Kantti kesti sadettakin – historialliset kanttiautot kokoontuivat Salon torin ympyräparkkiin

0
Pekka Virtanen oli perustamassa Salon Seudun Ajoneuvoharrastajat ry:tä vuonna 2008. Harrasteajoneuvojen kanssa hän on ollut tekemisessä jo vuosikymmeniä aikaisemmin. Kuvassa vasemmalla Virtasen Ford, oikealla Rolls Royce. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi

Salon torin ympyräparkkiin pysäköi tiistai-iltana hiukan erikoisempia menopelejä, kun Salon Seudun Ajoneuvoharrastajat ry (SSAH) järjesti avoimen kanttiautokokoontumisen.

Sateisesta kelistä huolimatta paikalle saapui kymmenkunta kanttiajoneuvoa ja moninkertainen määrä uteliaita katselijoita.

– Tuttuja ja tuntemattomia, SSAH:n hallituksessa vaikuttava Pekka Virtanen toteaa.

– Kanttiautot hävisivät pitkäksi aikaa katukuvasta, mutta nyt kulttuuri osoittaa elpymisen merkkejä, hän iloitsee ja mainitsee Tampereella toissa viikolla järjestetyn cruising-tapahtuman sekä heinäkuussa Turusta Uuteenkaupunkiin kisatun T-Ford-rallin.

Sanalla ”kantti” viitataan ajoneuvon kulmikkaaseen muotoon. Vaikka moderneistakin autoista voi puhua kantikkaina, usein termillä viitataan 1910–1930-lukujen automobiileihin.

Salon Seudun Ajoneuvoharrastajat ry:n Mikko Virtanen (vas.), Pekka Virtanen ja Sami Lähdeniitty olivat pukeutuneet tapahtuman mukaisesti. Mukana kuvassa myös luotettu kartanlukija Paula Hakala. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi

Tiistaisessa kanttiautokatraassa olivat edustettuna esimerkiksi Buick, Chevrolet ja Oakland. Pekka Virtanen ajoi paikalle Fordilla, jonka hänen isänsä entisöi 1960-luvulla.

– Vakiopeli kulkee parhaimmillaan 50–60 kilometriä tunnissa. Tällä pääsee yli seitsemääkymppiä, koska vaihteita on vakiomallia enemmän, Virtanen esittelee.

Hän arvioi Fordin kulutukseksi noin 10–12 litraa sadalla kilometrillä.

– En aja hirveästi huvikseni. Nämä ovat sellaisia pelejä, etteivät ne ihan kaikkiin olosuhteisiin sovi.

Kaikkiaan Virtanen omistaa puolen tusinaa sellaista harrasteajoneuvoa, jotka käyvät säännöllisesti katsastuksessa.

– Autojen lisäksi myös kaksipyöräisiä, hän täsmentää.

Virtanen on puuhaillut harrasteajoneuvojen parissa 1970-luvun puolivälistä lähtien.

– Kun tauti tarttuu, ei siitä pääse helpolla eroon, hän sanailee ja viittaa isältänsä perittyyn mieltymykseen.

Kanttiautokokoontuminen houkutteli Salon torin ympyräparkkiin runsaasti katselijoita. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi

Pekka Virtanen oli perustamassa Salon Seudun Ajoneuvoharrastajat ry:tä vuonna 2008.

– Nollasta se lähti. Perustamiskokouksessa yhdistykseen sitoutui jokusen kymmentä jäsentä, hän muistelee.

Yhdistyksen nykyinen jäsenmäärä on reilut 200.

– Joku on poistunut, toisaalta toinen on tullut tilalle. Jäsenluku on pysynyt usean vuoden ajan samalla tasolla, Virtanen kertoo.

Jäsenten asuinpaikkakirjo on Virtasen mukaan laaja.

– Valtaosa asuu Kanta-Salon ja entisten kuntien alueella. Someron suunnilla jäseniä on myös paljon. Onpa joku Turusta ja jopa Helsingistäkin, Virtanen toteaa.

Kuvassa Oakland-merkkinen auto. Oaklandien valmistaminen lopetettiin vuonna 1931. Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi

Kuten monet muutkin toimijat myös SSAH on elvyttänyt arkeaan koronan jälkimainingeissa.

– Emme järjestäneet kahteen vuoteen käytännössä mitään. Joitain ”kruisinkeja” pidimme, aina turvaohjeistukset kuitenkin huomioiden, Virtanen painottaa.

Kahdelta edelliseltä vuodelta peruuntui myös yhdistyksen heinäkuinen toritapahtuma, joka nauttii valtakunnallistakin mainetta.

Vuodesta 2004 lähtien, siis jo ennen yhdistyksen perustamista, järjestetty harrasteajoneuvokokoontuminen on houkutellut torille parhaimmillaan 400–500 ajoneuvoa.

– Sekin alkoi muutaman auton yhteen kokoontumisesta, Virtanen muistuttaa.

Normaalioloissa SSAH pyrkii järjestämään kesäaikaan tapahtumia kuukausittain.

– Vappuna aloitetaan ja syyskuussa jäädään tauolle. Talvikuukaudet menevät huolto- ja rakenteluhommissa, Virtanen valaisee ja lisää, että kevättalvella on tyypillisesti järjestetty jonkinlainen jäsenretki.

Voisiko nyt ensi kertaa Salossa järjestetty kanttiautokokoontuminen nousta samanlaiseen kansansuosioon kuin heinäkuinen toritapahtuma?

– Oli tärkeää saada tämä nyt alulle. Katsotaan, mitä tulevat vuodet tuovat tullessaan, Virtanen lausuu.

Kanttiautokokoontumisessa kaksi Fordia ja Buick (keskellä). Kuva: SSS/Julian Rauhaniemi