Saksalainen sotapyörä sai uuden elämän – Hannu Kyttänen entisöi toisesta maailmansodasta tutun NSU OSL 601 Wehrmacht -moottoripyörän

0
Hannu Kyttäsen tekemät kunnostustyöt alkoivat laturista. Pyörän runko oikaistiin ja ylimääräiset tukilevyt poistettiin. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Järeä tummanharmaa moottoripyörä vangitsee katseita salolaisen Hannu Kyttäsen pihalla.

Kyttänen päräyttää sen käyntiin, ja rouhea ääni valtaa koko naapuruston.

– Kyllä sen kanssa on ihan mukava ajella, sitten kun pyörän saa kunnolla liikkeelle, Kyttänen naurahtaa.

Siitä huolimatta moottoripyörä oli sota-aikana hylkiö.

Ilman sivuvaunun vetävää pyörää se ei yltänyt tunnetumpien BMW R75 ja Zündapp KS 750 -pyörien rinnalle. Soolopyöräksi se oli liian raskas ja suurikokoinen.

– Aika nopeasti tämä jäikin kokonaan pois sotilaiden käytöstä.

Kyttäsen mukaan vuonna 2021 katsastettu NSU OSL 601 Wehrmacht 1939 ei ole yleinen Suomessa.

– Osina näitä kyllä löytyy, muutama samanlainen on osina veteraanimoottoripyöräklubin luetteloissa. Katsastetuista pyöristä tiedän vain kaksi, joista toinenkin on hienosti entisöity.

Ohjaustanko on sotapyörässä selvästi leveämpi verrattuna NSU:n siviilimalliin. Peilin Hannu Kyttänen lisäsi parantamaan liikenneturvallisuutta. SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Kyttänen näki moottoripyörän ensimmäistä kertaa Venäjällä vuonna 1995.

Innokkaan moottoripyöräharrastajan tavoitteena oli etsiä historiallisia sotilaspyöriä Neuvostoliiton hajottua.

Vaihtokaupalla luovuttamalla muun muassa Ford Transitin ja Ladan Kyttänen onnistui kahden ystävänsä kanssa tavoitteessa. He toivat Suomeen kaksi Harley Davidson WLA:ta, BMW- ja NSU-sotilasmoottoripyörät sekä Zündappin osia.

NSU OSL 601 tullattiin Kyttäsen nimiin vuonna 1995, mutta se ei päätynyt Kyttäselle itselleen.

– Pyörät tullattiin vain jonkun meidän nimiin, ja NSU meni kerhotoverilleni Juha Hietalalle. Hän entisöikin pyörää aika pitkälle, ja vuonna 2004 se oli esillä Espoon Automuseon teemanäyttelyssä.

Pyörän yksityiskohdat olivat kuitenkin vielä kunnostamatta.

Keskeneräinen projekti jäi Automuseon näyttelyn jälkeen MC-Kujansuun varastotiloihin Haminaan. Vuoden 2005 talvimyrskyssä merivesi nousi varastotiloihin ja kasteli moottoripyörän pahasti.

– Silloin Juhalla meni hermo. Aiempi kunnostus oli pitkälti valunut hukkaan. Minä myin yhden kääpiöautoni Espoon Automuseolle ja ostin rahoilla Juhalta moottoripyörän takaisin itselleni.

Natsi-Saksan kotkavaakunalla varustetun moottorin valmistusnumero on 378857. Se sijoittuu Wehrmacht-mallien alkupäähän. SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

NSU:n raskainta sotilasmallia OSL 601 Wehrmachtia valmistettiin vuosina 1938–1941. Moottoripyörässä on 24 hevosvoiman yksisylinterinen nelitahtimoottori.

Wehrmacht-malli perustuu NSU Osl 601 Serie II-siviilimalliin. Armeijakäyttöön tarkoitetun moottoripyörän erottaa muun muassa pohjapanssarista. Välityssuhteet on maastokäyttöön tarkoitetut, mikä on tärkeä ominaisuus sotapyörälle.

– Lisäksi pakoputkisto on erilainen kuin siviilimallissa ja ohjaustanko selvästi leveämpi, Kyttänen täydentää.

Vahvistetun rungon tarkoitus oli kestää raskasta sivuvaunukäyttöä. Runkoputki suojasi moottoria alapuolelta, ja näin ollen sen kanssa pystyi ajamaan metsässäkin.

Hannu Kyttäsen harvinainen sotapyörä NSU OSL 601 Wehrmacht 1939 painaa 190 kiloa. SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Ensi alkuun pyörä jäi seisomaan varastoon Kotkassa. Kun Kyttänen muutti perheensä kanssa omakotitaloon Salossa, moottoripyörä tuli mukaan.

