Moottoritieliittymien ympärille esitetään laajaa kaavaa Salossa – ”Asian kanssa on vetkuteltu liian kauan”

21
Salaistentien liittymä mahdollistaisi yritysalueen kaavoittamisen moottoritien pohjoispuolelle ja asuinrakentamista eteläpuolelle.

Salon kaupunkikehityslautakunta haluaa, että moottoritieliittymien hyödyntämisessä siirrytään pikkuhiljaa puheista tekoihin.

Lautakunta päätti Tauno Kanervan (kesk.) esityksestä, että kaupunki käynnistää uuden yleiskaavahankkeen, joka koskee Isokylän, Toijalan, Salaistentien ja Piihovin aluetta.

Hankkeen edistämiseksi kaupungin pitää ottaa Salaisten moottoritieliittymän rakentaminen ja kustannukset uudelleen esiin Varsinais-Suomen ely-keskuksen ja Väyläviraston kanssa.

Samassa yhteydessä pitäisi ottaa huomioon Salon itäisen ohikulkutien toisen osan edistäminen.

Lautakunta kiirehtisi myös Suomusjärven–Kiikalan moottoritieliittymän kaavoitusta. Liittymän pohjoispuolelle on suunniteltu yritystontteja.

Moottoritieliittymien hyödyntämistä on käsitelty Salossa Ismo Saaren (kesk.) valtuustoaloitteen takia.

Saari on miettinyt keinoja Salon asukasluvun kääntämiseksi nousuun ja esittänyt muun muassa, että kaupungin pitäisi kaavoittaa laaja työpaikka-alue moottoritien pohjoispuolelle Piihovin ja Salaistentien välille.

Moottoritien eteläpuolelle tulisi asutusta. Kaupunki on jo hankkinut tätä varten kymmeniä hehtaareita maata Salaistentien varresta.

Moottoritien eteläpuolelle suunniteltiin uusia asuinalueita jo vuonna 2013 hyväksytyssä Isokylän–Toijalan-Tavolan osayleiskaavassa.

Silloin ajatuksena oli, että Halikon kirkonkylän, Kurun, Isohärjänmäen ja Valhojanmäen alueet laajenevat pohjoiseen. Salaisten liittymä oli mukana kaavassa yhteystarve-merkinnällä.

Uutta asiassa on, että nyt vanha kaava päivitettäisiin ja mukaan otettaisiin myös moottoritien pohjoispuoli. Kaavoitus kestänee vuosia.

– Tämä tulee liian myöhään. Asian kanssa on vetkuteltu liian kauan, Tauno Kanerva harmittelee.

Kanervan mielestä selvää on, että moottoritien varsi on Salon vetovoimatekijöitä. Siksi liittymien kaavoitus pitää saada liikkeelle.

– Mitkä alueet kaavaan otetaan mukaan, siihen palataan myöhemmin kaavoituskatsauksen yhteydessä. Lähtökohta on, että ohitustien jatkokin otettaisiin siinä huomioon. Kanerva sanoo.

Laaja kaavahanke vaatii tekijöitä. Salon kaavoitukseen on tarkoitus rekrytoida uusia työntekijöitä, mutta työvoimapulan keskellä onnistumisesta ei ole takeita.

– Kova henki on päällä sen puolesta, että jos ei saada omia työntekijöitä, kaavoitusta ostetaan ulkopuolelta, Tauno Kanerva sanoo.

21 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Urpo
3 kuukautta sitten

Mahdollisesti jossain muodossa voimaan tuleva ennallistamisasetus ja maankäyttötavan muutokset kannattaa ottaa huomioon jo kaavoituksessa. Esimerkiksi Halikon aseman teollisuusalueen suunniteltu laajennus yhtenäisen metsän keskelle näyttää kartalla pahalta. Voi hyvin olla, että uusista hankkeista pitää jatkossa tavalla tai toisella maksaa uudentyyppisiä maankäyttömaksuja tai järjestää kompensaatiohankkeita, joiden merkitystä on vaikea nyt arvioida. Tonttien markkinoinnin ongelmat ovat nousseet aiheestakin Salossa esiin. Olisikin kaavoitusta kevyempi prosessi koordinoida Salon tonttitarjonta niin asuin- kuin liikerakennusten osalta, jotta kokonaiskuva selkiytyisi. Uuden rakentaminen ei ole aina ykkösvaihtoehto, eikä sen taakse pidä piiloutua, ettei Salon tehtävänä ole olla kiinteistövälittäjä. Tavoitehan on luoda edellytykset toiminnalle, ja mikään muu taho kuin kunta,… Lue lisää »

