”Henkilöautot tulevat perä edellä vastaan” – moottoritiellä ajetaan nyt normaalia hitaammin, jotta bensalasku pysyisi kurissa

15
Ammattikuljettaja Mauno Suutari havainnoi työssään päivittäin liikenteen hidastumista. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Turku-Helsinki moottoritiellä ajavien kaasupoljin on keventynyt. Kesän aikana polttoaineen hinnannousulla on ollut vaikutusta sekä liikenteen automääriin että ajonopeuksiin.

– Nopeuden keskimääräisen alentumisen on huomannut sekä töissä että siviilielämässä. Samoin liikenteen ajoittaisen hiljentymisen, toteaa ylikonstaapeli Kristian Vidjeskog Lounais-Suomen poliisista. Vidjeskog valvoo ajonopeuksia koko Varsinais-Suomen alueella.

Hän arvioi muutoksen ajokäyttäytymisessä johtuvan polttoaineiden hinnannoususta.

– Heti kun hidastaa vauhtia, se tuntuu positiivisesti kukkarossa.

Ylinopeussakkojen määrä ei ole Vidjeskogin mielestä vähentynyt. Riskikuljettajien ryhmä on kenttätöissä tehdyn arvion mukaan kuitenkin erilainen.

– Uskon, että nuoria kuljettajia polttoaineen hinnannousu on rauhoittanut. Tällä hetkellä keski-ikäiset kuljettajat napsivat suuria ylinopeussakkoja.

Ylikonstaapeli muistuttaa törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantajien olevan yksittäisiä kuljettajia. Nämä kuljettajat eivät kerro ajokäyttäytymisen keskiarvosta.

Keski-ikäiset kuljettajat napsivat nyt ylinopeussakkoja. Kuva: SSS/arkisto

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Riikka Rajamäki vahvistaa kenttätöissä tehdyt havainnot autoilijoiden määrän vähentymisestä ja keskinopeuden laskusta.

– Koko maassa oli heinäkuussa miltei kuusi prosenttia vähemmän liikennettä kuin viime vuoden heinäkuussa.

Rajamäki tutkii nopeuksia Fintrafficin maanteiden automaattisten mittauspisteiden pohjalta. Mittauspisteitä on kaiken kaikkiaan 450. LAM-pisteet mittaavat liikenteen määrää ja nopeutta jatkuvasti.

– Varsinais-Suomessa liikenne ei ole vähentynyt aivan yhtä paljon kuin koko maassa keskimäärin. Heinäkuussa liikennettä oli kolme prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021.

Salon seudulla kotimaanmatkailu erottuu tilastoista, sillä heinäkuussa liikennettä oli 2–4 prosenttia enemmän kuin aiempana vuonna.

– Siinä näkyy henkilöautoliikenteen kasvu ja raskaan liikenteen vähentyminen.

Rajamäki kuitenkin huomauttaa selkeästä poikkeamasta tämän vuoden tilastoissa. Poikkeama tulee vastaan ajonopeuksissa.

– Yleensä kun liikenne vähenee, ajonopeudet kasvavat. Se johtuu jonojen vähentymisestä.

Tänä vuonna keskinopeus oli kuitenkin lähes kilometrin verran alhaisempi kuin vuotta aiemmin kaikilla mittauspisteillä.

Muurlan kohdalla Valtatie 1:llä heinäkuun keskinopeus oli 113,7 kilometriä tunnissa. Vuotta aiemmin se oli kaksi kilometriä korkeampi, eli 115,7 kilometriä tunnissa. Hajalan kohdalla keskinopeus oli 1,3 kilometriä tunnissa alhaisempi kuin viime vuonna.

– Keskinopeuden alentuminen näkyy moottoriteillä. Niillä teillä, joilla ajetaan 80 kilometriä tunnissa, ajonopeudet eivät ole alentuneet.

Ylikomisario Mika Peltola Lounais-Suomen poliisilaitokselta muistuttaa pieneltäkin vaikuttavien erojen merkittävyydestä.

– Keskinopeuden lasku on aina liikenneturvallisuuden näkökulmasta positiivista. Onnettomuuksien todennäköisyys vähentyy heti.

Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on Peltolan arvion mukaan laskenut tänä vuonna lähes 10–20 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

– Toivotaan, että valvonta tosiaankin on purrut tällaisiin tapauksiin.

Ylinopeuksia ei tule helsinkiläisen Jan Vilkon mukaan moottoriteillä enää juurikaan vastaan. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Havaintoja ajonopeuksien laskusta tukivat viisi ABC-Piihovilta tavoitettua ohikulkijaa. Heidän arvionsa oli yksimielinen – ajonopeudet ovat moottoriteillä selvästi pienemmät.

– Mielestäni nopeudet ovat hidastuneet jopa 15 tai 20 kilometriä tunnissa. Ylinopeuksia ei ainakaan tule enää moottoritiellä vastaan, kertoo helsinkiläinen Jan Vilkko.

Vilkko uskoo ilmiön liittyvän polttoaineen hinnannousuun.

– Vaikka hinnat ovat olleet edullisempia kuin alkukesästä, ne ovat silti korkealla ja vaikuttavat ajonopeuteen.

Helsinkiläinen Jouko Aho ajaa itsekin hiljempaa säästääkseen polttoainetta. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Helsinkiläisen Jouko Ahon mukaan alinopeutta on näkynyt koko kesän ajan moottoriteillä.

– Itsekin ajan hiljempaa. Reagointinopeus on tällöin parempi ja bensaa säästyy.

Ahon mielestä on kuitenkin vaikea sanoa varmaa syytä liikenteen hidastumiseen.

– Kesällä liikkuu sellaisiakin kuskeja, jotka ajavat muutenkin vähemmän. He ajavat yleisesti varovaisuuden vuoksi hiljempaa.

Salossa mökkeilevät Mikko ja Nina Sajaniemi uskovat nopeuksien hiljentymisen liittyvän polttoaineen hintaan. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Espoolaiset Nina ja Mikko Sajaniemi mökkeilevät Salossa. Hekin ovat huomanneet liikenteen rauhoittuneen.

– Niitä 140 kilometrin tuntivauhdin ohittelijoita ei näe oikein lainkaan, kertoo Mikko Sajaniemi.

Molemmilla on selvä epäily kaahailijoiden vähentymisestä.

– Bensan hinta on varmastikin syynä, Nina Sajaniemi toteaa.

Ammattikuljettaja Mauno Suutari huomaa ajonopeuksien hidastumisen joka päivä työssään rekan ratissa.

– Vaikka minulla on nopeus 80 kilometriä tunnissa, henkilöautot tulevat perä edellä vastaan. Se on uusi ilmiö.

Suutarikin uskoo aiheuttajasyyn olevan polttoaineen hinta.

– Liikenteen hidastuminen on yleistynyt siitä saakka, kun polttoaineen hinnat alkoivat kohota.

Suutari muistuttaa kuitenkin, ettei ajonopeuden lasku korreloi suoraan vähäisempään polttoaineenkulutukseen.

– On unohdettu, että esimerkiksi reippaampi kiihdytys auttaa polttoaineen säästymisessä.

15 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Tekniikka ratkaisee
1 kuukausi sitten

Nopeuden vaikutus kulutukseen vaihtelee paljonkin autosta riippuen. On erittäin järkevää laskea ajonopeutta esimerkiksi bensakäyttöisellä, 20 vuotta vanhalla tila-autolla, jonka keskikulutus on normaaliajossa kymmenen litran päälle.

Moottoritiellä 120 km/h nopeudessa se hörppää vähintään viisitoista litraa, kun taas muutaman vuoden ikäisellä isolla dieselautolla kulutus ei kasva litraakaan satasella ajonopeuden kasvaessa satasesta sataankahteenkymppiin.

Tapsa
1 kuukausi sitten

Minulla on tuollainen 20 vuotta vanha bensiinikäyttöinen tila-auto. Moottoritiellä se kyllä menee reilusti alle 10 litraa satasella jopa aika lujaakin ajaen, mutta kaupunkiajossa 12-15 litraa satasella on normikulutus.
Ei se hiljaa ajaminen mikään autuus ole. Polttomoottorin, varsinkin dieselin, tehokäyrä on terävä piikki. Tämä piikki on se, jonka kärjessä autolla pitäisi ajaa ja suurimmalla vaihteella. Näissä amerikkalaisissa tila-autoissa tuo tehokäyrän huippu on usein suunniteltu niin, että autolla ajetaan nopeutta 55 mailia (88 kilometriä) tunnissa.

