Salolaiskaupoilla eri keinoja energian säästämiseksi – K-Citymarketissa alkaa iso remontti, SSO optimoi kylmälaitteitaan ja Plazassa karsitaan jouluvaloista

3
K-Citymarket Salon kauppias Eemeli Aaltonen aikoo teettää kauppaan suuren remontin. Kuva: SSS arkisto/Minna Määttänen

Sähkön kova hinta ja sähkön ensi talven saatavuuteen liittyvät epävarmuustekijät koettelevat kotitalouksien lisäksi myös yrittäjiä ja yrityksiä. Salolaiskaupoissa pohditaan nyt erilaisia keinoja sähkön säästämiseen.

K-Citymarket Salon kauppias Eemeli Aaltonen kertoo, että kaupassa alettiin reagoida tilanteeseen kuukausi sitten.

– Voimme säästää sähköä perinteisillä asioilla niin kuin kotonakin. Sammutamme valot huoneista ja varastotiloista, jos siellä ei ole ketään. Emme myöskään pidä jääkaapin ovia turhaan auki, Aaltonen kertoo esimerkkejä.

Suur-Seudun Osuuskaupan liikennepaikkapäällikkö Mika Tolppola kertoo, että SSO on tehnyt energia-asioissa pitkäjänteistä työtä.

– Aloitimme viisi vuotta sitten energian vähentämisen ja sinä aikana olemme investoineet 15 miljoonaa euroa energiatehokkuuteen. Kaupoissamme on keskuskoneelliset kylmälaitteet, ja kun olemme vaihtaneet kylmäjärjestelmät hiilidioksidijärjestelmiin, olemme pystyneet vähentämään sähkönkulutusta 40 prosenttia, Tolppola sanoo.

Tolppola painottaa, että koska SSO:n kylmälaitteet ovat jo nyt hyvin energiatehokkaita, mitään ”hokkuspokkus”-keinoja energian säästämiseksi ei ole tulossa.

– Kylmälaitteista johtojen irti vetäminen ei todellisuudessa säästä mitään. Energiatehokkuutta saadaan optimoimalla laitteet oikein. Sen avulla voimme säästää parhaimmillaan 25–30 prosenttia.

Kauppakeskusjohtaja Riikka Tuomainen kertoo, että Plazassa on jo tehty asioita energian säästämiseksi, mutta isommat linjaukset tilojen vuokralaisten kanssa odottavat vielä tuonnempana.

– Kirivaihde pitää laittaa nyt päälle. Olemme jo siirtyneet tehokkaaseen energianseurantaan. Valomainoksissa loisteputket vaihtuvat ledeihin. Kiinteistön valaistusta luonnollisesti vähennetään, kun kauppakeskus on kiinni, Tuomainen kertoo toimista.

Tuomainen muistuttaa, että vuokralaiset vastaavat itse sähkön hankinnasta ja sitä myöten käytöstä.

– Kannustamme kauppakeskuksena liiketiloja säästämään sähköä, hän toteaa.

Monet yritykset ovat viime aikoina kertoneet energiansäästämisen tavoistaan. Salossakin toimiva kodinelektroniikkaketju Gigantti kertoi tiedotteessa tummentavansa viime maanantaista alkaen kaiken mainontansa 20 prosentilla.

Tummennus koskee televisio- ja videomainontaa, erilaisia mainosbannereita, digitaalisia ulkomainoksia ja sosiaalista mediaa. Gigantin mukaan nämä seikat voivat laskea mainosten kuluttamaa sähkön määrää jopa 14 prosentilla.

Salossakin toimiva finanssiryhmä OP puolestaan alentaa toimipaikkojensa lämpötilaa ensi alkuun vähintään yhdellä asteella. Ryhmä kertoi tiedotteessa tavoittelevansa viiden prosentin säästöä lämmitykseen kuluvaan energiaan.

Isompiakin säästötapoja on tulossa. Aaltonen kertoo, että K-Citymarket Salossa on alkamassa iso remontti.

– Remontin myötä saamme vaihdettua vanhat kaupan laitteet uusiin energiaystävällisiin kylmäkalusteisiin. Vanhat valot vaihtuvat led-valoiksi. Tulevaisuudessa on tarkoituksena saada kiinteistön katolle aurinkovoimala, Aaltonen suunnittelee.

Aaltosen mukaan remontti olisi tullut ajankohtaiseksi ilman energiakeskusteluakin.

– Remontti alkaa kiinteistön ulkopuolelta vielä tämän vuoden aikana. Tammikuussa siirrytään myymälän puolelle.

K-Citymarket Salossa alkaa iso remontti vielä tämän vuoden aikana. Remontissa uusitaan muun muassa kaupan pakastealtaat, kertoo kauppias Eemeli Aaltonen. Kuva: SSS/Minna Määttänen

SSO:n Tolppola sanoo, että ruokakaupoissa energiaa syövät eniten juuri kylmälaitteet, eikä esimerkiksi valaistus.

– Meillä on käytössä kaupoissa led-valot, joten valojen himmentäminen olisi kokonaiskuvassa melko marginaalinen teko.

SSO:ssa kuitenkin seurataan Suomen energiatilannetta ja varaudutaan, jos isompi kriisi talvella iskee.

– Tarvittaessa voimme laskea kiinteistöjen lämpötiloja asteella ja miettiä ilmanvaihtokoneiden käyttötehoa, Tolppola toteaa.

Aaltonen on varautunut kauppiaana ensi talven normaalia isompaan sähkölaskuun.

– Se on vaikea asia, mutta palvelusta emme aio tinkiä, hän painottaa.

Plazan Tuomaisen mukaan energiansäästötalkoot vaikuttavat vääjäämättä myös tulevaan jouluvalaistukseen.

– Karsimme jouluvaloja vanhemmasta päästä ja siirrämme uusien hankintaa vuoden päähän. Vaikka jouluvalot eivät uudella tekniikalla vie valtavasti sähköä, vaikuttaa mielikuva asiaan.

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Mamma maalta
2 kuukautta sitten

Eikö voitaisi harkita myös kauppojen aukiolojen ennallistamista entisiin eli klo 20 arkisin paitsi perjantai klo 21. Ja yöaukiolot pois myöskin.

Nykyihmiset vaan opettelemaan ostoksiensa tekemistä normiaikoihin ja elämistä päiväaikoina. Jos ”vihreä idealismi” auttaisi näin sähköjen säästämisissäkin.

Viikonloput kiinni
2 kuukautta sitten
Reply to  Mamma maalta

Viikonloput kokonaan kiinni ja viisipäiväiset aukiolot esimerkiksi enintään 9-20 auki.

Yöllä nukutaan
2 kuukautta sitten
Reply to  Mamma maalta

Ruokakauppaa ei todellisuudessa kannattaisi pitää auki kuin kello 10-18 välillä. Silloin kauppaan kerkiää aamu-, ilta- ja yövuorolaiset, eikä lisätunnit kasvata myyntiä oleellisesti. Säästyisi palkkakuluissa 50 % ja energiaakin hiukan. Jääkaappeja, pakastimia ja lämmitystä ei toki voi sammuttaa kaupan kiinni ollessa.