Jatkuva pörinä
3 kuukautta sitten

Moottoritien melualueelle asuntoja? Ei mitään järkeä. Rauhallisempiakin paikkoja on tarjolla.

Asennekysymys
3 kuukautta sitten

Onhan kehä ykkösen varrella Helsingissäkin laajalti asutusta. Asun itse sen varrella, ja ei mitään valitettavaa.

Täti Salosta Maantien viereltä
3 kuukautta sitten

Salolaisten asenne kynnys, asua kaupungissa, jossa olisi monenlaista toimintaa, mutta olisi tosi hiljaista ilman pörinöitä ja hurinoita. Itselleni tulee ahdistuminen, jos en autoliikennettä näe enkä kuule.

Lasse Lindberg
3 kuukautta sitten

Ajatus uudesta moottoritieliittymästä Salaistentien kohdalla on mielestäni todella hyvä. Salo tarvitsee hyvät ja monipuoliset yhteydet moottoritielle. Uudet kaavoitukset moottoritien lähistöllä voivat houkutella yrityksiä ja sitä kautta myös työntekijöitä eli asukkaita.

Tosi on
3 kuukautta sitten
Reply to  Lasse Lindberg

Kyllä, mutta hyödynnetään ensin Shellin liityymä joka jo on olemassa.
Ja isompi tie tämä Vaskiontie kun Salaistentie vaikka Valurin alueelta olisi ihanteellinen yhteys.
Toki kaavoittaa voidaan on vielä pitkässä kuusessa liittymän valmistuminen vielä.

Tavis torilta
3 kuukautta sitten
Reply to  Lasse Lindberg

Ehdottomasti kiertoliittymät ohikulkutien risteyksien ja salolaiset oppimaan ajamaan niissä. Silloin liikenne toimisi jouhevasti kaupunkiin ja kaupungin eri lähiöihin lähelle ja kauemmas.

Hyshys
3 kuukautta sitten

Aiemmin sille olisi ehkä ollutkin käyttöä, mutta ei kuihtuva kaupunki enää sellaista tarvitse ja hyvin on pärjätty ilmankin.

Hyvää yötä, Salo
3 kuukautta sitten
Reply to  Hyshys

Aivan. Salon väkiluku pienenee kaiken aikaa ja aina vaan suunnitellaan nopeita lisäväyliä sekä junille että autoille täältä pois pääsemiseksi. Kohta ollaan pelkkä liikenneristeys, johon kukaan ei edes poikkea. Pelkkä Plaza ei riitä, jos ympäröivällä alueella on pelkkiä tyhjiä rötisköjä.

Kuntalainen K.
3 kuukautta sitten

Kyllä moottoritien läheisyys on todella huono paikka asunnoille. Lammentien asuntoalueesta ei ole kuulunut mitään, samoin Liipolantien alueesta. Myös Kuuskallion viideltä tontilta puuttuu edelleen kunnallistekniikka. Ensin tulee hoitaa vanhat suunnitelmat maaliin.

Tunnin juna on hyödyke
3 kuukautta sitten
Reply to  Kuntalainen K.

Onhan moottoritien lähellä jo nytkin asutusta Märynnummella. Kauhea poru.

Tavis torilta
3 kuukautta sitten

Märynummelta onkin hyvä sujuva yhteys moottoritielle ja siellä on aktiivinen väestö toiminut Märynummen puolesta.