Alinopeus liikennerikkomus
1 kuukausi sitten

Miksi sitten pitää edes mennä moottoritiellle, jos tietoisesti haluaa ajaa alinopeutta? 110-tietä voi körötellä 60 km/h Turkuun tai Helsinkiin.

Autoileva autoilija
1 kuukausi sitten

Alinopeuden pitäisi olla rangaistavaa. Moottoritiellä ei sitten lähdetä ohittamaan raskasta ajoneuvoa 95 km/h nopeudella, kun muut ajavat 120 km/h ohituskaistalla. Ne, jotka ajavat yli 120 km/h, saavatkin odottaa ohitusvuoroaan ohituskaistalla. Näiden valojen vilkuttelu ei anna lupaa ajaa yli 120 km/h.

Itse ajan suurinta sallittua, ja mittarin olen GPS-tarkastanut. Tiedän laittaa muutaman km/h lisää, niin on hyvä.

Keijo K.
1 kuukausi sitten

Moottoritiellä on käsittääkseni oma kaista niille, jotka haluavat vauhtia pitää. Harmittaako sekin, että oikeanpuoleinen kaista vetää hitaammin?

110-tiellä on taas vain kaksi kaistaa, mielestäni ohitustarve kasvaa. Hosuheikit eivät ole tyytyväisiä mihinkään.

Autoileva autoilija
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K.

Moottoritie on tarkoitettu nopeaan ja turvalliseen liikkumiseen. Koröttelijöille on valinnan varaa Turun suuntaan, esimerkiksi 110-tie ja Hajalantie. Miksi tulisit moottoritielle jumittamaan? Vain siksi, kun sinulla on oikeus?

Keijo K.
1 kuukausi sitten

”Miksi tulisit moottoritielle jumittamaan”. En ole koskaan jumittanut liikenteessä, vaan noudatan nopeusrajoituksia. Ovatko nopeusrajoitusten noudattajat mielestäsi jumittajia?

Tapsa
1 kuukausi sitten
Reply to  Keijo K.

Alinopeus on eri asia kuin nopeusrajoitusten noudattaminen.

Allan
1 kuukausi sitten
Reply to  Tapsa

Se nopeusrajoitus on yhä se suurin sallittu enimmäisnopeus. Muropaketistako korttisi sait?

Köyhät kyykkyyn ja mummot kumoon
1 kuukausi sitten

Alinopeus Suomessa = vain 2 km/h yli nopeusrajoituksen.

Mä vaan
1 kuukausi sitten

Ajatellaan positiivisesti. Poliisit liikkuvat taas näkyvästi, kun koulut alkavat.

Olli P
1 kuukausi sitten

Kyllä rekat tuppaavat polkemaan niin sanotusti rajoitinta vastaan eli ajavat yli 90 kilometriä tunnissa. Harvemmin hiljemmin.

Tapsa
1 kuukausi sitten
Reply to  Olli P

Luulo. Kuorma-autojen (siis myös ns. ”rekkojen”) rajoitin on säädetty 85km/h, eikä sitä nopeutta voi ylittää. Moni vahtaa Ladansa mittaria ja kauhistelee raskaan kaluston nopeuksia. Isoissa vehkeissä on tarkastetut ajopiirturit, jotka kokolailla näyttävät oikeaa nopeutta.

Keijo K.
1 kuukausi sitten
Reply to  Tapsa

Tieto. Koko lailla paljon on liikkeellä rekkoja, joiden rajoitin on ohitettu.

Allan
1 kuukausi sitten
Reply to  Tapsa

Voi sen mainitsemasi rajan ylittää.

Traficomin tuoreimmassa nopeudenrajoittimen tarkastusohjeessa lukee yhä näin: N2- ja N3-luokan ajo- neuvojen rajoitusnopeuden tulee olla siten asetettuna, että nopeudenrajoitin estää auton nopeuden kohoamisen suuremmaksi kuin 90 km/h. Nykyisiä säännöksiä voidaan tulkita siten, että asetusnopeus ei saa ylittää rajoitusnopeutta, jolloin asetusnopeus voi olla enintään sama kuin rajoitusnopeus eli esim. 90 km/h kuorma-autoilla.

Vaikka rajoitin katkaisee polttoaineen syötön, ei auto ala jarruttamaan aktiivisesti, joten 90 kilometrin nopeus voidaan tilapäisesti ylittää esimerkiksi loivassa alamäessä.