Asiakas pettyi taksin saatavuuteen Salossa – ”Ymmärrän, että taksia voi joutua odottamaan viikonloppuiltoina ja -öinä, mutta kun kyse on arki-illasta, se on tylsää”

25
Taksia voi joutua odottamaan Salossa etenkin arki-iltaisin, jos autoja ei ole tarpeeksi ajossa. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Salolainen Taru Karrakoski kertoo joutuneensa pettymään useamman kerran Salossa siihen, ettei taksia ole ollut saatavilla keskustan alueella kohtuullisessa ajassa arki-iltaisin. Karrakosken havainnot asiasta ovat alkaneet viime kevättalvella.

Viimeksi Karrakoski odotteli taksia pitkään viime maanantaina ennen kello kahdeksaa illalla.

– Tilasin taksin sovelluksella, mutta kun sitä ei kuulunut, soitin Taxidataan. Sieltä kerrottiin, että tilaus on kyllä tullut, mutta autoja ei ole vain saatu ajoon sille illalle, Karrakoski sanoo.

Karrakoski odotti taksia lopulta noin 45–50 minuuttia.

Karrakoski korostaa, ettei taksiasia ole maailman suurin ongelma, mutta jotain asialle olisi hyvä tehdä.

– Outoa, etteivät työt kiinnosta, sillä kyse on rahasta. Ymmärrän, että taksia voi joutua odottamaan viikonloppuiltoina ja -öinä, mutta kun kyse on arki-illasta, se on tylsää, hän toteaa.

– Jos taksit eivät viitsi tulla töihin arki-iltoina, jostain leipä heille kuitenkin tulee. Ovatko taksien kyydit turvattuja Kela-kyytien ja Likuman avulla niin, ettei muusta palvelusta tarvitse kantaa huolta?

Karrakoskella oli aikaa odottaa taksia ilman kiirettä, mutta välttämättä näin ei ole kaikilla taksia tarvitsevilla.

– Jollakin voi olla kiire bussiin, terveyskeskukseen tai tapahtumaan. Silloin tilanne ei mene enää pelkkänä harmituksena.

Salon Ulataksi Oy:n sihteeri ja pitkän linjan taksiautoilija Veijo Matinaho on tietoinen edellä mainitusta tapauksesta. Matinaho kertoo saaneensa jonkin verran myös muita vastaavanlaisia palautteita.

– Myönnän, että meidän puolelta tilanne on ollut haasteellinen jo jonkin aikaa. Osa hoitaa tunnollisesti vuoronsa, mutta tietyt autot eivät ole pystyneet hoitamaan velvoitteitaan, Matinaho kertoo.

– Suurin syy on koronan myötä alkanut työvoimapula. Ilta-aika klo 14–22 on haavoittuvainen, jos pari autoa on muualla pitkässä ajossa tai autoja on ajossa vain muutamia.

Matinaho sanoo iltojen olevan erilaisia: joskus yksi auto painaa kyytejä toisensa perään illan aikana, joskus taas monta autoa odottaa ilman asiakkaita tolpalla tunnin tai kaksikin.

– Valitettavasti meillä ei ole kristallipalloa, josta näkisimme kunkin päivän tarpeen. Ikinä tarve ei ole tasaista. Harmillista on se, kun huonot hetket sattuvat samoille asiakkaille. Se on huonoa mainosta Salon takseille.

Matinaho ei osaa sanoa syytä, miksi juuri klo 14–22 on haastavaa saada kuljettajia töihin.

– Päivisin kyllä autoja riittää. Pohjimmiltaan kyse on huonosti toteutetusta taksiuudistuksesta. Uuden lain myötä ei ole päivystysvelvoitteita eikä kuljettajille tule sanktioita. Ennen vanhaan, jos et hoitanut päivystystä, saattoi tulla viikon ajokielto, Matinaho kertoo.

– Ajovuoroja ei voi enää välitysyhtiön puolesta määrätä kilpailu- ja kuluttajaviraston kannasta johtuen. Nämä kaikki muutokset ovat huonontaneet taksia tarvitsevan asiakkaan asemaa.

Matinahon mukaan kuljettajien pitäisi välittää enemmän työstään.

– Vastuu puuttuu. Sitä kaipaan 1980–1990-luvuilta tähän päivään.

Salossa ja Halikossa takseja on yhteensä 41.

– Se on sopiva määrä, mutta kuljettajapula on kova. Monet ovat alalla hetken aikaa töissä ja häviävät sitten muualle. Yksi mies ei jaksa painaa loputtomasti, 39 vuotta taksialalla ollut Matinaho summaa.

– Itsekin teen melkein joka arkipäivä 12 tunnin päiviä. Autoni on kuljettajan toimesta töissä viikonloppuisin, mutta jos itse ajaisin vielä viikonloputkin, alkaisi se olla jo turhan rankkaa.

