Salolaiskaupat: hintojen nousu näkyy asiakkaiden ostoissa vain vähän – ”Ruokakauppa on niin merkityksellinen asia ihmisten arjessa, että vaikutus tulee tänne viimeisenä”

0
Iisa Jalo (vas.), Oona Jalo, Ulla Salmi ja Jaana Jalo tulivat Turusta Halikon kurpitsapuistoon ja kävivät samalla myös Prismassa. Jaana Jalon mukaan hintojen nousulla ei ole ollut vielä suurempaa vaikutusta hänen arkeensa. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Inflaatiolla eli rahan arvon heikkenemisellä ja hintatason nousulla ei ole ollut isoa vaikutusta salolaisten ostokäyttäytymiseen tämän syksyn aikana, kerrotaan salolaisista päivittäistavarakaupoista.

S-Market Plazan marketpäällikkö Mika Lindroos sanoo, että inflaatio on kuulunut ihmisten puheissa, mutta mitään radikaalia muutosta ostamisessa ei ole näkynyt.

– Hintojen noususta on puhuttu pitkin vuotta. Ihmiset ovat jo ehtineet valmistautua maailmalla vallitsevaan tilanteeseen. Ruokakauppa on niin merkityksellinen asia ihmisten arjessa, että vaikutus tulee tänne viimeisenä, Lindroos näkee.

K-Market Pirkkatorin kauppias Pasi Kallio on samoilla linjoilla: voimakasta muutosta ei ole ollut havaittavissa.

– Asiakkaat ostavat ruokaa. Alkoholista ja herkuista säästetään. Toki joidenkin tuotteiden hinnat ovat nousseet, mutta edullista ruokaa on yhä saatavilla. Hintojen nousu ei johdu pelkästään inflaatiosta, vaan myös ajankohta vaikuttaa. Tietyt kalat sekä hedelmät ja vihannekset ovat jossain määrin sesonkituotteita, Kallio muistuttaa.

Sale Hermannin myymäläpäällikkö Jorma Mynttinen sanoo, että hintojen nousu on vaikuttanut yllättävän vähän toistaiseksi siihen, mitä kaupasta ostetaan. Mynttisen mukaan edullisempien tuotteiden ostaminen on kuitenkin lisääntynyt hieman.

– Halvempiin tuotteisiin on siirrytty etenkin lihoissa ja juustoissa, hän kertoo.

Sen sijaan K-Supermarket Perniön kauppias Mika Snellman sanoo, että asiakkaista on tullut selkeästi entistä tarkempia ja hintatietoisempia.

– Kerralla ei enää tehdä sadan euron ostoksia, kun rahaa ei välttämättä ole käytettävissä niin paljon. Ostoskori on pienempi, Snellman kuvailee.

Snellman on pannut merkille myös, että osa asiakkaista on siirtynyt käyttämään enemmän K-ryhmän omia tuotteita. Näitä ovat Pirkka sekä K-Menu.

Halikkolainen Marianne Vesander kertoo jättävänsä toisinaan jonkun tuotteen ostamatta, jos se maksaa liikaa. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Pirkkatorin Kallio sanoo, että heillä Pirkkaa on mennyt hyvin kaupaksi jo aikaisemminkin.

– Asiakkaat valitsevat nyt plussatarjouksia sekä kestoedukkaita tuotteita, mutta ei niissäkään mitään mieletöntä kasvua ole, hän kertoo.

S-ryhmässä omia tuotemerkkejä ovat Kotimaista, Rainbow ja Xtra. Lindroos kertoo, ettei näiden tuotemerkkien menekki ole juuri kasvanut S-Market Plazassa.

– Pyrimme tarjoamaan kokonaisuutena mahdollisimman edullisen ostoskorin, ja jatkossakin tulemme panostamaan tähän.

Tarjoustuotteitakaan ei Lindroosin mukaan juuri pohdita inflaation kautta.

