Saarikko haluaa varmuuden Tunnin junan kannattavuudesta – vielä selvitykset eivät puolla sitä

16
Valtiovarainministeri, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko osallistui tänään Turussa sekä Tunnin juna -keskusteluun että neljän puheenjohtajan tenttiin. Kuva: Lehtikuva/Emmi Korhonen

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) haluaa kunnon perustelut Turun Tunnin junan rakentamiselle. Toistaiseksi valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön selvitykset eivät puolla taloudellisesti uusia suuria ratahankkeita.

– Niiden vaikutus taloudelliseen kasvuun ja niiden vihreys on molemmat kyseenalaistettu, sanoi Saarikko Eurooppa-foorumin keskustelussa perjantaina Turussa.

Saarikko muistutti, että Turun tunnin juna, Suomi-rata ja Itärata ovat kaikki miljardien eurojen hankkeita.

– Niiden taloudellisen kasvun edellytykset ovat kiistattomat. Samalla pitää olla varmuus, että yksityistä rahoitusta saadaan mukaan ja että talouskasvun potentiaali aidosti myös toteutuu niin, että ne generoivat yrittäjyyttä ja mahdollistavat asumista radan varrella.

Myös valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Juha Majanen arvioi tällä viikolla Ylen haastattelussa, että vaikka kunnat ja yritykset olisivat valmiita osallistumaan rakennuskustannuksiin, investoinnit saattavat silti lopulta langeta valtion maksettaviksi.

Saarikon mielestä Turun tunnin junan pitää olla ”suuri mahdollisuus myös Helsingin ja Turun välille, Salon ja Lohjan seuduille”.

Ministeri ei keskustelussa kuitenkaan lukinnut kantaansa ratahankkeisiin.

– Katsotaan ensin, millaiseksi ministeriöiden välinen selvitys muodostuu sekä talouden että ilmaston näkökulmasta. Ne ovat painavimmat seikat lähteä ajamaan hankkeita eteenpäin. Meidän maakuntamme näkökulmasta painaa tietysti myös alueen elinvoima.

Nykyään Oripäässä asuva Saarikko totesi olleensa kansanedustajana yksitoista vuotta, ja koko sen ajan nykyistä nopeampi junayhteys on ollut maakunnan ykköstavoite.

– Edunvalvonnassa on onnistuttu hyvin, sillä puolet suunnittelurahasta tulee Euroopan unionilta.

Saarikko totesi, että ”olisi paljon helpompi sanoa kotimaakunnassa, että ei muuta kuin miljardit tiskiin”.

– Mutta aika moni asia on kääntynyt viime vuosina ihan päälaelleen. Olemme juuri tehneet sitoumuksen, että Suomi satsaa tutkimukseen ja kehitykseen miljardeja, meillä on olemassa olevan liikenneverkon korjausvelkaa useita miljardeja ja hyvinvointimme pohja on rapistumassa, koska huoltosuhde on talouden näkökulmasta epäterve.

– En ole heittämässä kiviä yhteisen hyvän hankkeen tielle. Haluan LVM:n ja VM:n selvitykset, jotta voin sanoa, että tätä Suomi nyt kaikkein eniten tarvitsee. Pitää olla varmuus siitä, että liikenne kehittyy niin, että satsaisimme ratoihin vielä 20 vuoden päästä.

Kolmesta ratahankkeesta Turun tunnin juna on pisimmällä. Parhaillaan tehdään erilaisia maastotutkimuksia, ja ratasuunnittelu valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä.

Tunnin junan kustannusarvio on 3,4 miljardia euroa.

16 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Näin on
29 päivää sitten

Toisaalta, jos tätä ei olisi jääräpäiden toimesta vastustettu niin ankarasti, niin rata olisi tehty vuosia sitten miljardeja halvemmalla. On näiden vastustajien vika, että kun rata lopulta tehdään, se on tuhottoman kallis. Syyttäkää heitä.

Muurlalainen
28 päivää sitten
Reply to  Näin on

Historiasta: Elsa-niminen ratahanke torpattiin lopullisesti 1982, kun liikenneministerinä oli salolainen vaikuttaja.

Antti Talvitie
29 päivää sitten

Asiaa on tutkittu perin pohjin kymmenen vuotta. Tulos aina sama. Mitäs Einstein sanoi sellaisesta käytöksestä. Ota opiksi: ”pähkähulluja ideoita kaikki tunnin junat.”

Rata on turha ja kallis
29 päivää sitten

Tuo kustannusarvio vielä muuttuu, ja nyt kustannukset nousevat muutenkin. Radasta tulee koko ajan kalliimpi ja hyödyttömämpi. Ihmiset osaavat jo etätyöt, ei tarvitse enää liikkua niin paljon. Ja ympäristövaikutukset tuolle radalle ovat todella negatiiviset. Saarikko puhuu järkeä.