Isokylässä syntynyt
3 kuukautta sitten

Isonkylän kaavaesitys oli valmiina jatkokäsittelyyn yli kymmenen vuotta sitten, mihin pysähtyi? Aikoinaan Salaistentien liittymän vastustajat ovat väistyneet hiljaisimmille asuinalueille, ja silloin muka mahdoton ratkaisu Uhrilähteen tie on toteutettu liittymäkaduksi Sepänkadulle, joka silloin historiassa oli mahdoton ajatus.

Vastustajat ovat vähentyneet mutta onko enää ketään puoltamassa? Viivytysten takia osa mahdollisuuksistamme on jo menetetty, Suunnitelmat ovat edelleen toteutuskelpoisia pienin päivityksin. Nyt vain kaupungilta investointeja tulevaisuuuteen, vai tähtäämmekö Turun esikaupunkialueeksi?

Allan
3 kuukautta sitten

”Suunnitelmat ovat edelleen toteutuskelpoisia pienin päivityksin.”

Paras päivitys saataisiin siitä, että myös rautatie kulkisi alueen läpi.

Piihovin alueelle tehtäisiin uusi rautatieasema uuden radan kylkeen, niin tätä syntyvää uutta keskustaa voitaisiin kehittää moderniksi ja uusista liikenteellisistä lähtökohdista.

Uutta keskustaa voitaisiin kehittää, esimerkiksi robottiautoliikenne huomioiden, vaikka siten, että liikenneväylät suunniteltaisiin sellaisiksi, joissa robottikäyttöiset sähköbussit ja sähköautot saisivat omat kaistat. 
Näillä robottiliikenteen kaistoilla voisi syöttöliikenteen nopeus olla esimerkiksi 70 km/h robottiautoilla ja muilla kaistoilla 30- 40 kilometriä tunnissa muilla ajoneuvoilla.

Tämän tyyppinen suunnittelu olisi ensimmäinen Suomessa ja varmaankin euroopassa. Ehkäpä ensimmäisten joukossa koko maailmassa.

Hyvää yötä, Salo
3 kuukautta sitten
Reply to  Allan

Eiköhän tuollainen visio edellyttäisi hiukan isompaa kaupunkia toteutuakseen. Salon liikennemäärillä ja taloudellisilla edellytyksillä se olisi silkkaa hulluutta. Salossa on tasan kaksi ruuhkaa päivittäin, ja nykyiset kaistat riittävät niiden selvittämiseen.

Allan
2 kuukautta sitten

”Salon liikennemäärillä ja taloudellisilla edellytyksillä se olisi silkkaa hulluutta. ”

On siinä järkevämmät taloudelliset edellytykset kuin tunnin juna hankkeella, joka on silkkaa mielipuolisuutta.

Tarkoitushan on kuitenkin houkutella niitä uusia asukkaita Saloon.

Tunnin junahanke ei sitä tee.

Laatu paranee
2 kuukautta sitten

Tähtäämme Helsingin esikaupunkialueeksi. Vastustajat ovat muuttaneet Turkuun etsimään töitä.

Kulkuväylien varret teollisuudelle
3 kuukautta sitten

Aidosti rauhalliset asuinalueet ovat Salossa joka tapauksessa etäämmällä moottoritiestä, Tunnin junan linjauksesta ja mielipiteestä riippuen myös tuulivoimaloista. Vartsala-Kokkila -suunnalla alkaa olla tänä päivänä ihanteellinen paikka omakotiasumiselle. Ei äänihaittoja ja plussana uimarannan läheisyys.

Epäilijä
3 kuukautta sitten

Sen pitääkin olla lähellä. Vessa puuttuu aina kun sauna ei ole auki..

Pertteli
2 kuukautta sitten

Jos johonkin uusi moottoritieliittymä pitäisi tehdä, niin Inkereentielle.

Tupurissa kun asuu jo valmiiksi yli 4 000 ihmistä, ja Tupurista päästäkseen moottoritielle saa kiertää 10 km lenkin keskustan kautta.

Joku muu
2 kuukautta sitten
Reply to  Pertteli

Näinhän se on mutta päätöksenteon perusteena ei ole järki.