
Suomen teillä harvinaista polttokennokäyttöistä sähköautoa oli mahdollista päästä koeajamaan Salossa, kun eteläkorealaismerkki Hyundain katumaasturimalli Nexo kurvasi PP-auton pihalle. Toisen sukupolven Nexo on käytännössä normaali sähköauto, mutta lataamisen sijaan auton polttokenno tuottaa sähköä vedystä.
– Pakoputkesta tulee vesihöyryä, ja se on ihan juomakelpoista, Hyundaissa maahantuonnin aluemyyntipäällikkönä toimiva Matti Nieminen valistaa.
Nieminen kertoo, että salolaiset tulivat katsomaan ja koeajamaan vetyautoa kiitettävällä innolla.
– Ihmiset olivat selvästi kiinnostuneita, mitä vetyauto käytännössä tarkoittaa. Sen verran eksoottinen se on, ettei kaikille ole selvää, että vety tuottaa sähkön autoon.
Nexon toimintamatka yhdellä 156 litran vetytankillisella on 666 kilometriä, eikä tankkaaminenkaan vie enempää aikaa kuin noin viisi minuuttia. Tässä tullaan kuitenkin vetyautoilun suureen ongelmaan: Suomi on Euroopan ainoita maita, jossa ei ole yhtään polttokennoauton tankkauspistettä.
– Lähimmät asemat löytyvät Tukholmasta ja Riiasta. Keski-Euroopassa tankkausverkosto on laaja, ja siellä raskaampi kalusto on alkanut käyttää vetyautoja, Nieminen kertoo.
Tankkauksen ongelmallisuuden vuoksi vetyautoja ei Suomen teillä juuri näe. Hyundain Nexoa rekisteröitiin viime vuonna Suomen tieliikenteeseen yksi kappale. Nyt syyskuussa Hyundai aloitti Nexon myynnin Suomessa, aiemmin auton saaminen edellytti erikoistoimenpiteitä. Nexon listahinta Suomessa on 79 990 euroa.
– Uskoisin, että vetyautoilulla olisi kysyntää Suomessa, jos vain tankkauspaikkoja olisi riittävästi, Nieminen pohtii.
Miksi sitten tuoda Suomen markkinoille auto, jolla ei löydy ostajakuntaa juuri lainkaan?
– Haluamme olla omalta osaltamme mukana tarjoamassa asiakkaillemme edistyksellistä teknologiaa, vaikka emme Nexosta povaakaan erityistä myyntihittiä, Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka muotoili tiedotteessa syyskuun alussa.
Autoala elää tällä hetkellä murrosvaiheessa, kun markkinoilla on rinnan sekä polttomoottoriautoja että sähköautoja. Nieminen vahvistaa, että sähköautot kiinnostavat kuluttajia jatkuvasti enemmän.
– Edelleenkin osa ihmisistä on epävarmoja, mikä auto seuraavaksi kannattaisi ostaa, mutta vuosi sitten heitä oli vielä enemmän. Ihmiset ajavat pääsääntöisesti 90-prosenttisesti samaa ajoa: joko 10 tai 100 kilometriä päivässä. Tämän pohjalta myyjillä on käsitys, kannattaako asiakkaalle suositella täyssähköautoa, ladattavaa hybridiä tai täyshybridiä.
Suomessa on pitkät välimatkat, joten Niemisen mukaan kuluttajilla on hyvä olla valinnan varaa niin, ettei ketään voi pakottaa hankkimaan sähköautoa.
– Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että sähköautoilija voi yhtä hyvin asua suurkaupungissa tai maaseudulla, jos kotona tai työpaikalla on latausmahdollisuus.
Korjatkaa nyt asiasta oikeasti tietävät: onko vetyauto siis käytännössä sähköauto, jossa on lisävarusteina vetysäiliö ja polttokenno?