Hämmennystä Prisman pikakassoilla – asiakkaat ovat saaneet maksettavakseen toistensa ostoksia

13
Kahden pikakassan on havaittu sijaitsevan epätavanomaisen lähellä toisiaan Halikon Prismassa. Asettelu on saattanut johtaa siihen, että asiakkaiden hinnat ovat menneet keskenään ristiin. Kuva: SSS-arkisto/Kirsi-Maarit Venetpalo

Turkulainen Eija Isaksson on kohdannut kuluvana vuonna kahdesti epämieluisan ongelman Halikon Prismassa. Maksaessaan ostoksiaan itsepalvelukassalla hinnat ovat menneet ”ristiin” viereisellä maksupäätteellä asioivan henkilön kanssa.

Isakssonin mukaan ongelmat liittyvät mobiilimaksamiseen ja tarkemmin ottaen MobilePay-sovellukseen.

– Kun olen maksamassa ostoksiani lähimaksulla, puhelimeni ruudulle ilmestyy väärä summa, Isaksson selventää.

Ensimmäisen kerran Isaksson kohtasi epäselvyyden syyskuussa.

– Ostosteni oikea loppusumma oli reilut viisi euroa, mutta mobiilisovellus olisi veloittanut liki satasen, hän kertoo.

Isaksson havaitsi hämmentyneen kanssa-asiakkaan viereisellä pikakassalla. Kävi ilmi, että kyseiseltä asiakkaalta oltiin veloittamassa 95 euron kauppatavaroista alle kymppiä.

– Peruutimme molemmat maksutapahtumamme. Kun yritimme uudestaan, saimme oikeat loppusummat, Isaksson kertaa.

Itsepalvelu- eli pikakassat ovat yleistyneet kaikenkokoisissa marketeissa. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Isaksson törmäsi Prismassa samanlaiseen tilanteeseen marraskuun lopussa.

– Huomasin, että taas minulta ollaan veloittamassa liikaa. Ostosteni oikea arvo oli reilut kuusi euroa, mutta sovellus pyysi yli kahtakymppiä, hän huokaa.

Syyskuinen sattumus toistui samankaltaisena: Isaksson havaitsi jälleen hämmennystä toisellakin pikakassalla.

– Minä olin maksamassa hänen kauppatavaroitaan ja hän minun, Isaksson toteaa.

Asiakkaat peruivat maksutapahtumansa, mutta tällä kertaa tilanne ei edennyt yhtä joutuisasti kuin syyskuussa. Isaksson ei saanut maksuaan läpi MobilePayssa, ja lopulta sovellus meni ”juntturaan”.

– Kassahenkilö tuli paikalle ja oli tilanteesta yhtä ihmeissään kuin minä, Isaksson kuvailee.

Lopulta hän sai maksettua ostoksensa mobiilipankkikortilla.

– Onneksi se onnistui, sillä minulla ei ollut lainkaan lompakkoa mukana, Isaksson naurahtaa.

”Ostosteni oikea loppusumma oli reilut kahdeksan euroa, mutta mobiilisovellus olisi veloittanut yli satasen.”

Turussa asuva Isaksson kertoo pitävänsä Halikon Prismasta valtavasti.

– Seudun paras kauppa. Tulen varta vasten Saloon, jotta pääsen Prismaan ostoksille, hän mainitsee.

Isaksson ei kuitenkaan halua kohdata mainitun kaltaista tilannetta enää kolmatta kertaa.

– Itse maksan likimain kaiken mobiilissa, ja yleistyyhän mobiilimaksaminen muutenkin. Tällaista ei saisi sattua, hän korostaa ja lisää, ettei ole kokenut vastaavia ongelmia muissa kaupoissa.

Isaksson tietää, että ihmiset ovat toisinaan alttiita huolimattomuudelle.

– Eivät kaikki katso joka tilanteessa niin tarkasti, mikä summa siellä kännykän ruudulla on. Se on vain yksi sipaisu ja sen jälkeen on melkein mahdotonta todistaa, etteivät nämä olleet minun ostokseni, hän kuvaa mahdollista skenaariota.

Pikakassoilla voi tyypillisesti maksaa sekä perinteisellä pankkikortilla että mobiilikortilla tai -sovelluksella. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

SOK:n maksamisen palveluiden kehityspäällikkö Mia Laakso toteaa, että kyse on valitettavista yksittäistapauksista.

– Edellä kuvattu virhetilanne on mahdollinen, mutta hyvin harvinainen. Pikakassat ovat monessa toimipaikassa lähellä toisiaan, ja olemme tehneet maksamiseen muutoksia, jotta kyseistä tilannetta ei pääsisi syntymään, Laakso kertoo.

Puhelimen ja maksupäätteen välisessä yhteydessä käytetään langatonta Bluetooth-tiedonsiirtotekniikkaa. Laakso sanoo, että yhteydessä voi olla vaihteluja puhelimesta riippuen.

– MobilePay kalibroi yhteyttä puhelinmalleittain. Yhteys on määritetty todella lyhyeksi, jotta se ei syntyisi väärään maksupäätteeseen. Välillä on kuitenkin esiintynyt tilanne, että asiakkaalla on uusi puhelinmalli, joka yhdistyy väärään maksupäätteeseen.

Laakso vakuuttaa SOK:n tutkivan tilannetta asian vaatimalla vakavuudella.

Mikäli maksutilanteessa tapahtuu virheitä, tilanteen voi selvittää toimipaikassa asiointipäivänä.

– Asiakas saa hyvityksen MobilePayssä määritetylle pankkitilille, Laakso selventää.

Pikakassoja löytyy myös esimerkiksi Plazan S-marketista. Kuva: SSS-arkisto/Kirsi-Maarit Venetpalo

MobilePayn Suomen maajohtaja Perttu Kröger toteaa, että mainitunlaiset ongelmat ovat Suomessa todella harvinaisia.

– Mutta on meillä tiedossa, että tällaisia tilanteita on vuosien saatossa ilmennyt. Ilman tarkempia maksutapahtuman ja maksutilanteen tietoja on vaikeaa arvioida, mistä ongelma on kyseisessä tilanteessa johtunut, hän sanoo.

Kröger mainitsee, että virheet voivat johtua liian lähellä toisiaan olevista maksupäätteistä.

– Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ilmiö, emmekä ole saaneet erityistä määrää yhteydenottoja Halikon Prismasta, hän täsmentää.

Kröger mainitsee mahdolliseksi ongelman juurisyyksi myös puhelimien ohjelmistomuutokset.

– On käynyt ilmi, että erilaiset päivitykset voivat muuttaa Bluetoothin kantamaa ja tällöin puhelinmalleja on jouduttu kalibroimaan uudelleen. Seuraamme tilannetta aktiivisesti, ja tarvittavat päivitykset tehdään viipymättä, Kröger vakuuttaa.

Hän muistuttaa, että Suomessa oli viime vuonna noin tuhat erilaista puhelimien ohjelmistoversiota, joilla käytettiin MobilePayta.

Toimittajan kommentti: Ei kuittia, kiitos!

Kun aloitin opintieni Turussa parikymmentä vuotta sitten, lapsen kertalippu kaupungin bussiin maksoi yhden euron. Sittemmin lipun hinta on noussut, mutta maksutavatkin ovat muuttuneet. Kertalipun voi maksaa nykyään lähimaksulla, ja piletin voi tietenkin ostaa myös esimerkiksi puhelimella.

Kun lapsena pyysin kuskilta kertalippua, hän toivoi saavansa maksun tasarahana. Muistan sellaisiakin tilanteita, ettei kuskilla ollut antaa minulle vaihtorahaa, kun mukanani sattui olemaan vain seteleitä.

Kun tiketin ostaa lähimaksulla, ei kuskinkaan tarvitse murehtia vaihtorahasta. Yksi ”pim” ja kyytiin vain!

Oli pitkään hyvin tavanomaista, että erilaisissa tori- ja markkinamiljöissä tarvittiin vielä käteistä. Asetelmat ovat muuttuneet tältäkin osin päälaelleen. Paperirahaa tarjottaessa saatetaan nykyään tarjota torjuvaa kättä.

Ollessani Teijon ja Mathildedalin joulumarkkinoilla monet kauppiaat mainostivat maksutapana myös MobilePayta. Edes lompakkoa ei enää tarvita, pelkkä puhelinkin voi riittää.

Oheisesta uutisjutusta huomataan, että yleistyvä mobiili- ja lähimaksaminen ei välttämättä olekaan tyystin ongelmatonta. Kuvatut tapahtumat ovat eläviä esimerkkejä siitä, että maksettava summa kannattaa tarkastaa ennen kuin rahat lennähtävät bittiavaruuteen. Tuskinpa kukaan haluaa näinä inflaation sävyttäminä aikoina maksaa viiden euron kauppatavaroistaan liki 20-kertaista summaa.

Kuittikin kannattaa ottaa, ainakin silloin, jos epäilee jonkin menneen maksun yhteydessä pieleen.

13 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
En ymmärrä
2 kuukautta sitten

Erikoinen kommentti MobilePayn edustajalta, että vika on puhelimen kantamassa. Eikö se nyt ole selvää, että puhelimien bluetooth-kantama on kymmeniä metrejä, ja kantaman rajaus täytyy tapahtua siinä maksupäätteessä. Ei kai jokaista puhelinta erikseen voida tai kuulukaan rajata.

MDI
2 kuukautta sitten
Reply to  En ymmärrä

Täysin itse hankittu ongelma, maksaa kortilla niin selviää ilman ongelmia. Jos kykenee kuljettamaan puhelimen, kykenee kuljettamaan pankkikortinkin. Miksi päästää joku puhelinoperaattori tai sovellus pankkitietoihisi?

Allan
2 kuukautta sitten
Reply to  MDI

Tässä olemme täysin samaa mieltä. Sovelluksesta vielä, että useimmat maksusovellukset tukevat niin vanhoja puhelimen käyttöjärjestelmiä, ettei niihin ole saanut aikoihin. Esimerkiksi juuri MobilePay tukee yhä vielä Android 6 käyttöjärjestelmää, vaikka Google lopetti sen tietoturvatukemisen 2019. Yhä löytyy ihmisiä, jotka käyttävät vanhoja turvattomia puhelimia ihan vaan sillä perusteella, että puhelin vielä toimii. Siinä ei paljon maksusovelluksen tietoturvaominaisuudet paina kun itse käyttöjärjestelmä on jo murrettu ja reikäinen. Yhä on vieläkin ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa eteviä tietokoneissa ja puhelimissa ja uskovat, että ei heidän puhelimissaan ole haittaohjelmia, kun sen toiminnoista ei niitä huomaa. Tämän muinaisen ajatuksen saa heittää romukoppaan. Nykyään kunnollinen haittaohjelma on… Lue lisää »

MDI
2 kuukautta sitten
Reply to  Allan

Suunnilleen sama mieltä Allanin kanssa, mutta viimeiseen kappaleeseen kommentti. Ei tarvitse vaihtaa puhelinta, kun käyttää sitä puhumiseen, jos joku haluaa kuunnella puheluita vaimoni kanssa niin siitä vaan. Jutut ovat sitä samaa jo yli 40 vuotta. Miksi sotkea tilitiedot jonkun Huawein palvelimelle, elämä tai nopeus kassalla ei parane siitä mihinkään.

Minulla on IPhone, joka arpoo joka yö tekstiviestit uuteen järjestykseen klo 03.02. Miksi luottaisin tilitietoni jollekin Stevelle?

It Senior
2 kuukautta sitten

Tässä ei tainnut olla mitään hämärää. Kun bluetooth etsii linkattavaa laitetta, se skannaa ympäristöä ja etsii haluttua signaalia. Tässä vaiheessa ei vielä tiedä haluttua paria, ja parin löydettyä pyytää vahvistusta. Samaan aikaan voi naapurilaite tehdä samanlaista hakua. Käsittääkseni laitteet ja ohjelmat toimivat oikein.

Tässä pitää muistaa, että pankkikorttien tunnistus toimii NFC:llä, ja sen kantama on paljon lyhyempi. Bluetoothin kantama voi ylittää jopa kymmenen metriä. Ei tässä muuta hätää kuin pitää oppia olemaan hätäilemättä ennen kuittausta.

Allan
2 kuukautta sitten
Reply to  It Senior

BLE-tekniikalla esteetön kantama on jopa 100 metriä. BLE-tekniikkaa on nykyään sulautettu Bluetooth 4-standardiin.
Nokia kehitti sitä muinoin nimellä Wibree.

Mä vaan
2 kuukautta sitten
Reply to  It Senior

Vielä kun löytyisi pankki, joka suostuu maksamaan kännykän tietoturvan.
Muuten en lataa pankkien sovelluksia.

Tosi on
2 kuukautta sitten
Reply to  Mä vaan

Niinhän on, ettei tässä maailmassa mitään ilman saa. Pelastusarmeijasta ehkä.
Sitten pitää vaan markkoja pankista nostamaan.
Tietoturva on niin kuin vakuutus. Ei bensiiniyhtiö liikennevakuutusta maksa, kun autoa käytät.

Marko
2 kuukautta sitten
Reply to  Mä vaan

Hae sieltä pankista käteistä ja maksa kassalle missä on myyjä. Ei ole tietoturvaongelmia.

Ei MobiiliPayta minulle
2 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Kaikkien toimintojen ajamista digimaailmaan vastustan. Ikävintä on tuo kaikenlaisten sovellusten tyrkyttäminen näihin uusiin puhelimiin. Ettei vain suljettaisi ostoksien teko meiltä muilta lähivuosina.

Marko
2 kuukautta sitten

Ei taideta sulkea. Nythän kävi juuri päinvastoin. Kun tuli kriisi Venäjän hyökättyä Ukrainaan, kehottivat viranomaiset varaamaan kotiin käteistä. Pankeille tuottaa käteisen käsitteleminen huomattavasti enemmän kuluja kuin joku digisysteemi, siksi haluavat ihmisten luopuvan käteismaksusta ja aivan sama homma kauppojen suhteen. Perusteiksi sanotaan aina joku turvallisuusseikka, mutta kyse on aina rahasta.

näin se on
2 kuukautta sitten

Kuten muissakin kommenteissa on todettu, niin tässä tapauksessa tekniikka asettaa reunaehdot ja sille emme mitään voi. Pikakassa-alue on tuossa paikassa huonosti suunniteltu. Mutta maltilla tuostakin asiasta onneksi selvitään.

Olisi ollut mielenkiintoista kuulla Halikon Prisman edustajan kommenttia asiaan. Mutta SSO tunnetusti haluaa pysyä hiljaa ikävistä asioista. Vaan joskus hiljaisuuskin voi olla korvia särkevää.

Hieman itsekin koodannut
2 kuukautta sitten
Reply to  näin se on

Tekniikka toimii, softa ohjaa. Oikea osoite, mistä voi kysyä kommenttia, on MobilePayn Suomen sivuliike. He voivat kysyä Tanskan pääkonttorin softan koodaajilta, miksi näin tapahtuu.