Salosta pääsee lauantaina suoralla junayhteydellä Naantaliin – teemamatkan määränpää on Muumimaailma

0
Reissujunan veturi- ja vaunuvalikoima ei ole se kaikista tyypillisin. Juna poikkeaa lauantaina Salossa höyryveturi Ukko-Pekan vetämänä. Määränpää on Naantalissa.

Salon rautatieasemalta pääsee lauantaina suoralla junayhteydellä Naantaliin.

Kyseessä ei luonnollisestikaan ole tavallinen reittilinja vaan Suomen Elämysjunat Oy:n Reissujuna-nimellä operoima erikoismatka Muumimaailmaan.

Höyryveturi Ukko-Pekan vetämä vaunukatras starttaa lauantaina aamuyhdeksältä Helsingin rautatieasemalta. Arvioitu saapumisaika Saloon on hiukan ennen puoltapäivää.

Salolaismatkustajat eivät jää Naantalissa oman onnensa nojaan, sillä höyryjuna lähtee paluumatkalle alkuillasta.

Reissujunan salonkivaunu on vuodelta 1950.

Jos Reissujunan veturivalinta on nykypäivänä erikoinen, sitä ovat sen vaunutkin.

– Remmissämme on salonkivaunu, postivaunu, kaksi kahvila-/ravintolavaunua, 100-paikkainen puuvaunu ja useampi 1970-luvun teräsvaunu, ”kokemusten konduktööri” -lempinimen saanut Reissujunan pääkoordinaattori Robert Ramstedt luettelee.

Yritys valitsee sopivan vaunuvalikoiman kulloisellekin teemamatkalleen. Postivaunusta tehdään lauantain reissulle lasten oma tukikohta, missä voi esimerkiksi leikkiä ja ottaa kasvomaalauksen.

– Tarkoituksemme on laajentaa kalustoamme klubi- ja saunavaunuilla. Löylyihin pääsee toivottavasti jo ensi kesänä, Ramstedt kertoo.

Vaunuista vanhin on vuonna 1898 rakennettu puinen päivävaunu. Baari- ja ravintolavaunut ovat vuosilta 1949 ja 1950. Salonkivaunu on yhtäältä vuoden 1950 perua.

– Monet haluavat kyytiimme nimenomaan nostalgiasyistä, ja osalle heistä 70-luvun teräsvaunut ovat liian uutta kalustoa, Ramstedt naurahtaa.

Lauantaiselle Helsinki–Naantali–Helsinki-matkalle on tarjolla kaikkiaan viitisensataa matkustajapaikkaa.

– Lipun saa vielä junastakin, jos päättää lähteä reissuun viime hetkellä, Ramstedt uskoo.

Reissujunan vaunuvalikoimassa on kaksi erilaista ravintolavaunua.

Koronapandemia on koetellut Ramstedtin mukaan myös Reissujunaa.

– Yhtiömme oli nuori, kun pandemia iski päälle. On tullut peruutuksia ja muita muuttujia. Korona eittämättä jarrutti kehitystämme, hän selostaa.

Kuluva kesä on osoittanut elämysmatkailussakin elpymisen merkkejä.

– Vielä ei mennä täysillä höyryillä, Ramstedt kuvailee sananmukaisesti.

– Olemme keskittyneet olemassaolomme todistamiseen. Kun tunnettuus kasvaa, ihmiset löytävät palvelujen pariin.

Yritys on tehnyt teemamatkoja ympäri Suomea. Pääsiäisjuna vei matkustajat Vuokattiin, kulttuurijuna sauhutti Mänttään ja kävivätpä vaunut vastikään Naantalin asuntomessuillakin.

– Pääsemme sinne, minne raiteet vievät, Ramstedt kiteyttää.

– Matka on meille jopa tärkeämpi kuin määränpää. Toimintamme keskiössä on ohjelmallinen kokonaisuus, hän lisää.

On huomionarvoista, että lauantain Muumi-juna pysähtyy myös Piikkiössä.

– Reissujunalle on täysin mahdollista poiketa lakkautetuilla liikennepaikoilla. Toki monet entiset asemat ovat nykyään yksityisomistuksessa, Ramstedt huomauttaa.

Voisi helposti kuvitella, että raiteilla tapahtuva elämysmatkailu on nimenomaan kesäsesongin heiniä. Ramstedt allekirjoittaa väitteen osittain.

– Meidän näkökulmastamme ei ole ollut toistaiseksi kannattavaa ajaa hiljaisemmilla kausilla. Mutta kyllä vaunut lämpimiksi saadaan, jos sille tarvetta on, Ramstedt painottaa ja mainitsee Reissujunan matkanneen esimerkiksi Salpausselän kisoihin.