Koppimönkijä nousi nuorten suosikiksi – Salolainen Elias Snabb jonotti omaa kulkupeliään useita kuukausia

4
Salolainen Elias Snabb on saanut vasta parisen viikkoa sitten uuden koppimönkijän, joka on jo pitkään ollut nuorten keskuudesssa mopoautoa suositumpi.

Vain parisen viikkoa vanha koppimönkijä on ollut jo ahkerassa käytössä salolaisella 15-vuotiaalla Elias Snabbilla. Snabb halusi mopoauton sijasta juuri kopillisen traktorimönkijän.

– Tämä on vähän turvallisempi kuin mopoauto ja tässä on kolme paikkaa, hän perustelee.

Muitakin syitä kopillisten traktorimönkijöiden suosioon löytyy. Yksi on esimerkiksi se, ettei 15-vuotias nuori tarvitse kuljettamiseen mopoautokorttia, vaan pärjää traktorikortilla.

Traficomista selitetään, että kun mönkijässä on peräkoukku, se kulkee samassa luokassa kuin traktori. Mönkijästä ei tällöin tarvitse maksaa myöskään ajoneuvoveroa.

Traficomin tilastojen mukaan niin sanottu koppimönkijä on ensirekisteröinneissä ollut jo useita vuosia mopoautoa suositumpi. Viime vuonna koppimönkijöitä ensirekisteröitiin 1 453 ja mopoautoja 241.

Tilastoja Salon Seudun Sanomille kaivanut erityisasiantuntija Pasi Kilpelä sanoo, että tänä vuonna mopoautojen ensirekisteröinnit saattavat hiukan kasvaa entisestä, mistä voi antaa viitteitä elokuun loppuun ulottuva tilasto.

Mopoautot jäävät kuitenkin edelleen selkeästi vähemmistöön verrattuna koppimönkijöihin. Elokuun lopussa ensirekisteröintiluvut olivat 101–908 mönkijöiden hyväksi.

Parissa salolaiskaupassa, jotka myyvät sekä mopoautoja että mönkijöitä, vahvistetaan tilanne. Salon Sporttikoneesta kerrotaan, että koppimönkijät ovat jopa niin kysyttyjä, että niiden jonotusaika on ollut enimmillään seitsemän kuukautta.

Sporttikoneen jälkimarkkinoinnista vastaava Jouni Parviainen tosin selittää, että pullonkaulana on ollut saatavuus, jota hidasti ensin korona ja nyt Ukrainan sota.

Myös Takatalolla koppimönkijät ovat nyt kysytyimpiä nuorison kulkupeliksi.

– Kun mopoauto tuli, se oli kuumin hotti, nyt se on mönkijä, sanailee Takatalon motokauppias Antti Rauhala.

Koppimönkijä on hänen mukaansa tyypillisesti se, mitä nuori haluaa.

– Se kulkee 60 kilometriä tunnissa ja sitä saa ajaa T-kortilla, hän viittaa traktoriajokorttiin.

Rauhala muistuttaa, että tietty kysyntä on säilynyt mopoautojen puolella. Mopoautoillla on koppimönkijöihin verrattuna etuja, joista Ruhala kertoo myös asiakkaille.

– Mönkijä on työkone, joka pitää huoltaa useammin kuin mopoauto. Lisäksi mönkijä vie bensaa enemmän kuin mopoauto, hän sanoo.

Rauhalan mukaan koppimönkijätkin kulkevat enimmäkseen bensalla, jota kuluu kymmenkunta litraa sadalla kilometrillä. Mopoauton kulutus on vain muutama litra sataa kilometriä kohden.

Lisäksi hän neuvoo vertailemaan kaskovakuutusten hintoja, sillä niissäkin on isot erot mopoautojen hyväksi.

Hankintakuluiltaan mopoauto on usein huomattavasti edullisempi kuin koppimönkijä.

– Hankintahinnassa on 25 prosentin ero, Rauhala arvioi.

Nuorille toimitettu jopa pinkkejä koppimönkijöitä

Salon Sporttikoneessa koppimönkijöiden suosio näkyi alkuvuonna suurena määränä jonottajia. Mönkijöitä menee laajalle alueelle Salon ulkopuolellekin.

