Maanteiden valaistuksesta tingitään jo ensi talvena sähkön säästämiseksi – ely-keskuksissa tekeillä ohjeet, missä ja miten

29
Varsinais-Suomessa on valaistuja teitä noin 766 kilometriä, ja niillä 17000 valaisinta. Sähkön säästämiseksi osa voidaan sammuttaa. Kuva: SSS arkisto/Kirsi-Maarit Venetpalo

Maanteiden valaistuksesta tingitään jo ensi talvena sähkönsäästötalkoiden nimissä.

Väylävirasto ja ely-keskukset valmistelevat parhaillaan ohjeistusta, jonka perusteella tievalaistusta voidaan vähentää tai valaistus sammuttaa kokonaan eri alueilla.

Urakka on suuri, sillä Suomessa on kaikkiaan 78 000 kilometriä maantietä. Siitä 12 000 kilometriä on valaistu.

Esimerkiksi Varsinais-Suomen alueella valtion omistamia valaistuja teitä on noin 766 kilometriä. Niillä on noin 17 000 valaisinta, ja tievalaistus kuluttaa maakunnassa sähköä noin 11 000 megawattituntia vuodessa.

– Tavoitteemme on tehdä loppuvuoden aikana päätös, mistä katuvalaistusta voidaan sammuttaa. Kaikkemme tehdään, jotta voimme osallistua muiden tavoin energiansäästötalkoisiin, projektipäällikkö Maiju Kattainen Varsinais-Suomen ely-keskuksesta sanoo.

Maanteiden valaistuksesta tinkiminen ei ole täysin uutta. Hiljaisilla tieosuuksilla on jo aiemmin kokeiltu esimerkiksi katuvalaistuksen sammuttamista yöaikaan.

Maanteillä on kokeiltu myös valaisinkohtaisilla liiketunnistimilla varustettuja valaisimia. Ne sammuttavat valot, kun liikennettä ei ole, ja sytyttävät valot tarvittaessa.

Maiju Kattaisen mukaan liiketunnistimella toimivista valoista ei ole suurta hyötyä osuuksilla, joissa on paljon liikennettä. Pienemmillä ja vähemmän käytetyillä teillä niistä on suurempaa hyötyä.

– Nykyaikaisiin led-valaisimiin on ohjelmoitu valaisimen sisäinen himmennys. Ne ymmärtävät himmentää itseään yöaikaan, jolloin säästyy sähköä.

Nyt tekeillä on Maiju Kattaisen mukaan maanlaajuinen ja yhdenmukainen ohjeistus, mistä tievalaistusta voidaan tarvittaessa sammuttaa ja mistä ei. Näin valaistuksen sammutusperiaatteet pysyvät yhdenmukaisina eri alueilla.

– Kun tulee kyselyitä, millä periaatteella tievalaistusta on sammutettu jossakin, meillä pitää olla siihen perustelut, hän sanoo.

Lähtökohta valaistuksen sammuttamisessa on, ettei yhtään turhaa valaistuksen sammutuksista johtuvaa onnettomuutta sattuisi eikä ihmishenkiä menetettäisi huonon näkyvyyden takia.

– Valaistuksen sammuttaminen erityisesti aamuisin on hankalaa esimerkiksi tieosuuksilla, jossa lapset kulkevat kouluun. Koulujen ympäristö on tyypillinen paikka, jossa turvallisuutta parannetaan valaistuksella, Kattainen havainnollistaa.

Maanteitä on valaistu vuosikymmenien ajan muun muassa suurpainenatriumvalaisimilla. Niitä vaihdetaan jatkuvasti ledeihin, jotka kuluttavat vähemmän sähköä ja jotka kestävät pidempään.

Esimerkiksi Varsinais-Suomen runsaasta 17 000 maantievalaisimesta noin 4 300 on led-valaisimia.

– Vanhoja suurpainenatriumvalaisimia pyritään budjetin rajoissa vaihtamaan ledeihin ja vähentämään tätä kauttakin sähkönkulutusta. Vaihto led-valaisimeen tuo sähkönkulutuksessa parhaimmillaan noin 70 prosentin säästön. Ongelma on, että meillä on paljon käyttöikänsä päässä olevia suurpainenatriumvalaisimia vaihdettavana. Niitä on asennettu vuosikymmeniä, Maiju Kattainen muistuttaa.

29 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Keijo K.
2 kuukautta sitten

Toivottavasti sivutuotteena saataisiin jotain järkeä valojen käyttöön autojenkin suhteen. Nykyään ei autojen peräkärryissäkään enää ole kuin vilkut ja jarruvalot, jos niitäkään kaikissa.

Urpo
2 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Ei minullakaan pala kärryssä takavalot, kun ei pala veturissakaan.

Keijo K.
2 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Vaatii osaamista, että saa valot kytketyksi. Ei kaikilta tumpeloilta onnistu, ellei kysy joltain neuvoa, miten ajovalot kytketään. Merkkiliikkeessä opastetaan varmasti.

