
Tavallista lämpimämpi syksy on myöhästänyt renkaanvaihtosesonkia salonseutulaisissa rengasliikkeissä.
– Kausivaihtoihin on tullut paljon peruutuksia ja siirtoja leudon sään vuoksi, halikkolaisen ET-Auto Oy:n Elmo Eloranta kertoo.
– Peruutuksen yhteydessä sanotaan, että katsotaan viikon tai kahden päästä uudestaan. Ruuhkasuma on vain yhden sääennustuksen päässä, hän jatkaa.
Eloranta toteaa, että sama kaava toistuu käytännössä vuosittain.
– Meitä ruuhkat tai asiakasjonot eivät sinänsä haittaa, mutta haluaisimme palvella kaikkia potentiaalisia asiakkaita. Ihmiset vain ovat nykyään niin kiireisiä, että puolen tunnin odotus voi olla liikaa.
ET-Autolla etusijalla ovat renkaiden kausisäilyttäjät.
– Saatan soitella läpi heitä, jotka olivat viime vuonna renkaiden vaihdon kanssa ajoissa liikkeellä, Eloranta naurahtaa.
Hän muistuttaa, että marraskuu luetaan tieliikennelaissa talvikuukaudeksi. Vuonna 2020 voimaan astunut laki edellyttää talvirenkaiden käyttämistä marras-maaliskuussa, mikäli kelit niin vaativat.
– On tyypillistä, ettei renkaiden vaihdon kanssa juurikaan ennakoida, Eloranta kiteyttää.

ET-Autolla ei ole ollut Elorannan mukaan ongelmia rengastoimituksissa.
– Renkaamme tulevat valmistajilta, joilla ei ole tehtaita Venäjällä, hän selittää.
Renkaiden hinnan tasainen nousu alkoi jo koronapandemian puhjettua.
– Hintataso hyppäsi taas askeleen ylemmäs sodan vuoksi. Raaka-aineet kallistuvat, samoin kustannukset, Eloranta tietää.
Orastavasta rengaspulasta ja varastojen ehtymisestä on riittänyt runsaasti puhetta.
– Eivät renkaat ole loppumassa. On kuitenkin selvää, ettei jokainen asiakas saa välttämättä ihannerenkaitaan ihannehintaan. Sarjat voivat maksaa nykyisellään yli tuhat euroa, ja saatavuus on sitä heikompaa, mitä erikoisempi rengaskoko on kyseessä, Eloranta näkee.

Muissakin seudun rengasliikkeissä odotellaan vasta vaihtokauden todellista käynnistymistä.
– Ajankohtaan nähden on rauhallista, Aki Lehti Rengas Turku Oy:n Salon toimipisteestä toteaa.
– Asiakkaita kyllä riittää tasaisena virtana, ja kalenterit ovat melko täynnä. Sesonki on lähtökuopissaan, hän lisää.
Lehti kertoo, että rengashotelliasiakkaat ovat jo aktiivisesti vaihdattaneet talvirenkaita.
– Sekin omalta osaltaan tasaa loppuvuoden ruuhkahuippuja, Lehti arvioi.
– Uskon, että käsillä olevasta vaihtokaudesta tulee asiakkaille tavallista armollisempi, hän jatkaa ruuhkiin viitaten.
Kiire konkretisoituu rengasliikkeissä maan peittyessä valkoiseen.
– ”Mattimyöhäset” lähtevät silloin liikkeelle, Lehti täsmentää.
”Tavarasta on pulaa, jos kyseessä on kovin harvinainen rengaskoko. Muutoin renkaita riittää, mutta hinnat ovat nousussa.”
Rengas Salo Oy:n Juha Ekholm komppaa Rengas Turun kollegaansa.
– Tyypillistä asiakassumaa ei ole, vaikka töitä riittääkin tehtäväksi, hän sanoo.
Renkaiden, ja etenkin nastarenkaiden, saatavuus on herättänyt kysymyksiä Ukrainan sodan alettua. Venäjällä on ollut runsaasti rengastehtaita, joissa on valmistettu nimenomaan nastarenkaita.
Venäjän käynnistettyä hyökkäyksensä rengasvalmistajat ryhtyivät joukkopakoon, ja huolenaiheena on ollut, pystyvätkö valmistajat ylläpitämään tuotantoaan kysynnän vaatimalla tasolla.
– Perusrengaskokojen nastarenkaita on hyvin saatavilla. Kun mennään erikoisempiin rengaskokoihin, tilanne käy haastavaksi. Esimerkiksi Michelinillä on toimitusongelmia, Lehti mainitsee.
Ekholm on Lehden kanssa pitkälti samoilla linjoilla.
– Tavarasta on pulaa, jos kyseessä on kovin harvinainen rengaskoko. Muutoin renkaita riittää, mutta hinnat ovat nousussa.
Rengas Turku varustautui tulevaan sesonkiin jo keväällä ja kesällä.
– Varastoissa on myytävää, ainakin toistaiseksi, Lehti vakuuttaa.