25 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
keijo.k
2 kuukautta sitten

Hyvin toimineen palvelun ongelmat Sipilän ollessa pääministerinä. Liikennministerinä tuolloin toiminut Anne Berner antoi käskyn, että vaikutusalueensa asiat on sotkettava, näin myös kävi ja sen kanssa nyt elämme. Hallitus on vaihtunut mutta sotkut senkun lisääntyvät?

MammaMaalta
2 kuukautta sitten
Reply to  keijo.k

Ennen oli joka pitäjässä parikin taksiyrittäjää, ehkä kolmekin ja kyydit hoituivat. Sitten Sipilä ja Berner laittoivat tuuletukseen, josta ei vieläkään selvitty. Kyytiä tarvitsevat joskus myös maaseutukylillä asuvat.

Talous
2 kuukautta sitten
Reply to  keijo.k

Jos kysyntä vähenee, vähenee myös tarjonta, tämähän on talouselämässä aivan selvä asia. Kyllähän tarjontaa oli aiemmin enemmän edellisen hallituksen päätöksistä johtuen, tosin tarkastuksissa löytyi erittäin paljon jopa laitonta toimintaa. Hinnat vaihtelivat jopa kymmeniä prosentteja, harmaa talous kukoisti taksialalla. Minulla on tästä henkilökohtaisia kokemuksia, peräkkäisinä päivinä samaan ajankohtaan arkipäivänä hintaero oli hieman vajaat 40 % reilun kymmenen kilometrin ajomatkasta. Miten edellisen hallituksen virheiden korjaaminen on lisännyt sotkuja? Alalta on tietysti poistunut epärehellisiä yrityksiä, joka on vähentänyt tarjontaa. Kaikki lakimuutokset ottavat oman aikansa, mielestäni tilanne on nykypäivänä paljon parempi, mitä edellisen hallituksen lakimuutoksen jälkeen. Vaikka joudun joskus odottamaan taksikyytiä, pidän enemmän rehellisestä… Lue lisää »

Kampaamoyrittäjä65
2 kuukautta sitten
Reply to  Talous

Olen huomannut myös, kalleimman ja halvimman ”ison” välityskeskuksen hinta ero jopa 40 %.

MDI
2 kuukautta sitten
Reply to  keijo.k

Vapailla vaaleilla valittu eduskunta päätti taksilain muutoksesta, ei Sipilä tai Berner. Pitäisikö meillä olla kiintiöparturit tai -kampaajat ja jos ei, niin miksi pitäisi olla kiintiö/kartellitaksit?

Kysyntä ratkaisee
2 kuukautta sitten

Markkinaehtoisuus näkyy varmasti siinä, että takseja on siellä, missä riittää kyytejä. Nokia-vuosina taksin sai Salossa mistä vain, milloin vain. Nykypäivänä niin hyvä tilanne lienee lähimmillään Turussa. Tyhjänä seisominen ja odottelu ei kannata. Pitää olla asiakkaita ja ajoa.

Jani
2 kuukautta sitten

Mitähän Taru itse tekee työkseen, onko valmiina? On monia muitakin paikkoja, jossa palvelua ei saa illalla. Moniko parturi esim. on auki vielä ilta klo 20?

Pieleen meni
2 kuukautta sitten

Taksiuudistuksen takia Salon alueen taksit päättivät luopua vakiotakseista Kela-kyydeissä. Tämä ei ollut kauhean kiva juttu, varsinkin alaikäisille, yksin kulkeville erityislapsille. Uudistus oli jo susi syntyessään, eikö sitä voisi uudistaa uudelleen?

MDI
2 kuukautta sitten
Reply to  Pieleen meni

Salon taksit eivät päättäneet mitään vaan Kela päätti, kun Salon taksit hävisivät Kelan kilpailutuksen. Nyt sitten ajavat niitä alihankintana eli ilmaa oli. Kela ajoitti kyytiensä kilpailutuksen typerästi samaan hetkeen taksialan vapauttamisen kanssa, ja Kela halusi vakiotakseista eroon. Vakiotaksi on ehkä asiakkaalle hyvä mutta ei maksajalle, esimerkkejä ajeluista löytyy.

pertti
2 kuukautta sitten
Reply to  MDI

Kun olin sairaalla leikkauksessa ja pääsin kotiin. En voinut ottaa taksia sairaalan läheltä, koska pitää olla kelan taksi. Istuin käytävällä odottamassa puolitoista tuntia. Kelan taksi tuli, vei Paimioon porukkaa. Ei voinut ottaa minua kyytiin, koska ei häneltä oltu tilattu. Viimeksi tuli taksi minua hakemaan, se tuli Salosta yksin minua hakemaan. Ei mitään järkeä.