– Aloitin kunnostuksen laturista. Merivesi oli vahingoittanut laakereita, ja ne piti myös vaihtaa.

Malliksi entisöintiin löytyi Forssasta lähes vastaava pyörä osina. Kyttäsen moottoripyörän runko oikaistiin ja ylimääräiset tukilevyt poistettiin.

– Projektissa minua on eniten kiinnostanut moottoripyörän historia. Yksityiskohtien selvittely ja osien tilaaminen on ollut lopputuloksen kannalta palkitsevaa.

Kyttänen aikoo vielä lisätä takasatulan ja jalkatapit moottoripyörään. SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Historiaa moottoripyörältä löytyykin, vaikka paljon on vielä hämärän peitossa.

Venäjän ostoreissulla pyörän kerrottiin tulleen Kalinista nykyisen Tverin alueelta.

Natsi-Saksan kotkavaakunalla varustetun moottorin valmistenumero on 378857, ja se sijoittuu Wehrmacht-mallien alkupäähän.

– Tämä on 216. mallinsa moottoripyörä, eli aivan alkupuolelta.

Pakoputki oli Venäjällä jälkikäteen tehty ja pyörään oli maalattu valkoisia koristeraitoja. Lisäksi alkuperäinen valmistenumero oli poistettu.

Pyörän runko ja varustus vastasivat kuitenkin pääosin Wehrmacht-mallia. Kyttänen uskoo moottoripyörän päätyneen Kaliniin operaatio Barbarossassa. Mahdollista on myös NSU:n päätyminen Kaliniin sotasaaliiden jakamisen yhteydessä.

– Kerrotaan, että venäläiset keräsivät saksalaisilta jäänyttä materiaalia suurille kentille, josta neuvostokansalainen sai tietyin ehdoin valita itselleen mieluisen esineen.

Tätä vaihtoehtoa tukee myös virallinen neuvostoliittolainen uusi rungon numero.

– Marraskuun 25. päivän 1941 neuvostoliittolaiset saivat erään artikkelin mukaan sotasaaliiksi 116 moottoripyörää. Virallistaminen on hyvinkin voinut tapahtua jo tuolloin ja NSU olisi voinut jäädä pois rivivahvuudesta varaosien puutteen vuoksi jo alkuvaiheessa pienenkin teknisen ongelman vuoksi.

Kyttänen muistuttaa kuitenkin erinäisten kertomusten olevan spekulaatiota. Totuus pyörän vaiheista ei luultavasti koskaan selviä.

OSL 601 Wehrmacht oli valmistunut jo viisi vuotta ennen sodan päättymistä. Usein taisteluissa olleet pyörät tuhoutuivat romutuskuntoon. Osaltaan sen vuoksi aikainen poisjäänti sodasta on Kyttäsen moottoripyörän kohdalla todennäköistä.

Pyörän entisöintiin liittyviä puutteita ovat Kyttäsen mukaan laturin päälle tulevat Wehrmacht-mallin suojalevyt sekä Wehrmacht-ilmansuodatin, jota ei ole löytynyt.

Moottoripyörä on nyt pitkälti entisöity alkuperäiseen asuunsa. Kyttänen aikoo vielä lisätä takasatulan ja jalkatapit.

– Ja ensi vuonna yritän hakea tälle museorekisteröintiä.

Museorekisteri vahvistaa Kyttäsen mukaan moottoripyörän historiallisen aseman.

– Minusta se on arvo ja tunnustus. Saksaan ja sotaan liittyvä menneisyys tulee aina leimaamaan tätä moottoripyörää, mutta itse olen täysin neutraalisti kiinnostunut historiallisista ajoneuvoista.

NSU OSL 601 Wehrmacht 1939 onkin koko Suomen mittakaavassa harvinainen entisöintiprojekti.

NSU:n moottoreiden takana brittiläistä osaamista

Walesilainen insinööri Walter Moore kehitti Nortonille ensimmäisen CS1-kilpamoottorin vuonna 1927. Tästä vakuuttunut NSU suostutteli Mooren jäämään Saksaan vuonna 1929.

Moore suunnittelikin kaksi NSU-kilpamoottoria, joiden avulla kuljettaja Tom Bullus voitti useita kilpailuja.

Saksan armeija tilasi NSU:lta sotilasmallit 250-kuutioisesta ja 601 OSL-tyypistä. Valmistusmääräksi 601-tyypille on ilmoitettu 4962 pyörää.

Walter Moore muutti vuonna 1939 takaisin Englantiin sodan lähestyessä. Hänen suunnittelemansa varmat yksisylinteriset moottorit jatkoivat hurinaansa vielä 1950-luvun puoliväliin saakka NSU OSL-pyörissä.