– Vuodenvaiheessa jonotti 128 ihmistä, nyt 22, sanoo Jouni Parviainen.

Hän tietää tilanteen seuraamalla kokoonpanoon tulevia tilauksia. Laitteet kootaan Salossa ja samalla niihin asennetaan asiakkaiden toivomia lisävarusteita.

Valtaosa haluaa maalauttaa menopelinsä.

– Meiltä on lähtenyt pinkkejäkin koppimönkijöitä, Parviainen sanoo.

Asiakkaiden toiveiden mukaisiin mönkijöihin räätälöidään muun muassa hyttilämmittimiä ja soittimia.

Sporttikoneella on Salossa kaksi vakituista työntekijää kokoonpanossa. Sporttikone toimii monella paikkakunnalla, jolloin kokoonpanopuolelle voidaan Parviaisen mukaan saada työtilanteesta riippuen lisätyövoimaa muualta.

Mönkijänuorelle löytyi mieluinen tet-paikka

Tuliterän koppimönkijän saanut salolainen Elias Snabb on saanut tällä viikolla olla töissä hänelle mieluisassa harjoittelupaikassa Salon Sporttikoneessa. Se sattui olemaan sama liike, mistä hän sai mönkijänsä lopulta pitkän odottamisen jälkeen.

– Noin seitsemän kuukautta tätä sai odottaa, hän sanoo.

Nyt mönkijä on ollut käytössä joka päivä. Snabb sanoo, että hänen mönkijänsä käyttää dieseliä ja mönkijän huoltoväli on myös muita pidempi.

Ensimmäinen huolto tosin odottaa jo 50 ajotunnin jälkeen, mistä ollaan jo puolivälissä.

Snabb ei halunnut mönkijäänsä uutta maalia, mutta muita toiveita hänellä kyllä oli.

– Radio, kaiuttimet, lisävalot, hän kertoo esimerkkejä.

4 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Keijo K.
15 päivää sitten

Nykynuoriso vaikuttaa olevan varoissaan, ostetaan tuosta vaan 25 000 euroa maksava koppimönkijä. Traktorikortti riittää, vaikka kyseessä on autoa vastaava ajoneuvo. Eikö siinä ole melkoinen ristiriita?

Kun seuraa joidenkin ajokäyttäytymistä, olisi ehkä syytä harkita tuota ajo-oikeutta. Kuvittelisi heitäkin koskevan normaalit liikenteen säännöt. Joidenkin kohdalla jopa ajelu puru- ja kuntoreiteillä kuuluu heidän oikeuksiinsa.

Tammisiltalainen
15 päivää sitten
Reply to  Keijo K.

Et kai luule, että nuoret itse nuo maksavat? Kyllä siinä käydään isän tai äidin pankkitilillä. Ajokäyttäytymisestä vielä sen verran, että valitettavan usein lukee uutisia, joissa on mopoautolla tai mönkijällä rällätty urheilukentän pinta pilalle.

Traktorikortin ikäraja taas on maatalousyrittäjien ikiaikinen oikeus, jolla saadaan tenavat peltotöihin. Ainakin Somerolla nuoret myös käyttävät isoa traktoria koulumatkojen lisäksi kortteliralliin.

Kaupunkilainen
15 päivää sitten

Näitä kulkijoita sentään osaa ennalta arvioida, toista ovat 17-vuotiaat oikeaa autoa ajavat. Työmatkalla on tullut useita omituisia tapauksia, ja kuskina on ollut nuorukainen. Ajetaan muun muassa keskiviivaa myöten, ja kerran auto seisoi keskellä katua. Kun ohitin sen, auto tuli samalle kaistalle taakseni. Eipä vaan poika vilkkua käyttänyt. Miten on kortti saatu?

Olli
15 päivää sitten

Onko niillä traktorimönkijöillä välttämätöntä ajaa aina ns. täysillä mitään piittaamatta nopeusrajoituksista? Hyvät nuoret, käyttäytykää ja ajelkaa niin kuin säännöt määräävät, olette kuitenkin heikoilla kolaritilanteissa.