Tuotannon siirto yövuoroon ei innosta salolaisyrityksiä – ”Ei olisi mikään varsinainen vetovoimatekijä”

0
Metalliteollisuus käyttää paljon sähköä. Mahdollinen halvempi energia ei kuitenkaan riitä salolaisyrityksille syyksi siirtää tuotantoa yöaikaan.

Tuotannon siirtäminen halvemman sähkön aikaan eli yöhön ei herätä innostusta salolaisissa yrityksissä.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n johtava asiantuntija Janne Peljo arvioi (SSS 5.9.), että tuotannon siirtämistä yöaikaan pohditaan tällä hetkellä kaikkialla, missä se on toiminnallisesti mahdollista.

Oululainen talotehdas Mammuttihirsi on jo siirtynyt tuotannossaan kokonaan yövuoroihin energiankulutuksen pienentämiseksi.

Lämpökäsiteltyjen osien valmistukseen keskittyvä Jame-Shaft on toimitusjohtaja Mika Tuunaisen mukaan todella iso sähkön käyttäjä. Hänen mielestään yrityksen siirtyminen yövuoroon ei kuitenkaan toisi mitään hyötyä.

– Prosessimme kuluttaa sähköä 24/7. Henkilökunnan muuttaminen yövuoroon ei ole meille minkäänlainen mahdollisuus. Ja jos asiaa ajattelee henkilökunnan kannalta, en usko, että kenelläkään olisi haluja siirtyä pysyvämmin yövuoroon, Tuunainen sanoo.

– Meillä ei ole puhuttu asiasta lainkaan, toimitusjohtaja Lauri Salomaa Salomaan Konepajasta kuittaa.

Perniössä toimivan Wipro Infrastructure Engineering Oy:n toimitusjohtaja Sauli Litsilä torppaa ajatuksen yövuoroon siirtymisestä täysin.

– Meillä tekeminen on prosessimaista. Teemme pääsääntöisesti kahta vuoroa ja joissain osissa kolmea. Tavaran lähtö tapahtuu johonkin aikaan päivällä, ja tavaraa tulee tiettyyn aikaan. Se pieni hyöty, mitä saataisiin siirtymällä yöaikaan, tulisi takaisin toisissa paikoissa. Ei ole siis agendalla meillä ainakaan.

– En usko, että yövuoro olisi työntekijöiden kannaltakaan mikään toiviotyömuoto useimmille, Litsilä lisää.

Leino Group Oy kuuluu teollisuudessa sähkön suurkäyttäjiin, ja sähkö on toimitusjohtaja Liisa Leinon mukaan tärkeä komponentti tuotannossa.

– Tämä on kovasti tärkeä asia meille, ja olemme tehneet paljon sähkön käytön tehostamiseksi. Meille ratkaisevaa ovat pitkät sähkösopimukset.

Leinolla on investoitu uuteen tekniikkaan, koska uudet koneet kuluttavat vähemmän sähköä kuin vanhat. Koneiden käytössä pyritään mahdollisimman suureen tehokkuuteen.

Siirtyminen laajassa mittakaavassa yötyöhön on Leinon mukaan ison kynnyksen takana, eikä sellaista ole edes harkittu.

– Sähkön hinta vaihtelee myös päivän mittaan. Koitamme mieluummin hyödyntää tätä vaihtelua, Liisa Leino muistuttaa.

Valmet Automotiven Salon akkutehtaalla töiden keskittäminen yöaikaan ei ole mahdollista.

– Akkutehtaan tuotanto on nyt kolmessa vuorossa. Meillä ei ole mahdollisuuksia siirtää toimintaa yöaikaan, koska kapasiteetti on jo täydessä käytössä, viestintäpäällikkö Mikael Mäki kertoo.

Mäen mukaan akkutehtaan ”päivän luku” eli työntekijöiden määrä oli torstaina 801.

Määrä kasvaa todennäköisesti tulevaisuudessa, sillä Valmet Automotive jatkaa toimihenkilöiden rekrytointeja. Yritys on mukana esimerkiksi Salo IoT Campuksella järjestettävässä rekrytointitapahtumassa 11. lokakuuta.

Salon elinkeinoyhtiö Yrityssalon erityisasiantuntija Jouko Urmas tekee töitä meri- ja metalliteollisuuden alan yritysten kanssa. Hän sanoo, ettei ole törmännyt Salon seudulla yhteenkään yritykseen, joka harkitsisi siirtymistä yövuoroon sähkön hintavaihtelujen takia.

– Yövuoron järjestäminen on haasteellista, vaikka se olisi taloudellisesti kannattavaa. Henkilöstökustannukset nousisivat paljon, ja se vaatisi ainakin jonkinlaisen paikallisen sopimuksen. Lisäksi tulisi paljon muita ongelmia lasten päivähoidosta alkaen. Metallin työvoimapulassa yövuoro ei olisi mikään varsinainen vetovoimatekijä, Urmas miettii.

Hän arvelee, että joillekin yrityksille yötuntien halvemmasta sähköstä saattaisi olla etua, jos ne pystyisivät siirtämään osan tuotannostaan yöaikaan.

– Jos ajatellaan pörssisähköä, niin sanottuja halpoja tunteja on ehkä kaksi, kolme yössä. Se ei riittäisi edes koko vuoron ajaksi, Urmas huomauttaa.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments