
Salon Seudun Sanomat uutisoi joulukuun alussa Halikon Prisman asiakkaasta, joka kohtasi kaupassa syksyn aikana kahdesti epämieluisan ongelman.
– Kun olen maksamassa ostoksiani lähimaksulla, puhelimeni ruudulle ilmestyy väärä summa, turkulainen Eija Isaksson totesi pari viikkoa sitten.
Ongelma liittyi tarkemmin ottaen pikakassoilla asioimiseen, ja ostosten maksamiseen Isaksson käytti MobilePay-sovellusta.
– Ostosteni oikea loppusumma oli reilut viisi euroa, mutta mobiilisovellus olisi veloittanut liki satasen, Isaksson kertoo syyskuisesta tapauksesta.
Kävi ilmi, että Isakssonilla meni viereisellä pikakassalla asioineen asiakkaan kanssa hinnat ristiin. Myös toisella asiakkaalla oli käytössään MobilePay-sovellus.
Kun syyskuinen sattumus toistui marraskuun lopussa, Isaksson otti yhteyttä Suur-Seudun Osuuskauppaan ja Salon Seudun Sanomiin.
– Itse maksan likimain kaiken mobiilissa, ja yleistyyhän mobiilimaksaminen muutenkin. Tällaista ei saisi sattua, Isaksson painotti joulukuun alussa ilmestyneessä jutussa.

SOK:n maksamisen palveluiden kehityspäällikkö Mia Laakso toteaa tuoreeltaan, että Halikon Prisman pikakassa-alueella tullaan tekemään muutostöitä.
– Havaitsimme, että alueen pikakassoista kaksi sijaitsee epätavanomaisen lähellä toisiaan. Niiden etäisyyttä tullaan lisäämään, mutta en tiedä muutostöiden tarkasta aikataulusta, Laakso kommentoi.
Halikon Prisman johtaja Heikki Keskinen kertoi keskiviikkona 14. joulukuuta, että pikakassa-alueen muutostyöt on tehty.
MobilePayn maajohtaja Perttu Kröger arvioi parin viikon takaisessa jutussa, että Isakssonin kokemat ongelmat voivat johtua liian lähellä toisiaan olevista maksupäätteistä.
– Meillä on ollut aikaisemmin vastaavanlaisia haasteita, mutta tämä Halikon-tapaus oli ensimmäinen pitkään aikaan, Laakso sanoo.
– Suosittelemme yleisesti, että pikakassojen välillä olisi jonkin verran etäisyyttä, hän lisää.
Laakso kertoo, että puhelinsovelluksen ja maksupäätteen välistä yhteyttä säädetään MobilePayn toimesta.
– Toisinaan yhteys on muodostunut liian kaukaa, jolloin sovellus on yhdistynyt väärään maksupäätteeseen. Lukuetäisyyttä pyritään säätämään todella lyhyeksi, mutta asiaan vaikuttavat myös erilaiset puhelinmallit ja ohjelmistoversiot, hän täsmentää.
Juttua päivitetty 14.12.2022 kello 10.37. Lisätty tieto siitä, että muutostyöt pikakassa-alueella on tehty. Myös otsikon aikamuotoa täsmennetty.