SSS kysyi kansalta, mitä tulevien kansanedustajien pitäisi edistää: Saaristomeri on tärkeämpi kuin Tunnin juna

14
Saaristomeren tilan parantamista piti tärkeinpänä 39,1 prosenttia vastaajista, Tunnin junaa 15,9 prosenttia vastaajista. Kuva: Jukka Vaso.

Saaristomeren tilan parantaminen on selvästi tärkein asia, johon Varsinais-Suomen tulevien kansanedustajien pitää paneutua.

Salon Seudun Sanomien ja Turun Sanomien kyselyssä toiseksi tärkein hanke on Turun lääkekehityskeskuksen rahoituksen turvaaminen. Tunnin juna jää näiden taakse.

TALOUSTUTKIMUKSEN tekemässä selvityksessä kysyttiin, mikä on tärkein asia, jota varsinaissuomalaisten kansanedustajien pitää esittää.

Vastausvaihtoehtoja oli kolme: Turun Tunnin juna, Saaristomeren tilan parantaminen ja Turun kansallisen lääkekehityskeskuksen rahoitus. Mahdollisuus oli vastata myös ”jokin muu”.

Vähiten kannatusta sai Tunnin juna. Sen sijaan pitäisi keskittyä Saaristomeren kuntoon.

Tunnin junaa piti tärkeimpänä 15,9 prosenttia ja Saaristomeren tilan parantamista 39,1 prosenttia vastaajista. Myös lääkekehityskeskusta pitäisi edistää ennemmin kuin nykyistä nopeampaa junayhteyttä.

Vaihtoehdon ”jokin muu” valitsi 20,1 prosenttia vastaajista.

KYSELYYN vastanneista puolet on turkulaisia ja joka kymmenes ”muusta yli 50 000 asukkaan kaupungista”. Salo on maakunnan ainoa tuon kokoluokan kaupunki. Juuri Turun ja Salon ajatellaan hyötyvän eniten Salo–Lohja–Espoo-oikoradasta.

Melkein 60 prosenttia kyselyyn vastanneista siis asuu Turussa tai Salossa. Heistäkään suurin osa ei pidä Tunnin junan edistämistä tärkeimpänä hankkeena. Jos pitäisi, se näkyisi maakuntatason lukemassa.

SUHTAUTUMISESSA Tunnin junaan on eroja ikäryhmien välillä. Nuorimmista, 18–24-vuotiaista vastaajista melkein puolet piti junarataa tärkeimpänä hankkeena. Sen valitsi 47,1 prosenttia. Saaristomeren tilan parantaminen oli tärkeintä 30,7 prosentin mielestä.

Ikähaitarin toisessa päässä, yli 65-vuotiaiden keskuudessa, Tunnin juna sai kannatusta vain 11,1 prosentilta vastaajia. Heille Saaristomeri ja lääkekehityskeskus olivat tärkeämpiä.

Vastaajilta kysyttiin myös ammattia ja asemaa. Johtavassa asemassa olevat kannattivat Tunnin junaa. Muissa ryhmissä enemmistö halusi, että keskitytään Saaristomereen.

Kysely tehtiin puoluekannatusmittauksen yhteydessä syyskuussa.

VASTAAJIEN POLIITTISTA kantaa kartoitettiin kysymällä, mitä puoluetta he olivat äänestäneet eduskuntavaaleissa 2019. Näin ryhmiteltynä kaikki puolueet ovat Saaristomeri- ja lääkekehityskeskuspuolueita.

Kolmesta vaihtoehdosta Saaristomeren tilan parantamisen laittoivat ykköseksi SDP:n, perussuomalaisten, vasemmistoliiton, vihreiden ja RKP:n kannattajat. Vihreille ja RKP:lle se oli monin verroin tärkeämpi kohde kuin mikään muu.

Lääkekehityskeskuksen puolesta liputtivat kokoomuksen, keskustan ja kristillisdemokraattien kannattajien enemmistöt.

Tunnin junalle löytyi eniten kannatusta kokoomuksen, SDP:n, perussuomalaisten ja vihreiden äänestäjiltä. Heilläkin se oli listalla vasta kolmantena.

Näin tutkimus tehtiin

  • Taloustutkimus haastatteli 1 264 henkilöä.
  • Tutkimus tehtiin Internet-paneelissa 8.–15. syyskuuta.
  • Vastaajat edustavat Varsinais-Suomen äänestysikäistä väestöä.
  • Kysymys: Mikä on tärkein asia, jota varsinaissuomalaisten kansanedustajien pitää mielestäsi edistää?

 


Ehdokkaan kotipaikalla on väliä

 

Enemmistölle varsinaissuomalaista on väliä sillä, mistä päin maakuntaa ehdokas on kotoisin.
Salon Seudun Sanomien ja Turun Sanomien kyselyssä 13 prosentille vastaajista paikkakunnalla oli erittäin paljon ja vajaalle 41 prosentille jonkin verran merkitystä.

 

Eniten paikkakunta merkitsee RKP:n, SDP:n ja keskustan äänestäjille.

Vähiten se taas painoi vasemmistoliittoa tai kristillisdemokraatteja äänestävien vaa’assa.