– Kahvin hinnan noususta on puhuttu paljon, ja sitä olemme laittaneet tarjoukseen enemmän, koska kahvi on suomalaisille niin tärkeä tuote. Pyrimme tulemaan sen hinnassa vastaan kuluttajia.

Salolainen Olli Eskola kertoo vertailevansa tuotteiden hintoja melko tarkkaan. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Sale Hermannin Mynttinen arvioi, että jatkossa hinta sanelee asiakkaiden ostopäätöksiä entistä enemmän.

– Kun esimerkiksi sähkön hinta kallistuu, ihmiset tulevat tarkemmiksi myös ruokakaupoissa. Varsinkin, jos hinnat nousevat tästä vielä lisää. Silloin kaikki turha jätetään pois, Mynttinen sanoo.

K-Supermarket Perniön Snellman nostaa esiin huolen suomalaisesta maataloudesta.

– Toivotaan, että ihmiset tukisivat maanviljelijöitä ja alkutuottajia. Muuten vaikutukset voivat kolahtaa aika kovaa sinne. Meilläkin on kaupassa paljon paikallisia toimittajia. Selvää on, että hinnat ovat niissä tuotteissa hieman korkeampia kuin ulkomailta tuoduissa, Snellman toteaa.

”Se ostetaan mitä tarvitaan ja sillä siisti”

Kaksi kuukautta Salossa asuneet Kari ja Kirsti Lehtismäki kertovat huomanneensa hintojen nousun syksyn aikana, mutta heidän ostoskorinsa sisältöön nousu ei ole juuri vaikuttanut. Lehtismäet kävivät tällä kertaa kaupassa Halikon Lidlissä, mutta kertovat suosivansa normaalisti Prismaa.

– Esimerkiksi kahvin hinta on noussut reilusti, mutta ei se vaikuta niin, ettei kahvia joisi. Se maksaa vain enemmän, Kari Lehtismäki toteaa.

Kirsti Lehtismäki on huomannut myös, että gluteenittomien tuotteiden hinnat ovat aiempaa korkeammat.

– Olemme molemmat eläkkeellä, joten myös ostokset ovat pienet. Emme kulje tarjousten perässä. Se ostetaan, mitä tarvitaan ja sillä siisti, he kertovat.

Lidlissä asioinut halikkolainen Marianne Vesander kertoo seuraavansa nykyään hintoja tarkemmin. Hän käy yleensä Prismassa ja Lidlissä, joskus myös K-Citymarketissa.

– Tulee katsottua, minkä tuotteiden hinnat ovat pysyneet ennallaan ja mitkä ovat nousseet, varsinkin juustoissa. Voin jättää tuotteen ostamatta, jos hinta on noussut paljon. Tai sitten valitsen edullisimman vaihtoehdon, Vesander sanoo.

Salolaiset Kari ja Kirsti Lehtismäki eivät kulje tarjousten perässä. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Halikon Prismaan ostoksille mennyt salolainen Olli Eskola kertoo kannattavansa S-ryhmää, koska on ollut töissä SSO:ssa.

– Kaupan omia merkkejä olen alkanut ostaa enemmän, sillä ne ovat monesti edullisimpia.

Eskola kertoo vertailevansa tuotteiden hintoja melko tarkkaakin.

– Varsinkin kala, kahvi sekä kurkku ja tomaatti ovat sellaisia.

Hän pitää ikävänä asiana, jos hinnat nousevat entisestään talvella.

– Mutta se mistä hinnannousu johtuu, pitää vain hyväksyä, Eskola sanoo.

Turkulaiset Jaana, Iisa ja Oona Jalo sekä Ulla Salmi olivat käymässä Halikon kurpitsapuistossa. Sen jälkeen he suuntasivat Halikon Prismaan. Jaana Jalo kertoo, että Turussa heidän lähikauppansa on K-kauppa.

– Halvempia tuotteita tulee ostettua ehkä useammin kuin ennen, koska perheessä kuluu ruokaa paljon. Hintojen nousulla ei ole ollut vielä suurempaa vaikutusta arkeen. Onneksi töihin pääsee takaisin, Jalo naurahtaa.