Allan
2 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Se katkaisimen kääntäminen on ylivoimaisen vaikeaa hyvin monelle autolla liikkujalle.

Maija
2 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Samaa mieltä. Polkupyöriltä kyllä edellytetään taakse näkyvää punaista valoa, mutta autoilta ja peräkärryiltä ei

Urpo
2 kuukautta sitten
Reply to  Maija

Ei pyöräilijöiltä yhtään enempää takavaloa edellytetä kuin autoilijoilta.

Keijo K.
2 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Mitä tuohon sanoisi? Luin kyllä, että 40 euron sakko tulee, jos ei ole.

Urpo
2 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K.

Minusta kannattaa tarkistaa tieliikennelain 49§. Siellä sanotaan näin:

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja ja takavaloja, kun ajoneuvoa kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.

Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. 

Keijo K
2 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Laki muuttui kesäkuussa 2020. Lue Ilta-Sanomat 30.8.2022, otsikko: ”Takavalo puuttuu yhä monesta pyörästä-poliisi muistuttaa uudesta laista maksulapulla”. Jatketaan sen jälkeen.

Urpo
2 kuukautta sitten
Reply to  Keijo K

Minä luen säännöt voimassa olevasta tieliikennelaista, josta edellisen viestini lainauskin oli peräisin. Mutta olihan sama asia sanottu iltapäivälehden jutussakin, joten mitä nyt oikein tarkoitat?

Mä vaan
2 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Autoilijoita ei taideta sakottaa samalla tavalla kuin pyöräilijöitä. Muutoin olisi poliiseilla täysi työ jo nyt aamu- ja iltahämärissä. Niin paljon enemmän on suhteessa peppu pimeänä ajavia autoja.

Palataksemme otsikon aiheeseen: katuvalojen ohjauksia tekee useampikin firma. Elyn pitää arvoittaa nyt, valaistaanko työmatkaliikenne pimeän ja hämärän aikaan, vaiko vain pimeällä. Samoin arvottaa eri taajamat sekä kevyen liikenteen väylien valaistus. Suosittelen kevyen liikenteen kulkijoita lisäämään pari ylimääräistä heijastinta.

Tarkistakaa
2 kuukautta sitten

No, ensinnäkin kannattaisi vähän tarkistaa, että miten ja milloin nykyiset katuvalot palavat. Halikon asemalla katuvalot palavat jo seitsemän jälkeen, vaikka on vielä valoisaa, kirkonkylän puoliset valot syttyvät paljon myöhemmin. Kun on samaa tienpätkää, niin luulisi, että valot syttyisivät samaan aikaan. Vaikka kuinka on ledilamput, kyllä nekin vievät sähköä palaessaan turhaan.

Ja sitten kun nuo valot syttyvät, ne palavatkin koko yön, varsinkin maalla. Valot voisi sammuttaa öisin muutamaksi tunniksi, maalla kun on kumminkin totuttu pimeään, eikä kukaan yöllä kello kahden aikaan pahemmin liiku, ja jos liikkuu, niin autolla.

Yksi mamma 75
2 kuukautta sitten
Reply to  Tarkistakaa

Tarkistamaan ensimmäiseksi, vaikka heti, hämäräkytkimen säätö. Syttyvät illansuussa tunti liian aikaisin ja aamulla vastaavasti liian pitkään. Jos ei muuten onnistu, niin tulkoon joku paikan päälle tekemään säädön. Illalla voisivat sammua vaikka jo klo 23 ja aamulla syttyä klo 5.

Näin oli, kun kuntamme oli itsenäinen, ja hyvin toimi. Kulkeutuu nuorisokin kotiin pimeän tultua.

Marko
2 kuukautta sitten
Reply to  Yksi mamma 75

Käsket tarkistamaan, mistä pitää tarkistaa? Kunta joka oli itsenäinen,onko sen niminen paikka jossain? Kommenttisi oli vissiin synkkä yksinpuhelu? Nuo syttymis- ja sammutusajatkin on vissiin räätälöity sinua varten. Jos sinä et yöllä tarvitse valoja, niin sitten ei kukaan muukaan, vai?

Mamma maalta
2 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Tässä niitä kuntia Salon ympäriltä ennen liittymiä: Pertteli, Kuusjoki, Kisko, Suomusjärvi, Kiikala, Muurla, Halikko, Perniö, Särkisalo ainakin. Oletko kuullut näistä? Ja ihan totta, maaseudulla ei katuvaloja yöllä palanut.

Marko
2 kuukautta sitten
Reply to  Mamma maalta

Asutko niissä kaikissa? Katuvalot on turvallisuustekijä, joka paikassa. Eikä maa elä nykyään yhdessä vuorossa niin kuin mammat.

Salo on nykyään laaja, katuvaloja monia 10:ä km:jä
1 kuukausi sitten
Reply to  Marko

Ennen ledivaloja, valot sammuivat yöllä täällä periferiassa. Eikä se haitannut ketään, kun yöllä ei kävelijöitä kulje ja töihin on pakko lähteä autolla. Mutta nyt ledit palaa koko yön ja jopa valoisaan aikaan päällä. Onko se liikaa vaadittu että nyt kun pitäisi säästää sähköä, niin joku kävisi tarkistamassa et valot ei pala turhaan? Pienistä puroista tulee joki. Nimittäin tuossa iltapäivällä ajaessa oli myös Isohärjänmäessä katuvalot päällä valoisaan aikaan. Vaikka ois kuinka hienoja ledejä, kyllä niitten päällä pitäminen sähköä vie.

Pertti
2 kuukautta sitten
Reply to  Yksi mamma 75

Olet ihan oikeassa. Ongelma on vain siinä, ettei kunnalla kukaan välitä. Ei kenenkään tarvitse kantaa asiasta murhetta, kun se on joku muu kenelle se kuuluu.

Menin kerran kirjastoon, CD-hylly oli vähän sekaisin. Tiskin takana istui nainen, joka oli kädet pöydällä. Mielestäni hän ei tehnyt mitään. Ilmoitti kyllä, ”että hylly on sekaisin, kun vastuuhenkilö on sairauslomalla”. Miksei hän järjestänyt, kun näytti olevan hyvää aikaa.

Näin se kunnalla toimii. Kukaan ei oikein vastaa mistään ja toisen tontille ei passaa mennä. Kannattaa myös ihmetellä, miksi kunnan omistamissa rakennuksissa niin usein on hometta ja kosteusvaurioita.

Vlad
2 kuukautta sitten
Reply to  Pertti

Toista se on Venäjällä, kaikki on tiptop-kunnossa.

Pertti
2 kuukautta sitten
Reply to  Vlad

Tässä olet väärässä. Siellä on myös ongelmia, kaikki ei toimi kunnolla. Syyt kyllä taitavat olla toiset. Miksi niin luulet, että Venäjällä kaikki on tiptop-kunnossa? Aika outo luulo.

Vlad
2 kuukautta sitten
Reply to  Pertti

Siellähän poltetaan maakaasuakin aatteen valaisemiseksi.

Pertti
2 kuukautta sitten
Reply to  Vlad

Jokainen saa polttaa omaa kaasua niin kuin haluaa. Ei sen pitäisi kuulua kyseiselle nimimerkille. Kannattaisi ottaa rauhallisemmin, ja jollei ole mitään järkevää sanomista, niin olisi kirjoittamatta.

Vlad
2 kuukautta sitten
Reply to  Pertti

En kaipaa neuvojasi.

Pertti
2 kuukautta sitten
Reply to  Vlad

Kyllä sinä jonkun neuvoja kaipaisit kirjoituksestasi päätellen.

Vlad
2 kuukautta sitten
Reply to  Pertti

Kerro, mitä sanaa kommentissani et ymmärtänyt, niin yritän auttaa.

Mihin miljardit häviää?
1 kuukausi sitten
Reply to  Vlad

Venäjällä tosiaan on tiet paremmassa kunnossa kuin Salon seudulla taikka ylipäätään Suomessa. Halikon kirkonkylän tie on oikea häpeäpilkku niitten paikkausten takia.

Mihin miljardit häviää?
1 kuukausi sitten
Reply to  Yksi mamma 75

Ei niissä mitään hämäräkytkimiä ole. Kun valot tuli esim. Vässiläntielle, joku kehui että kun kävelijä tulee, niin valot kirkastuu. No, ikinä ei oo näin tapahtunut. Mä luulen että noissa valoissa on aikakatkaisu, ei ole mitään tekemistä hämärän kanssa.

Jiit
2 kuukautta sitten
Reply to  Tarkistakaa

Harmi että nykyään taitaa kaikki kaupungin katuvalot olla ledejä, joten energiansäästö olisi ihan eri tasoa, jos olisi vanhat lamput vielä tulilla. Ely-keskusten natriumlamput voisi kyllä pistää pimeäksi, sillä onhan autoissa valot, ja niistä tulee enemmän säästöä.

Sitten yksityisten joulu-, kausi- ja pihavalot – ei laiteta pensaisiin ja puihin ollenkaan. Tietysti voi kyllä ihmetellä, miksi yölliset valot pitää sammuttaa, kun tällöin on muutenkin vähemmän kulutusta, aamulla voisi vähän aiemmin sammuttaa.

Keijo K.
2 kuukautta sitten

Tämä nyt lähti näköjään lapasesta. Alkuperäinen aihe käsitteli katuvaloja, mutta näköjään tuo takavalottomuuskin jäytää? Kun aloitin voin lopettaakin, eli Urpo on oikeassa lakitulkinnan suhteen ja kaikki muutkin omien väittämiensä.

Juuri kauppareissulla, sateessa ajellessani, oli noita osaamattomia valojen käyttäjiä todella paljon.