14 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Koska ihmiset tajuavat tämän?
1 kuukausi sitten

Salo ei hyödy Tunnin junasta, koska nopein juna ei Salossa pysähdy. Hyödyn saavat Turku ja Helsinki.

Tunnin juna on hyödyke
1 kuukausi sitten

Salo ei hyödy siitä, että Tunnin juna -hanketta vastustetaan sentimentaalisen vastustamisen vuoksi.

Tarkoituksellinen takapajuisuus ei hyödytä todellakaan ketään. Tunnin juna hyödyttää nyt ja tulevaisuudessa niin salolaisia kuin muitakin. Se nyt vaan on fakta.

Tunnin juna on turhake
1 kuukausi sitten

Panostaisin vähät varat hyperloopiin – moninkertainen nopeusvaltti.

Keijo K.
1 kuukausi sitten

Käsite hyödyke, on yllättävän laaja, ei sovi Tunnin junan kanssa samaan yhteyteen, vaikka rautakangella sovittaisi. Onhan Salon hankelistoilla ollut tosiaan, hyperluuppi, kiinalainen puhelintehdas sun muuta. Nyt on aika lopettaa haihatukset ja ottaa se järki käteen, lainaten vaikka jostain. Lainajärkikin on parempi kuin ei mitään.

Nimby
1 kuukausi sitten

Mutta jos vastustaa rataa siksi, että on oma koti on vaarassa, niin kai silloin saa olla rataa vastaan? Siinä on ihan eri intressi vastustaa kuin vastustaa vastustamisen takia. Kerropa, kuinka lähellä nykyistä junarataa sinä asut? Tai kuinka lähellä uutta suunniteltua rataa?

Liikenteen tietoiskut
1 kuukausi sitten
Reply to  Nimby

Ihminen sai lähteä tuvastaan aika herkästi moottoritietä tehtäessä, samoin varmaan rataa tehtäessä, kun se kerran on päätetty tehdä. Vain liito-oravan papanat huomioidaan.

Kuitenkin olen maanteiden leventämisten kannalla, sillä autoliikenne on lisääntymässä, ja nämä uudet nuoret juppikuskit eivät jonoissa malta huristella, vaan tekevät ohituksia missä ja miten vaan järjestäen hiuksia nostattava läheltä piti -tilanteita. Ja sitten moitteet saavat iäkkäät kuskit, jos ajaa hiukan alle 100 km/h mittarissa.

Jokkeri
1 kuukausi sitten

Valtion velka tällä hetkellä noin 150 miljardia. Tunnin junan kustannukset loppupeleissä n. viisi miljardia. Matkalippujen hinnat nousisivat 2-3-kertaisiksi. Nopeushyöty 5-10 minuuttia. Tunnin juna ei pysähdy esimerkiksi Piikkiön ja Paimion asemilla.

Kaksoisraiteen hinnaksi on arvioitu 0,5 – 1 miljardia (kohtaamiset poistuisivat) tästä pelkästään matka-aika lyhenisi 10 minuutin verran. Karjaalle, Tammisaarelle ja Hangolle rantarata on erittäin tärkeä.

Tajuan tämän
1 kuukausi sitten

Salo hyötyy Tunnin junasta, koska matka Helsinkiin lyhenee, kun ei koukata Karjaan kautta.

Pertti
1 kuukausi sitten
Reply to  Tajuan tämän

Ei siitä hyödy kuin muutamat ihmiset. Investointi ei missään nimessä tule koskaan kannattamaan. Hanke niin kallis, ei mitään järkeä.

Niko
1 kuukausi sitten
Reply to  Tajuan tämän

Eihän se edes pysähdy tietääkseni Salossa. Panostakaa Saaristomereen.

Yrmy
1 kuukausi sitten
Reply to  Niko

Ei se pikavuoro, mutta paikallisjuna Salo-Lohja-Helsinki on nopeampi kuin Karjaan kautta kiertävä. Voittoa joka tapauksessa. Asuntojenkin hinnat nousevat, kun pääkaupunki on ajallisesti lähempänä.

Nimby
1 kuukausi sitten
Reply to  Tajuan tämän

Ajallisesti hyöty on todella pieni, kun ajattelee, mikä luontokatastrofi hanke on sekä kaikki ne radan alle jäävät kiinteistöt. Itse ainakin istuisin junassa vartin kauemmin, jos joku saisi pitää kotinsa.

Hanke on nykyaikana on turha, kun ihmisten liikkuvuus vähenee etäyhteyksien takia. Haluaisin nähdä sen ihmisen, joka on menettämässä kotinsa, ja olisi radan rakentamisen puolella. Ne, jotka asuvat kaukana radasta, ja joihin radan rakentaminen ei vaikuta, huutelevat täällä, että rata on Salon kannalta tärkeä. No, edelleenkään nopein juna ei pysähdy. Ja luontokatastrofin maksaminen kestää vuosikymmeniä.

Äänestän molemmat jatkoon
1 kuukausi sitten

On yksi puolue, joka ei edistäisi kumpaakaan asiaa, mutta se on jäämässä ensi kaudella oppositioon.

Marko
1 kuukausi sitten

Se puolue ei edistä kuin menneisyyttä.