Tietokoneen näytöllä pyörivä Kantti-peli näyttää äkkiseltään aivan tavalliselta nuorille suunnatulta peliltä. Ruudulla on kaksi anime-tyyliin luotua hahmoa, jotka keskustelevat.
Kyseessä ei kuitenkaan ole tusinatavaraa oleva huvipeli vaan päihdeopetukseen tarkoitettu peli.
– Pelissä ei oteta kantaa tai syyllistetä ketään vaan peli antaa tietoa ja faktoja, esittelee pelin luoneen StuDisco Oy:n harjoittelija Patrik Laakso.
– Tarkoitus on antaa nuorille valmiuksia tehdä terveellisiä päätöksiä omaan hyvinvointiinsa liittyen, jatkaa StuDisco Oy:n juniorisisällön tuottaja Julia Valkonen.
StuDisco Oy oli esittelemässä testivaiheessa oleva opetuspeliään Mieli ja päihde -messuilla Salon IoT Campuksella keskiviikkona. Kantti-peli on suunniteltu koulu- ja yksityiskäyttöön yläasteikäisistä ylöspäin.

Kantti-peli käsittelee kannabista, mutta Valkosen mukaan peliä kehitetään jatkuvasti ja siihen on tarkoitus lisätä osioita myös muista päihteistä. Opetuspeli pitää sisällään tarinoita, jotka muuttuvat pelaajan tekemien valintojen pohjalta.
– Eli pelaaja vie itse tarinaa eteenpäin haluamaansa suuntaan, Valkonen kertoo.
Tarinoihin on upotettu myös opetussisältöä.
– Lisäksi peli sisältää minipelejä, jotka lisäävät mielenkiintoa ja auttavat keskittymään. Minipelit auttavat myös tiedon sisäistämisessä, Laakso kertoo.
StuDisco Oy järjesti tapahtumassa myös Kantti-pajan, jossa kultiin muun muassa infoiskuja, paneelikeskusteluja ja kokemustarinoita. Kantti-pajan tapahtumia saattoi seurata reaaliajassa yrityksen Youtube-kanavalta. Materiaali on katsottavissa kyseiseltä kanavalta myös jälkikäteen.

Mieli ja päihde -messuilla IoT Campuksella oli paikalla vajaat parikymmentä näytteilleasettajaa. Yleisöä sen sijaan paikalla oli ainakin aamupäivällä vain kourallinen.
Salon kaupunki esitteli tapahtumassa useita eri ikäisille suunnattuja toimintojaan. Arkeen Voimaa -itsehoidon kurssista oli paikalla kertomassa kurssin yhdyshenkilö Katja Marjanen.
– Kurssi on tarkoitettu kaikille niille, joilla on arjen haasteita, kuten esimerkiksi yksinäisyyttä, univaikeuksia, uupumusta tai stressiä, hän kertoo.
Maksuttomia kursseja on järjestetty Salossa jo kahdeksan vuoden ajan. Täysi-ikäisille tarkoitettuja kursseja järjestetään yleensä neljä kertaa vuodessa.
– Syksyn kurssi on jo täynnä, mutta seuraavat kurssit järjestetään taas keväällä, Marjanen vinkkaa.
Marjasen mukaan Arkeen Voimaa -kurssi on erinomainen esimerkki matalan kynnyksen toiminnasta.
– Kurssille päästäkseen ei tarvitse olla esimerkiksi lähetettä. Ryhmä soveltuu kenelle tahansa, joka haluaa lisätä omaa hyvinvointiaan ja jaksamistaan.

Nuorten pahoinvointi näkyy A-klinikalla
Nuorten pahoinvointi on kasvanut Salossakin korona-aikana. Näin sanoo Mieli ja päihde -messuilla ollut sosiaaliohjaaja Kimmo Määttänen A-klinikka Salon avopalveluista.
– Nuorten asiakkaiden määrä on lisääntynyt selvästi viime vuosina. Korona-aika lisäsi nuortenkin syrjäytymistä, hän toteaa.
Määttäsen nuorimmat asiakkaat ovat teini-ikäisiä. A-klinikan nuorten palvelut on suunnattu 13–29-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille.
A-klinikka tarjoaa päihde- ja mielenterveyspalveluiden lisäksi apua myös muihin riippuvuuksiin.
– Apua on saatavilla myös muun muassa peli-, ostos- tai seksiriippuvuuteen, Määttänen kertoo.
A-klinikan palveluita on Salossa tarjolla Helsingintien toimipisteessä, mutta klinikan väki tekee tarvittaessa myös kotikäyntejä esimerkiksi ikääntyneiden tai vajaakuntoisten luokse.
A-klinikalla on Salossa myös muun muassa vieroitushoitoyksikkö ja selviämishoitoasema.

Näkökulma: Päihdevalistusta
Omassa nuoruudessa päihdevalistus oli hyvin erilaista kuin tänä päivänä. Ja tuolloin puhuttiin nimenomaan valistuksesta, ei kasvatuksesta tai opetuksesta.
Meitä nuoria valistettiin tai paremminkin peloteltiin erilaisilla päihteillä. Vieläkin on tuoreessa muistissa oudolta haiseva, mustilla jätesäkeillä vuorattu ”päihdekäytävä”, jonka tarkoituksena oli kai näyttää, millaisiin oloihin ja olotiloihin sitä päätyy päihteitä käyttämällä.
Nykypäivän nuorille kerrotaan päihteistä nuorille tutuksi tulleella tavalla, pelin avulla. Ja nimenomaan kerrotaan faktoja ja ohjataan tekemään oikeita valintoja, ei valisteta ja pelotella.
Kiinnostavan näköinen peli.