määrää. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Salon autokouluista Easy Driverin, Salon Autokoulun ja DreamDriverin väki kannatti uudistusta. Jokaisen ajo-opettajan mielestä ehdotuksen autonkäyttörajoitteet olivat perusteltuja.

Sen sijaan Lounais-Suomen poliisilaitoksen ylikomisario Mika Peltolan mielestä 17-vuotias ei ole valmis auton rattiin.

– Kyllä 18-vuotias ajattelee asioita jo hieman laajemmin kuin 17-vuotias. Kypsymistä tapahtuu koko ajan.

Peltola uskoo alaikäisten kuljettajien tapaturmien lisääntyvän uudistuksen myötä.

– Jos asiaa ei uskota nyt, niin myöhemmin loukkaantumiset ja kuolemantapaukset näkyvät tilastoissa.

Ylikomisarion mielestä rajoituksia on ehdottomasti asetettava, jos ajolupa annetaan kaikille 17-vuotiaille.

– Kypsymättömän ikäluokan kanssa pitää ottaa kaikki keinot käyttöön. Ajo-oikeutta tulee todellakin rajata matkustajien ja kellonajan osalta.

Valvonnan tarpeesta Peltola painottaa myös vanhempien osuutta.

– On vähän surullista, jos poliisi on ainoa sääntöjä painottava osapuoli. Mallioppiminen käynnistyy jo lapsena. Vanhempien tulisi ohjata pientä lastakin vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen.

Kalle Anjalin on 17-vuotiaan Oskari Tuomisen liikenneopettaja. Tuomisella on ollut aiemmin mopoauto, ja sen vuoksi nuoren ajotaidot ovat poikkeuksellisen hyvät. Anjalin ohjeistaa Tuomiselle peruutusta. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Salossa ikäpoikkeuslupien hakeminen on ollut nousujohteista. Vuonna 2020 poikkeuslupia myönnettiin 183 kappaletta, ja vuonna 2021 248 kappaletta. Tämän vuoden heinäkuun loppuun mennessä lupia on myönnetty 165.

Näiden lisäksi Somerolle myönnettiin vuonna 2020 54 lupaa sekä vuonna 2021 71 lupaa. Tämän vuoden heinäkuun loppuun mennessä lupia on myönnetty Somerolle 36 kappaletta.

Poikkeusluvan saanut 17-vuotias, salolainen Oskari Tuominen piti luvan saamista yksinkertaisena.

– Mielestäni se oli helppo saada. Hain poikkeuslupaa, jotta pääsen liikkumaan työmaiden välillä. Työskentelen talonrakentajana.

Tuominen tavoitettiin Salon Autokoulusta toisen ajotuntinsa jälkeen. Hänen ajo-opettajansa Kalle Anjalin kehuu nuoren ajotaitoja ja uskoo kykyjen liittyvän mopoauton omistamiseen.

– Todella hienosti on sujunut. Mopoauto auttaa merkittävästi muuhun, paitsi auton käsiteltävyyteen. Oskarilla oli homma heti hallussa.

Kalle Anjalin pohtii käytännön haasteita 17-vuotiaiden rajoitetusta ajo-oikeudesta, sillä poliisin valvonnan tarve lisääntyy. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Salon Autokoulussa sekä ajoittain Dream Driverin puolella työskentelevät Henri Lahtomaa ja Kalle Anjalin pitävät 17-vuotiaita samanvertaisina kuljettajina kuin 18-vuotiaitakin.

– Holtittomia kuskeja löytyy yhtä lailla 18- kuin 17-vuotiaista. Jos syntymäaikaa ei katso, niin ei kyllä huomaa eroa mistään, kertoo kahdeksan vuotta liikenneopettajana työskennellyt Anjalin.

Lahtomaa on samaa mieltä.

– Mielestäni ei voi suoraan sanoa, että kaikki 17-vuotiaat olisivat epäkypsiä liikenteeseen. Sellainen kuski, joka on epäkypsä rattiin 17-vuotiaana, on sitä luultavasti 18-vuotiaanakin.

Kumpikin opettajista kannattaisi opetusmäärän lisäämistä. Sitä kautta voitaisiin heidän mielestään parantaa myös ajoturvallisuutta.

– Oppilaat jäävät aika vieraiksi, kun opetusmäärä on pieni, eikä teoriatunteja pidetä luokkahuoneessa, Lahtomaa harmittelee.

