Someron uusi kiertoliittymä vaatii kaavamuutoksen – rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2024

2
Kiertoliittymän rakentaminen Someron pääkadun Joensuuntien ja kantatie 52:n risteykseen alkaa aikaisintaan vuonna 2024. Liittymän avulla halutaan parantaa liikenneturvallisuutta. Kuva: SSS-arkisto/Minna Määttänen

Kiertoliittymän rakentaminen Someron pääkadun Joensuuntien toiseen päähän vaatii kaavamuutoksen. Someron kaupunginhallitus laittoi kaavahankkeen vireille ja määritteli samalla hankkeen kiireelliseksi.

Uutta kiertoliittymään suunnitellaan Joensuuntien ja kantatie 52:n risteykseen. Risteyksestä lähtee liittymä myös Antintielle. Someron kaupunginjohtaja Sami Suikkanen kertoo, että Antintien liittymään on kiertoliittymän myötä tulossa muutoksia.

Kiertoliittymän suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota liittymän tulevan säteen suuruuteen.

– Kiertoliittymän pitää olla sellainen, että se hillitsee kantatie 52:n nopeuksia. Toisaalta liittymä ei saa haitata kohtuuttomasti kantatiellä kulkevaa raskasta liikennettä, Suikkanen huomauttaa.

Kiertoliittymän varsinainen suunnittelu käynnistyi viime keväänä, rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2024.

Someron kaupunki ja Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus vastaavat kiertoliittymästä yhdessä. Liittymän suunnittelusta tulevat kustannukset jaetaan puoliksi kaupungin ja ely-keskuksen kesken. Samalla periaatteella tullaan jakamaan myös rakentamiskustannukset. Liittymän rakentaminen maksaa noin puoli miljoonaa euroa.

Someron Joensuuntien toisessa päässä S-marketin nurkalla on ollut kiertoliittymä monta vuotta. Someron keskustan ohi johtavan maantien ja Joensuuntien risteykseen tulevan kiertoliittymällä haetaan parempaa liikenneturvallisuutta, sillä liittymä laskee kantatien 52:n nopeuksia ja parantaa kaduilta kantatielle tulevan liikenteen sujuvuutta. Kantatietä suoraa ajavien matka-aika ja polttoainekulut kasvavat liittymästä tehdyn selvityksen mukaan jonkin verran.

Kiertoliittymän mahduttaminen Joensuuntien ja kantatien risteykseen edellyttää asemakaavan muutosta, jotta kiertoliittymän säteestä saadaan tarpeeksi laaja.

Kaavamuutosalueen pinta-ala on vajaat 1,7 hehtaaria. Nykyisissä asemakaavoissa liikennealueen ympärillä on puistoa, erillispientaloja ja asuinrakennuksia. Liittymän luoteispuolella Joensuuntien varressa kaavassa on liike-, toimisto- ja huoltoasemarakennusten korttelialue.

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Kiitos
1 kuukausi sitten

Somerolla jo oleva kiertoliittymä on halkaisijaltaan aivan liian pieni.
Kun siitä menee rekka ja vaunu oikaisee niin joutuu ajamaan korokkeiden päälle.

Jos kerrankin kunnon kiertoliittymä.

Tavis torilta
1 kuukausi sitten
Reply to  Kiitos

Salossa kun tehtiin ensimmäiset kiertoliittymät Valikkoon liian pieninä. Sitten voitiin todeta, miten huonosti ne toimivat. Liikennevalot toimivat keräten punaisen taakse autojonon.