
Pian käsillä oleva pikkujoulukausi vaikuttaa salolaistoimijoiden vinkkelistä huomattavasti paremmalta kuin kahtena edellisenä vuonna.
– Varaustilanne näyttää tosi täydeltä. Jäljellä on vain yksittäisiä vapaita päiviä, Halikossa sijaitsevan Rikalanmäen yrittäjä Eija Halkilahti iloitsee.
– Isot ryhmät ja firmat ovat taas kuvioissa. Yhdistykset, yksityiset ja pienemmät työporukat tekevät yhtäältä varauksia, hän jatkaa.
Ero koronavuosiin, ja etenkin syksyyn 2020, on Halkilahden mukaan huomattava.
– Yritykset loistivat poissaolollaan. Lähtemiskynnys oli varmasti korkeampi, koska kokoontumisrajoitukset ja koronapassivelvoitteet painoivat päälle, hän muistelee.
Rikalanmäen hoteissa on useita juhlatiloja, joista suosituimmaksi Halkilahti mainitsee 300-paikkaisen Paja-Rikalan.
– On saattanut mennä kaksi tai kolmekin vuotta siitä, kun yrityksillä ja yhteisöillä on viimeksi ollut yhteistä tapahtumaa. Tarve kokoontua ja viettää aikaa on suuri. Me näimme sen varauskirjoissamme jo aikaisemmin, kun tilojamme vuokrattiin erilaisiin syyskauden avajaisiin, hän toteaa.
Nousseet energian ja raaka-aineiden kustannukset eivät voi olla vaikuttamatta juhlatilayrittäjien arkeen. Sen myöntää Halkilahtikin.
– Sähkön hinta nousee, samoin ruuan. Ja työntekijöiden palkatkin on maksettava, Halkilahti muistuttaa.
– Olemme korottaneet vuokria ja palveluiden hintoja, mutta maltillisesti, hän jatkaa.

Toimintansa huhtikuussa käynnistäneen tapahtumaravintola Musinen pikkujoulukausi näyttää Rikalanmäen tavoin vireältä
– Syksy on, ja tulee olemaan, kiireinen. Varauksia on erikokoisilta ryhmiltä, myös varsin suurilta, Musinen yrittäjä Sanna Jousi kertoo.
Musinen yläkerran ravintolassa on tilaa 350 hengelle. Alakerran maksimikapasiteetti on 70 henkilöä.
– Sellaisiakin varauksia on, joissa halutaan koko talo käyttöön, Jousi tietää.
Kaksi edellistä pikkujoulusesonkia olivat haasteellisia Bar Bizarrelle, jonka toiminnassa Jousi on tiiviisti mukana.
– Pienten ja keskikokoisten ryhmien illanistujaisia oli, mutta isommat porukat puuttuivat, hän muistelee.
Nyt kalenterissa on monenlaisia juhlia. Perinteisen ruoka- ja juomatarjoilun lisäksi tilauksessa on musiikkia, tanssia sekä myös live-esiintyjiä.
– Asiakkaiden toiveet pyritään toteuttamaan, Jousi vakuuttaa.
Nykyinen maailmantilanne on hänen mukaansa haastava sekä yrittäjille että kuluttajille.
– Me emme voi korottaa hintoja samaan tahtiin kuin mitä kustannukset nousevat, Jousi aloittaa.
– Mutta kaikesta ei voi luopua. Ihmiset kaipaavat positiivisia kokemuksia, yhteistä aikaa ja toistensa tapaamista, hän lisää.

Pukkilan kartanon Camilla Lehmussaari komppaa Jousea ja Halkilahtea.
– Pikkujoulusesonki näyttää hyvältä. Muutamia talvihäitäkin on tulossa, hän kertoo.
Myös Pukkilassa ollaan selvästi positiivisemmalla mielellä kuin kaksi vuotta sitten. ”Koronatilanne vaikuttaa nyt ja on vaikuttanut koko vuoden. Kun tilanne on pahenemassa, huomaa, että ihmiset ovat varovaisia. Varaustilanteeseen vaikuttaa isojen tilaisuuksien puuttuminen, Pia Lehmussaari totesi tuolloin Salon Seudun Sanomille. (SSS 31.10.)
– Ihmiset haluavat selvästi juhlia, kun se taas on mahdollista, Camilla Lehmussaari kiteyttää.
Isompien tilausjuhlien lisäksi kartanolla järjestetään perinteinen, jouluisen noutopöydän ympärille kiteytyvä Pukkilan joulu -tapahtuma.
– Sinne mahtuvat hyvin mukaan pienemmätkin seurueet, Lehmussaari vinkkaa.

Kruusilassa sijaitsevan Villa Topulin yrittäjällä on jokseenkin erilaisia näkemyksiä kuin edellä mainituilla.
– Varausmäärät tai ryhmäkoot eivät ole palanneet koronaa edeltävälle tasolle, Kirsi Orpana kiteyttää.
– Tapahtumia järjestetään niukasti tai ne ovat pienempimuotoisia. Trendi näkyy esimerkiksi hääjuhlissa ja muistotilaisuuksissa. Jos aiemmin vieraita oli satakunta, nyt määrä on alle viidessäkymmenessä.
Työporukat kyllä käyvät Villa Topulissa, mutta eivät välttämättä koko firman voimin.
– Tullaan osastoittain tai yksiköittäin, Orpana tarkentaa.
Energiakriisi ja inflaatio ovat eittämättä heittäneet omat mausteensa soppaan.
– Raaka-aineiden hinnat hirvittävät. Tukkulaskujen kanssa saa melkein pudota tuolilta, Orpana kuvailee.
Asiakkaat ja kuluttajat ovat toisaalta olleet hänen mukaansa ymmärtäväisiä.
– Hintojen korotuksiin on ainakin toistaiseksi suhtauduttu myönteisesti. Yhdessä sitä sitten mietitään, millaisen kattauksen asiakkaan budjetilla saa.