– Minimimäärä ajotunteja ei useimmille riitä. Tulee yllättäen todella kalliiksi, kun minimimäärällä mennään ajokokeeseen testaamaan läpipääsyä ja sitten pitääkin alkaa ostaa ekstratunteja, Anjalin toteaa.

Ennen ajokoetta kuljettajan on suoritettava vähintään ajo-opetuksen minimimäärä, 10 tuntia ajoa ja neljä tuntia riskien tunnistusta. 10 ajotunnista puolet voi tehdä simulaattorissa. Ennen ajokorttilain uudistusta ajotunteja suoritettiin 19 kappaletta.

Miia Järven mielestä nykyinen ikäpoikkeuslupajärjestely on turhaa byrokratiaa. Kuva: Easy Driver Oy Salo

Autokoulu Easy Driver Oy Salossa työskentelevä Miia Järvi kouluttautuu parhaillaan liikenneopettajaksi ja opettaa harjoitusluvalla. Hänen mielestään nykyinen ikäpoikkeuslupajärjestely on turhaa byrokratiaa.

– Tälläkin hetkellä vanhemmat tekevät 17-vuotiaan poikkeuslupahakemuksen. Mielestäni uudistus ei muuttaisi tilannetta ajolupien osalta, vaan lähinnä poistaisi ylimääräisen byrokratian ja lupamaksun.

Järvi kannattaa silti muiden liikenneopettajien tavoin muutosesityksen rajoituksia.

– Harrastuksissa tai koulumatkoilla ei käydä yöllä. Rajoitusten kanssa tippuisi suuri riskitekijä pois, sillä onnettomuudet sattuvat pitkälti yöaikaan kavereiden kanssa.

Ajo-opetuksessa Järvi ei ole havainnut eroa 17- ja 18-vuotiaiden välillä.

– Olen nähnyt todella fiksuja nuoria, joiden välillä ei ikäeroja huomaa. Ajo-opetuksen määrää pitäisi kuitenkin ehdottomasti kasvattaa.

Vuonna 2018 astui voimaan ajokorttilaki, jossa 17-vuotiaille tuli mahdollisuus hakea poikkeusluvalla ajokorttia esimerkiksi koulumatkaa varten. Traficom on myöntänyt kaiken kaikkiaan miltei 60 000 poikkeuslupaa.

Liikenneturvan mukaan nuoria on väestöstä vain 11 prosenttia, mutta joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on 15–24-vuotias nuori. Kuolemanriski korostuu nuorilla miehillä.

Ajo-oikeuden rajoitukset nousivat uudelleen keskusteluun, kun kolme nuorta menehtyi Savonlinnassa vakavassa liikenneonnettomuudessa heinäkuun lopulla.

16 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Keijo K.
1 kuukausi sitten

Kun seuraa koppimönkijöillä ja mopoautoilla ajavien edesottamuksia, niin ei pitäisi alle kakskymppisille korttia myöntää.

Juuri nuo hulluimmat tapauksethan pilaavat kaikkien nuorten maineen, vaikka heitä olisikin minimaalinen määrä. Kyllä pitäisi olla rohkeutta käräyttää kaverit, jotka ovat vaarallisia liikenteessä.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K.

Ja kun seuraa polkupyörän selästä henkilöautoilijoiden edesottamuksia kuskin iästä riippumatta, lopputulos on sama.

Keijo K.
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Kun Sepänkadun ja Turuntien risteykseen tulee polkupyöräilijä suunnasta kuin suunnasta, hänellä tuntuu olevan etuajo-oikeus. Se on vaan pahin esimerkki siitä, mitä Urpo pyöränsä selästä voi nähdä, kun siellä mennä koheltaa.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K.

Nyt oli kyse ajokortin omaavien aikuisten autoilijoiden tekemisistä. Kun ajaa vain autolla, näkee vain polkupyöräilijöiden virheet, ja se ohjaa käsitystä liikenteestä. Sinun kommenteissasi tosin autoilijatkin varsinkin moottoritiellä ajavat keskimäärin varsin heikolla osaamistasolla.

Täti Salosta
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Henkilöautojen ratin takaa katsottuna pyöräilijät syöksyvät ajotielle monasti suin päin autojen eteen. On risteyksiä, joissa kärkikolmio tarkoittaa myös heitä. Tänään nuori koulupoika tuli oikealta vauhdilla ylittäen Helsingintien niin sanotussa Muurlan tullissa. Valppaiden autokuskien ansiosta selvisi, mutta läheltä piti.

