Valmet Automotiven hurja kasvu jatkuu. Yhtiö rikkoi juuri miljoonan valmistetun ja toimitetun akkupaketin rajan. Määrä on saavutettu alle kolmessa vuodessa. Jotakin noususta kertoo se, että pelkästään vuonna 2021 yhtiö valmisti 400 000 akkupakettia ja nyt miljoonan raja on jo ylitetty.
Vuoden teollisuusteko 2022 myönnettiin Valmet Automotivelle ja yhtiö nousi kesällä 2022 sadan suurimman autoteollisuuden komponenttitoimittajan joukkoon. Kuinka tällainen kasvu on ollut mahdollista?
– Asiaan vaikuttaa oleellisesti se, miten paljon Salon tehtaalla on pystytty kasvattamaan tuotantovolyymia, kommentoi Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki.
Valmet Automotiven Salon toimipiste perustettiin loppuvuodesta 2019. Kaksi vuotta myöhemmin Salo IoT Campus rakennutti Valmet Automotivelle uuden Patteri-rakennuksen, jonka myötä Salon toimipisteen tilat kasvoivat 16 000 neliöstä 20 000 neliöön.
– Olemme ylpeitä siitä, että meidän asiakkaanamme Valmet Automotive on tuotannon kärjessä ja saanut miljoonan rajapyykin rikki, iloitsee Salo IoT Campuksen toimitusjohtaja Atte Köykkä.
Valmet Automotiven tehdas on Suomen mittakaavassa poikkeuksellisen uudenaikainen. Tuotanto on automatisoitu kauttaaltaan ja kestävä kehitys ohjaa koko yhtiön toimintaa.
– Konserni on ollut omissa toiminnoissaan virallisesti vahvistettuna hiilineutraali tämän vuoden tammikuun ensimmäisestä päivästä alkaen, Mäki kertoo.
Salo IoT Campus auttaa osaltaan saavuttamaan kestävän kehityksen tavoitteita.
– Olemme esimerkiksi varanneet parkkitalon koko ylimmän kerroksen täysin aurinkopaneeleille, joiden tuottamaa energiaa hyödynnetään kampuksella ja Valmet Automotiven tuotannossa. Lisäksi olemme asennuttaneet 20 uutta sähköautojen latauspistettä. Meillä on samat tavoitteet päästöjen minimoinnissa ja teemme puolin ja toisin konkreettisia tekoja asian edistämiseksi, Köykkä kertoo.
Valmet Automotive panostaa Mäen mukaan henkilöstön työtyytyväisyyteen.
– Jo tehtaan perustusvaiheessa mietimme huolellisesti henkilöstön työturvallisuutta ja ergonomiaa.
Salon akkutehtaalla yli 800 akuntekijästä noin 750 tekee kolmivuorotyötä tuotannossa. Rekrytointihaasteita ei Mäen mukaan ole liiemmin ollut.
– Asiantuntijatehtäviin on ollut jonkin verran enemmän haastetta saada työvoimaa. Tuotantotehtäviin sen sijaan on tullut jatkuvasti kiitettäviä hakemuksia, joista olemme pystyneet hyvin valitsemaan.
Uudenkaupungin akku- ja autotehdasta sekä Salon akkutehdasta ei henkilöstömäärän osalta voida täysin verrata. Yhtenä eroavaisuutena Mäki näkee kuitenkin henkilöstön asuinpaikat.
– Uuteenkaupunkiin on haettu laajalta alueelta henkilöstöä, ja merkittävä määrä asuukin Turussa, Raumalla – jopa Porissa. Salon tehtaan henkilöstö asuu pitkälti Salossa ja Turussa. Nokia vaikuttaa edelleen Salon työntekijätilanteeseen.
Henkilöstön diversiteetti on Valmet Automotivella merkittävä, sillä tehtailla työskentelee yli 70 eri kansallisuutta.
– Organisaation eri tasoilla on valmistavista tuotantohenkilöistä johtotehtäviin saakka henkilöstöä, joilla on kansainvälistä taustaa. Rekrytointitoimet kohdistuvat silti Suomeen.
Akkuliiketoiminnan kasvuun liittyy Valmet Automotiven kehittämä Modular Power Pack -akkujärjestelmä, joka soveltuu voimanlähteeksi erilaisiin maa- ja metsätalouden sekä rakennus- ja kaivosalan työkoneisiin. Sitä voidaan hyödyntää myös raskaan liikenteen ajoneuvoissa.
Yhteistyöstä Ponssen kanssa on jo sovittu, ja Valmet Automotive ryhtyy toimittamaan akkuja Ponssen sähkökäyttöiseen metsäkoneeseen.
– Tätä kautta tulee avautumaan merkittäviä mahdollisuuksia. Strateginen näkökulmamme onkin, että akut tulevat kasvamaan liiketoimintalinjana merkittävästi, Mäki sanoo.
Talven sähköpulaankin on Valmet Automotivella varauduttu.
– Jonkinlainen uhka toiminnallemme on olemassa. Menemme silti luottavaisesti eteenpäin, ja tuotannon kannalta olemme mahdollisuuksien mukaan valmistautuneet sähkökatkoksiin.
Mäki ei usko sähköpulan vaikuttavan merkittävästi sähköautojen kysyntään.
– Käytännössä kaikki autonvalmistajat keskittävät tuotekehitystään sähköautoihin. En usko sähköpulan luonteen olevan sellainen, että se muuttaisi tai hidastaisi sähköautojen menestystä. Sähköiseen liikenteeseen siirryttäessä toki lainsäädäntö kansallisella ja EU-tasolla sekä kuluttajien valinnat ratkaisevat.
Valmet Automotive ei suinkaan tuudittaudu ainoastaan nykyhetken menestykseen. Tulevaisuuden suunnitelmia on jo vireillä.
– Tuotantoa on ehdottomasti mahdollisuus Salo IoT Campuksen puolesta kasvattaa. Tontissa on joitain fyysisiä rajoitteita, mutta kaavahakemuksella olemme varautuneet nykyisten ja tulevien asiakkaidemme tarpeisiin. Siten myös Valmet Automotiven tulevaisuuden muutoksiin ja kasvuun, Köykkä toteaa.
Nokian kulta-aikoina tehtaalla oli töissä yli 6 000 ihmistä. Tilat eivät ole enää sovellettavissa samalla tavalla, mutta vaihtoehtoja on jäljellä.
– Tuotantoa on saatu näihinkin tiloihin enemmän kuin mitä alun perin suunniteltiin ja mitoitettiin.
Köykkä muistuttaa Valmet Automotiven merkityksestä koko Salon kaupungille.
– Menestys heijastuu kaikkeen tekemiseen. Yhteistyökumppaneihin, alihankkijoihin ja työntekijöihin, sekä heidän kauttaan alueen palveluihin.
Köykän mukaan Valmet Automotive tekee maailmanlaajuisesti tärkeää työtä.
– Toiminta kantaa pitkälle. Yhtiön tuotteet ovat sellaisia, joita tässä maailmantilanteessa tullaan tarvitsemaan kasvavissa määrin.
Valmet Automotiven akkutuotannon keskus on Salon akkutehdas. Uudenkaupungin akkutehdas aloitti toimintansa vuonna 2021, ja se sijaitsee samassa rakennuskokonaisuudessa autotehtaan kanssa. Yhtiön kolmas akkutehdas Kirchardtissa Saksassa lisää tällä hetkellä tuotantomääriään.