Tivoli rakentuu rutiinilla, mutta tekijöistä on pulaa – ”Sopimus on jo allekirjoitettu ja kättäkin lyöty päälle, mutta tämän jälkeen työntekijästä ei ole kuulunut mitään”

1
Sekä tivolialueen kokoaminen että purkaminen käyvät hallintojohtaja Mari Seiterän mukaan vuorokaudessa. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Halikon Prisman pihalla on elokuisena maanantai-iltapäivänä tavallista enemmän tapahtumaa.

Alueelle on kohonnut useita huvipuistolaitteita. Massiivinen maailmanpyörä tähyää kohti taivasta, ja autoradan menopelit odottavat malttamattomana kuskejansa.

Karusellihevoset nauttivat virvoittavasta letkusuihkusta. Etäämmällä on käynnissä 11-metrisen liukumäen pystytystalkoot.

Tivoli Seiterän hallintojohtaja Mari Seiterä kertoo huvikaravaanin saapuneen paikalle jo sunnuntaina.

– Tivolin kokoaminen hoituu vuorokaudessa. Työntekijöidemme rutiini on kovalla tasolla, Seiterä kehuu.

Kävijöille portit aukeavat keskiviikkona. Sitä ennen laitteet on luonnollisesti koe-ajettava.

– Testiajotkin hoidetaan heti maanantaina. Tiistaina on vielä aikaa fiksailla, jos moinen on tarpeen, Seiterä perustelee.

Tivoli Seiterän hallintojohtaja Mari Seiterä kiittelee työntekijöidensä ammattitaitoa ja tehokkuutta. Tivolin kiertuevahvuudessa on normaalisti noin 35 henkilöä, mutta tänä kesänä heitä on kymmenkunta vähemmän. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Tivoli Seiterän puolivuotinen kiertue alkaa lähestyä loppusuoraansa. Vaikka korona ei ole näkynyt tivolin arjessa enää juuri mitenkään, päänvaivaa on silti riittänyt.

Mari Seiterä lausuu sanan, joka on ollut monen työnantajan huulilla: henkilöstöpula.

– Kuusi vakituista, rekkakortillista ammattilaistamme jäi Ukrainaan sodan vuoksi, Seiterä kertaa kevään tapahtumia.

Tivolin normaali kiertuevahvuus on Seiterän mukaan noin 35 henkilöä.

– Tänä vuonna lukema on pyörinyt 25:n tuntumassa, hän toteaa.

Henkilöstöpula on johtanut siihen, että kiertueella ei ole mukana kaikkia tivolin huvilaitteita.

– Laitteiden kokoamiseen ja käyttämiseen tarvitaan ammattitaitoa ja oikeanlaista koulutusta, Seiterä perustelee.

Hän on törmännyt kuluvan sesongin aikana uudenlaiseen ilmiöön, joka on yhtäältä aiheuttanut ongelmia tivolin käytännön toimintaan.

– Sopimus on jo allekirjoitettu ja kättäkin lyöty päälle, mutta tämän jälkeen työntekijästä ei ole enää kuulunut mitään, Seiterä ihmettelee.

Tivoli Seiterän tavanomainen rekkavahvuus on 26–28. Nyt karavaanissa on kuitenkin kymmenisen rekkaa vähemmän. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Tivolin Seiterän karavaanissa kulkee hallintojohtajan mukaan tavallisesti 26–28 rekkaa.

– Nyt tuo määrä on 15–16, Mari Seiterä tietää.

Pelkästään tivolin suurikokoisin laite, vaununsa yli 18 metriin kiepauttava Xtreme, vaatii kalustolleen kaksi rekkaa.

– Henkilöstöpulan vuoksi Xtreme ei ole nyt kiertueella mukana. Kun laite on toiminnassa, sitä käyttää kolme ammattilaista. Niitä ammattilaisia meillä ei tällä erää ole, Seiterä harmittelee.

Rekkakortillisten tivolityöntekijöiden puutetta on paikkailtu niin sanotuilla keikkakuskeilla.

– Puskaradiot ja muut sosiaalisen median ryhmät toimivat rekrytoinnissa hyvin, Seiterä sanoo ja kertoo tivolin käyttävän kyseisiä kanavia myös Salossa.

Keikkakuskien lisäksi kiertuepaikkakunnilta rekrytoidaan muutama nuori tivolin käytännön töihin.

– He työskentelevät tivolin aukioloaikoina. Toimenkuvaan kuuluu esimerkiksi asiakaspalvelutyötä, Seiterä toteaa.

Tivoli Seiterän huvilaitteet olivat maanantaina iltapäivällä pitkälti koeajovalmiina. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Lopella päämajaansa pitävä Tivoli Seiterä ei uinahda talvellakaan.

– Kun kiertue on ohi, autot ja perävaunut katsastetaan. Kaikkinensa projekti vie kolmesta neljään viikkoa, Mari Seiterä arvioi.

Laitteita ja muuta kalustoa huolletaan sesonkiajan ulkopuolella.

– Maalitöitä ja kaikenlaista pientä laittoa, Seiterä kuvailee.

Talvisin lyödään lukkoon myös seuraavan suven kiertueaikataulu.

– Paikkakuntiin tulee harvoin muutoksia. Meillä on useita pidempiä sopimuksia, ja toisaalta vuodessa, puhumattakaan sesongistamme, on vain rajallinen määrä viikkoja, Seiterä perustelee.

Autoradan menopelit odottelevat kuskeja siistissä rivissä. Kuva: SSS/Santeri Iltanen

Mari Seiterä kuvailee tulevaisuuden olevan tivoliyrityksen kannalta ”koko lailla auki”.

– Tekijöitä tarvitaan. Nämä ovat sellaisia hommia, jotka eivät etänä hoidu, hän kiteyttää.

Korona lyhensi tivolin kaksi edellistä sesonkia kolmekuisiksi. Nyt yritys on uuden haasteen edessä.

– Ensimmäisenä koronakesänä ihmiset olivat selvästi varautuneempia. Epätietoisuus kaihersi silloin, ja sitä se tekee nytkin. Meidän on pohdittava, miten sitouttaa työntekijöitä ja mistä heitä ylipäänsä löytää.

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Tammisiltalainen
1 kuukausi sitten

Samanlaista työntekijöiden häviämistä tapahtuu kuulemma ravintola-alalla. Lieneekö viher-vasemmistohallituksen aktiivimalli kakkosella vaikutusta asiaan? Haettu on, se siitä.