Olli
1 kuukausi sitten
Reply to  pertti

Miksi sen piti olla kelataksi? Itse olen päässyt sairaalaan ja sairaalasta pois aivan hyvin tilaamalla taksin itse haluamastani taksipalvelusta.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Olli

Minä menin sairaalaan Salosta normaalilla kyydillä. Kun lähdin pois ajattelin tulla kotiin vähän halvemmalla. Taisi jäädä ainoaksi kerraksi. Sairasta ihmistä istutetaan sairaalassa. Kelan toiminta on sairasta, ihminen on heille ongelma.

Olli
1 kuukausi sitten
Reply to  Pertti

Tässä kohtaa aivan samaa mieltä, välillä lehdestä lukiessa näyttäsi, että eläinlääkärivastaanotot toimivat paremmin, eivätkä ne potilaat voi edes puhua (kenties juuri siitä syystä).

Marko
1 kuukausi sitten
Reply to  Olli

Ei toimi. Miten muuten taksi littyy lääkäripäivystykseen? Kyllä taksikuskit ovat itse järjestäneet työvuoronsa.

Mamma maalta
1 kuukausi sitten
Reply to  Olli

Saa ja voi tilata minkä vain taksin, mutta käsittääkseni siinä on jotain tekemistä matkakorvauksien saannista Kelalta. Taksikyytiä tarvitaan myös joskus muuallakin kuin Salon keskustassa. Onko näin, että takseilla ei ole enää päivystysvelvoitetta? Aikoinaan kunnissa olleet paikalliset taksimiehet lähtivät ajoon, kun soitto tuli, oli sitten päivä, ilta tai yö.

Ajattelija
2 kuukautta sitten

Tässä taksiasiassa mielipiteitä jakavat useimmin sellaiset jotka eivät ole käyttäneet taksia ennen uudistusta eikä sen jälkeen. Alalla on varmasti paljon pielessä mutta ei sentään voi yleistää kaikkia takseja koskevaksi mollaamiseksi. On iso ero Helsingin ja Salon taksialalla.

Tammisiltalainen
2 kuukautta sitten

Asuimme 2000-luvun alussa Perttelissä. Usein la-iltana herätimme paikallisen nuoren taksikuskin nokosiltaan kun halusimme Saloon. Bussit eivät silloin enää kulkeneet, kuten ei juurikaan viikonloppuisin.

MammaMaalta
2 kuukautta sitten

Autottomat nuoret käyttivät aikoinaan takseja, kun maaseudulta perjantai-iltana kaupungille lähtivät. Kotiinpaluusta sopivat samantien paikallisen taksiyrittäjän kanssa, joka sitten haki kaverit kahden aikaan torilta. Nyt olen ymmärtänyt, ettei takseilla olisi päivystysvelvoitteita mahdollisia iltakyytejä varten. Näin on annettu tilaisuus hämärätakseille!

Baarikärpänen
2 kuukautta sitten

Salossa on monia tilausnumeroita, jopa ilmaisia. Aina on saanut taksin kunhan osaa Googlea käyttää.

Kampaamoyrittäjä65
2 kuukautta sitten

Parhaiten taksin Salossa saanut aina taxidatalta. Soitan kyydin yleensä aina etukäteen niin aina taksi tullut sovittuun aikaan. Vklp öisin tietystä joskus kestänyt. Erään kilpailevan välityskeskuksen palveluita en enää käytä. Jos auto luvataan, tiettyyn aikaan paikalle, ja myöhästymisestä ilmoitetaan mutta luvataan että auto tulee aivan pian… 30 min odottelu talvipakkasella jätti ikävät fiilikset. Taxidatan auto tuli viidessä minuutissa.

Taksia jo vuodesta 1969
1 kuukausi sitten

Taxidataan voi luottaa.

Marko
1 kuukausi sitten

Ei voi. Tilasin taksin, mikä ottaisi myös koiran. Ei tullut. Kysyin seuraavana päivänä miksi näin? Oli kuulemma kaikki neljä ajossa ollutta autoa allergiatakseja, yhden aikaan torstai yöllä. Uskokoon kuka haluaa, minä en. Paimiosta tuli taksi ja vei Hähkänältä Salon keskustaan. Melko ylimielistä taksidatan toiminta.

MDI
1 kuukausi sitten

Olisihan se hienoa, kun kampaajien määrä ja hinta vahvistettaisiin jossain avissa, olisiko?

LJB
1 kuukausi sitten

Kannattaa käyttää 02-palvelua. Sitä käyttämällä voi kilpailuttaa kyydin usean eri taksiyhtiön välillä, ei tarvitse sitoutua yhteen ainoaan tarjoajaan. Siitä näkee auton saatavuuden ja myös matkan hinnan, jos kuljetaan suoraan perille kohteeseen ilman odotusta.

Hämmästynyt
1 kuukausi sitten

Taksia tarpeellisempi on nokisutari. Tänään kaksi tuttua valitteli nuohoojan puuttumista. Toiselle ei tullut jo sovittu, ja toinen ei saanut vastausta useankaan soittoyrityksen jälkeen.

Ymmärtääkseni nuohoojien määrää ei enää laki säätele.