Urpo
1 kuukausi sitten
Reply to  Täti Salosta

En tiedä oliko tuossa tilanteessa mukana enemmän tuuria vai taitoa, mutta TLL 29 pykälä velvoittaa asioita, jotka jostain syystä saavat monissa aikaan lähinnä taivastelua. Toisille tulee enemmän asioita liikenteessä yllätyksenä kuin toisille. Joskus on hyvä pysähtyä ja pohtia syytä siihen.

Toistan, että tässä jutussa ei ollut kyse nuorista koulupojista pyöräilemässä, vaan 17-vuotiaista autoilijoista.

Keijo K.
1 kuukausi sitten
Reply to  Urpo

Joillakin on joskus vaikeaa pysyä aiheessa, mistäköhän johtuu?

Näin on
1 kuukausi sitten

Ajokortteja ei pitäisi myöntää alle 25-vuotiaille ollenkaan, ja nämä 15-vuotiaiden pelit pitäisi kokonaan kieltää lailla pysyvästi.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Näin on

Pitäisi myös nyppäistä kortti kaikilta yli 80-vuotiailta. Ei nähdä enää sivulle, ja refleksiaika verrattuna 25-vuotiaaseen on sitä luokkaa, että auto kulkee 50 metriä ennen kuin jalka on jarrulla.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Kaikilta ääriajattelijoilta ja aggressiivisilta ihmisiltä kortti pois. Sellaisilta myös kortti pois, jotka eivät ole ajaneet viiteen vuoteen autoa. Ei ikä ole sinäänsä riski, vaan asenteet.

Jos yli 80-vuotias ajaa kolarin, olipa vika kenen tahansa, se luokitellaan iäkkään ihmisen syyksi. Iäkäs kuolee kolarissa helpommin ja prosentuaalisesti nostaa lukua, koska heitä on määrällisesti valtavasti vähemmän. Pitäisi selvittää, kuka ja mikä on aiheuttanut kuolemantapauksen.

Sivulle näkeminen on putkinäöstä kiinni, ei iästä.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Yksi suuri syy iäkkäiden kuolonkolareihin oli se, että ei oltu havaittu lainkaan vastaan tulevaa. Iäkkäillä, eli yli 70-vuotiailla, oli kortti noin kolmellasadallatuhannella ja alle 20-vuotiailla noin sadallatuhannella. Kumpaa olikaan vähemmän?

Miesten on vissiin vaikea myöntää ikääntyvänsä ja kadottavansa ajotaitonsa. Liikenneturva kyllä kehottaa arvioimaan oman ajokykynsä realistisesti, vaan ei tunnu kaikilta onnistuvan. Netin maailmasta voi tutkia, miten esimerkiksi refleksit hidastuvat radikaalisti yli 70-vuotiailla. Se on tieteellinen fakta, ei ikärasismia.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

On se hyvä, että täällä on näin paljon viisautta. Ihmeellistä kaiken kaikkiaan.

Pertti
1 kuukausi sitten

On naiivia ja tyhmää määritellä, mikä ikä on paras ajokortille. Asiaa pitää ajatella laajemmin. Jos ajokortteja tulee lisää, se lisää autoilua ja saastuttaa. Määrätty ikä antaa vastuuta liikenteessä, mikä ei kaikille nuorille sovi.

Liikenne esimerkiksi autoilla, polkupyörillä ja jopa kävellen tuntuu välillä, että siellä liikkuu itsetuhoisia ihmisiä. Ihmiset ovat nykyään niin vastuuttomia, että ajokortti-ikää pitää nostaa 19 vuoteen vähintään.

Tietysti autokoulut haluavat enemmän asiakkaita, ainoastaan tästä on kysymys.

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Yli 80-vuotiaiden kuolemaan johtaneet liikenneturmat ovat 3,5-kertaiset verrattuna 20-24 vuotiaisiin. Ei se ikä ihan turha vaatimus ole.

Nuorten kaahailuista kirjotetaan herkemmin kuin ikäihmisten hörhöilyistä liikenteessä. 16-vuotiaalle ei kylläkään kuulu ajokorttia. Polkupyörä, niin pysyy kunnossa.

Nopeudenrajoitin
1 kuukausi sitten

Kaikkiin henkilöautoihin nopeudenrajoitin, 125 km/h, ja se on siinä.

Make
1 kuukausi sitten

Kaikkiin uusiin autoihin nopeusrajoituksentunnistin, joka rajoittaa nopeuden. Kaikilta.