Junankäyttäjä
29 päivää sitten

Kustannusarvio taitavat olla alakanttiin. Länsimetroa rakennettiin 22 kilometriä ja se maksoi 2,345 miljardia euroa ja lisäksi kunnat rakensivat asemat. Esim. Tapiolan ilmoitettu kustannus asemasta runsas 66 miljoonaa. Siltoja ja tunneleita on junasuunnitelmissakin kilometrikaupalla yhden metron verran.

Nyt kun rakennuskustannukset ovat rajussa nousussa ja energiat huippuhinnoissa, vanhoja laskelmia pitää päivittää.

Keijo.K
29 päivää sitten

Mikä on tämänhetkinen tilanne Salon Tunnin junan suunnittelun rahoittamisessa?

Tassu
29 päivää sitten

Jos aletaan laskemaan kannattavuutta alle 50 vuoden aikajänteellä, Suomeen ei tulisi yhtään uutta kulkuväylää millekään välineelle ikinä. Ne ovat enemmän kuin yhden sukupolven investointi, ja niin ne on syytä nähdä. Itse en tällä hetkellä pendelöi, mutta isossa kuvassa polttoaineen hinta tulee nousemaan edelleen ja sähköautojen valmistus tulee vaatimaan eri raaka-aineita ja siihen saakka niiden saatavuus saattaa rajoittaa valmistusta. Eli raide-infraan kannattaa investoida.

Saarikko väärillä raiteilla
29 päivää sitten

Ovatko vanhainkodit ”kannattavia”? Entä kaupungin virastot? Junaliikenteessä on kyse aluerakenteeseen panostamisesta. Ei pitkiä työ- tai asiointimatkoja millään bussilla körötellä Turku-Helsinki-akselilla. Tarkoitus on tehdä etelärannikosta yhtenäinen työssäkäyntialue, helminauha Helsinki-Espoo-Lohja-Salo-Turku. Rataa parannetaan jo Espoossa ja Turussa.

Urpo
29 päivää sitten

Pitää määritellä, millä perusteella päätös rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä tehdään. Niin ei voi olla, että ensin päätetään ja sitten haetaan päätöstä tukevat perustelut. Kannattavuuslaskenta on keskeinen juttu tällaisessa hankkeessa.

Voihan jarru taas
29 päivää sitten

Peltojen omistajien lobbaus keskustataustaista valtiovarainministeriä kohtaan on ymmärrettävästi voimakasta, koska uusi rata halkoo monta maatilaa. Siitä huolimatta valtiovarainministerin tehtävässä ja ominaisuudessa tulisi oman etupiirin sijaan pitää yleinen etu pääasiana ja viedä Tunnin junaa vauhdilla eteenpäin.

Urpo
29 päivää sitten

Mikä on tuo yleinen etu, joka radan rakentamista puoltaa?

Faktaa on
29 päivää sitten

Mitään ratahankkeita ei nyt edistetä, se on ihan selvä ja Saarikko olisi sen nyt voinut sanoa suoraan. Jokainen sen nyt tajuaa. Taloudessa liikaa epävarmuustekijöitä, kuten VM:n kansliapäällikkö Majanen jo sanoi.

Kaukonäköisyyttä kiitos
28 päivää sitten
Reply to  Faktaa on

Tunnin junan suunnittelu on pitkäjänteistä työtä. Emme voi jättää tekemättä päätöksiä vain tämän päivän heikkoon talouteen vedoten, sillä radan toteutus tapahtuu vuosien päästä tulevaisuudessa. Sittenkö uuden nousukauden puskiessa maata eteenpäin voivotellaan, ettei tullut nopeaa junaa, koska silloin oli tiukat ajat, kun hankkeesta piti päättää.

It Senior
29 päivää sitten

Jos radalle saadaan muutama prosentti EU rahaa niin raideleveys pitää olla EU-standardien mukainen. Niillä raiteilla on omat miljardien arvoiset kalustot. Rata ei ole valmis vuonna 2035, vaikka heti aloitettaisiin rakennustyöt. Nykypäätösten mukaisesti vuoden 2035 jälkeen ei enää EU:ssa polttomoottoriautoja myydä! Sähköistymiseen panostetaan ja itsekulkevat kulkuneuvot ovat kaikkien käytössä. Tulevat autot pitää varustaa tekniikoilla, jolla tunnistavat muut liikenteessä olevat. Ratoja tarvitaan tavaraliikenteeseen ja pitkille matkoille. Jos radat olisi tehty yli kaksikymmentä vuotta sitten, pitäisi infra valokuituineen nyt uusia täydellisesti. Muistakaa, ettei ole kuin 30 vuotta, kun GSM syrjäytti NMT:n. Tietoliikenteessä ollaan ensi vuonna purkamassa pois 3G. 5G on jo valloittanut taajamat.… Lue lisää »

Pertti
29 päivää sitten

Ei varmasti kannata, eikä ole mitään syytä rakentaa.

Kuppi nurin
28 päivää sitten

Ajallisesti täysin turhake. Tuplahinta, kun olisi valmis.