Katamaraanialus törmäsi Högsåran lossiin myöhään tiistai-iltana Kemiönsaaressa. Rysähdys sattui lossin varoitusäänistä huolimatta avaralla väylällä.

Henkilövahingoilta vältyttiin, mutta onnettomuuden syyt kummastuttavat.

– Kovasti ihmettelimme onnettomuutta. Ei tuon leveämpää väyläaluetta voi ollakaan, päivittelee Länsi-Suomen merivartioston meripelastusjohtaja Kristian Hermansson.

Virolainen katamaraani oli suuntaamassa pohjoiseen päin, kun yhteentörmäys sattui. Hermanssonin mukaan tähystys on mennyt kuljettajalla pieleen.

Toisin sanoen, huomio on ollut muualla kuin ulapalla.

– Jos kukaan ei katso menosuuntaan, näin siinä käy.

Lossi liikennöi Högsåran ja Svartnäsin välillä, ja lauttareitin pituus on hieman alle kaksi kilometriä. Liikennöintiä hoitaa Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries.

Lossi saatiin nopeasti toimintakuntoon, ja alus pääsi takaisin Högsåran reitille. Kuva: SSS-arkisto/Liisa Käiväräinen

Katamaraani ja lossi kärsivät kumpikin pieniä vahinkoja.

– Lossista meni pakoputki, kun katamaraani törmäsi suoraan sen kýlkeen. Katamaraanin keulaan tuli lieviä vahinkoja.

Lossi saatiin nopeasti takaisin liikennöintikuntoon, ja katamaraanikin pääsi jatkamaan matkaansa. Lossin kuljettaja toimi Hermanssonin mukaan ohjekirjan mukaisesti.

– Hän soitti heti keskukseen törmäyksen satuttua. Lossi on järeämpää tekoa, mutta katamaraanin matkustajille olisi voinut sattua. Onneksi nopeudet olivat pieniä ja sää oli hyvä.

Högsåraan liikennöi Svartnäsistä Suomen Lauttaliikenne Oy eli Finferries. Kuva: SSS-arkisto/Essi Seppälä

Tapahtumapaikalle hälytettiin aluksi Hiittisten merivartioaseman partio sekä Turun meripelastushelikopteri.

Helikopterin hälytys peruutettiin, kun partio totesi tilanteen rauhalliseksi.

– Katamaraani jäi kuuliaisesti odottamaan paikalle, kun tilannetta selviteltiin.

Tällä hetkellä tapahtuma on Merivartioston rikostorjuntayksikön piirissä. Yksikkö tutkii törmäystä liikenne- ja meriturvallisuuden vaarantamisena.

Högsåran lossi liikennöi Högsåran ja Svartnäsin välillä. Kuva: SSS-arkisto/Hanna Laurikko
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments