Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksia Instagram-vaikuttajille, McDonald’sille ja seksileluverkkokaupalle

0

Lapsiin ja nuoriin kohdistuva markkinointi ja somevaikuttajien toiminta on saanut moitteita mainosten hyvää tapaa valvovalta mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Mainonnan eettinen neuvosto on muun muassa antanut huomautuksen seksileluja myyvän verkkokaupan radiomainoksesta, jota oli esitetty ennen iltayhdeksää. radiokanavat ja -verkkokauppa saivat huomautuksen samalla perusteella jo toistamiseen.

Neuvosto katsoi, että lyhyessä mainoksessa on käytetty sanaa ”lelu”, mikä on omiaan herättämään lapsen kiinnostuksen mainostettavaan sivustoon ja lapsille sopimattomia tuotteita myyvään verkkokauppaan.

Huomautus annettiin myös televisiomainoksista, joissa nuoret kiipeävät kerrostalon katolle. Neuvosto katsoi, että vaarallisen toiminnan kuvaukselle ravintolayrityksen mainoksissa ei ole hyväksyttävää perustetta. Neuvosto muistuttaa, että nuorille kohdistetussa ja heitä esittävässä markkinoinnissa tulisi noudattaa erityistä huolellisuutta.

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen myös kahdelle sosiaalisen median sisällöntuottajalle. Vaikuttaja ja bloggaaja Anna Pastak on saanut neuvostolta huomautuksen piilomainonnan harjoittamisesta. Pastak oli julkaissut Instagram-tilillään kuvan mainostettavasta anorakista jo ennen varsinaista mainoskampanjaa.

Mainonnan eettinen neuvosto antoi asiasta huomautuksen Pastakin lisäksi myös anorakkia markkinoineille ja , sillä markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi.

Yrittäjä ja tosi-tv-tähti Sointu Borg puolestaan on saanut huomautuksen mainostettuaan Instagram-tilillään saamiaan kampaajapalveluita. Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, ettei mainos ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, sillä asiasta kerrottiin epäselvästi ja vasta julkaisun viimeisellä tekstirivillä.

Neuvoston mukaan mainostunnisteen tulee olla selkeä ja helposti havaittavissa heti julkaisutekstin alussa.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot ja huomautukset ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.

Anniina Korpela

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments