Liukkaan kelin ajo-opetus siirtymässä takaisin radoille – lakiuudistus saattaa moninkertaistaa Paimion ajoharjoitteluradan käyttäjämäärän

3
Paimion liukkaan kelin ajoharjoittelurataa pyörittävä Kalle Berg sanoo ajoharjoitteluradan olevan täydessä iskussa. Radan käyttäjämäärä romahti, kun pakollisesta ajorataharjoittelusta luovuttiin vuonna 2018. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Ajokorttia suorittavat saattavat tulevaisuudessa kurvailla jälleen oikeilla autoilla liukkaan kelin ajoharjoitteluradalla simulaattoreiden sijaan.

Hallituksen viime toukokuussa eduskunnalle antamassa esityksessä ajokorttilain muuttamisesta todetaan, että liukkaalla ajamisen opetus tapahtuisi ensisijaisesti ajoharjoitteluradalla. Mikäli rata sijaitsee yli 80 kilometrin päässä, saisi ajo-opetusta antaa simulaattoriopetuksena.

B-luokan ajokorttia suorittavan pitäisi saada ajoharjoitteluradalla annettavaa ajo-opetusta yhden tunnin verran.

Salon autokouluja lähimpänä sijaitsevat Paimion ja Vihdin ajoharjoitteluradat. Paimioon on Salosta matkaa noin 30 kilometriä ja Vihtiin noin 70 kilometriä.

Ajoharjoittelurataopetuksen vaatimuksesta luovuttiin edellisen ajokorttilain uudistuksen yhteydessä vuonna 2018, minkä jälkeen osa ajoharjoitteluradoista ajautui taloudellisiin vaikeuksiin ja lopetti toimintansa kokonaan.

Paimion Liikenneturvallisuuskeskus eli liukkaan kelin ajoharjoittelurata on edelleen toiminnassa ja ajokorttilain uudistus merkitsisi sille huomattavaa kasvua.

– Olemme odottavalla kannalla lakiuudistuksen suhteen. Rata on täydessä iskussa, sanoo ratatoimintoja pyörittävä Kalle Berg.

Ajoharjoittelurataa käyttävät edelleen muun muassa muutamat autokoulut, logistiikka-alan opiskelijat, viranomaistahot ja yksityiset ihmiset. Käyttöaste on kuitenkin pudonnut rajusti menneistä vuosista.

– Kaksivaiheisen ajokortin aikana käyttäjiä oli parhaimmillaan 800 kuukaudessa. Toisen vaiheen poistuttua määrä putosi noin 350–400 kuussa. Tällä hetkellä käyttäjiä on viitisenkymmentä kuukaudessa, Berg kertoo.

Bergin mukaan ajokorttia suorittavat pääsevät harjoittelemaan Paimion ajoharjoitteluradalle vaikka saman tien.

Paimion kaupunki on vuokrannut ajoharjoitteluradan Bergille, joka pyörittää rataa oman yrityksensä kautta. Kaupunki on kuitenkin kaavoittamassa alueelle teollisuustontteja.

– Olen keskustellut kaupungin edustajien kanssa ja toiminta saa jatkua normaalisti siihen asti, että kaavoitus on valmis. Tilanne saattaa muuttua, jos laki tulee ja radalle on taas enemmän käyttöä, Berg pohtii.

Mikäli Paimion ajoharjoittelurata poistetaan käytöstä, johtuisivat salolaiset ajamaan Vihtiin saakka harjoittelemaan liukkaalla ajoa.

Bergin oma näkemys rataharjoittelun tarpeellisuudesta on yksiselitteinen.

– Ajosimulaattori on hyvä lisä opetukseen, meiltäkin löytyy sellainen, mutta liukkaalla ajamiseen saa parhaiten tuntumaa harjoittelemalla oikealla autolla todellisissa olosuhteissa, hän toteaa.

Liukkaalla ja pimeällä ajamisen harjoittelu tuli alunperin pakolliseksi kuljettajaopetuksen uudistuksen myötä vuonna 1989.

Paimion Liikenneturvallisuuskeskus
Liukkaita ajoratoja vuodesta 1988

  • Paimion Liikenneturvallisuuskeskus eli liukkaan kelin ajoharjoittelurata on ollut toiminnassa vuodesta 1988 lähtien.
  • Rata sijaitsee Turku-Helsinki-moottoritien läheisyydessä.
  • Keskuksessa voi harjoitella vaikeissa olosuhteissa ajamista ympäri vuoden.
  • Kesällä harjoittelu tapahtuu asfaltti-, bitumi-, pelti- sekä polyuretaanipinnoitteilla.
  • Talvella suorituspaikat jäädytetään sääolosuhteiden salliessa.
  • Toimintaa pyöritti pitkään Varsinais-Suomen Ajoharjoittelurata Oy, jonka omistajiin kuului muun muassa alueen kuntia.

Autokouluyrittäjä: Lakimuutos nostaa ajokorttien hintoja

Autokouluissa mahdollinen paluu liukkaan kelin ajoharjoitteluradoille on otettu vastaan ristiriitaisin tuntein.

– Asialla ei ole sinällään suurta merkitystä autokoulujen toiminnan näkökulmasta, sanoo Epic Autokoulu Oy:n toimitusjohtaja Kalle Lahervo.

Hän kuitenkin ihmettelee, miksi liukkaalla ajamisen harjoittelu halutaan siirtää takaisin ajoharjoitteluradoille.

– Tilastojen mukaan loukkaantumisiin ja kuolemaan johtaneiden liikennevahinkojen määrä on laskenut. Nuorten kuljettajien vakavat onnettomuudet sattuvat pääasiallisesti kesällä ja hyvällä tienpinnalla, Lahervo sanoo ja jatkaa.

–  Liukkaan kelin harjoittelu liukasrataolosuhteissa ei ole oikea ratkaisu nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseen, vaikkakin harjoittelu yleisellä tasolla onkin aina hyvä asia.

Siirtyminen simulaattoriopetuksesta ajoharjoitteluradoille nostaa Lahervon mukaan ajokorttien hintoja arviolta muutamalla sadalla eurolla.

– Se on aika suuri korotus, hän sanoo.

Lakimuutokseen asiantuntijalausuntoja antamassa ollut Lahervo toivoo, että nyt vireillä oleva lakiuudistus toisi toteutuessaan alalle hetken rauhan.

– Olen ollut alalla 16 vuotta ja tämä on jo kahdeksas lakiuudistus tuona aikana, hän sanoo.

Valtakunnallisella autokouluketjulla Epic Autokoulu Oy:llä on Salossa kaksi toimipistettä, DreamDriver Salo ja Salon Autokoulu.

Vireillä oleva laki ajokorttilain muuttamisesta on parhaillaan perustuslakivaliokunnassa, jonne se siirtyi liikenne- ja viestintävaliokunnasta joulukuun alussa.

– Lain mahdollisesta toimeenpanosta ei ole olemassa aikatauluja. Toiveissa on, että asia saataisiin etenemään vielä tämän hallituskauden aikana, mutta aika alkaa käydä vähiin, sanoo erityisasiantuntija Saara Louko liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Paimiolainen Jere Mörling suorittaa B-luokan ajokorttia poikkeusluvalla. Kuva: SSS/Minna Määttänen

”Ajamaan oppii vain ajamalla”

Hyvin hämmentävää, kommentoi Jere Mörling, 16, ensimmäisen ajosimulaattoritunnin jälkeen.

17 vuotta täyttävä Mörling on suorittamassa B-ajokorttia poikkeusluvalla. Paimiossa asuva Mörling opiskelee Salon seudun ammattiopistossa ja tarvitsee liikkumiseen autoa.

Polte ajokortin saamiseen on suuri ja Mörling aikoo suorittaa autokoulun nopealla aikataululla. Hänellä on jo entuudestaan kokemusta ajamisesta.

– Olen ajanut mopolla ja traktorilla, joten en ole täysin noviisi, hän sanoo.

Ajoneuvot ovat muutenkin tuttuja, sillä Mörling opiskelee autopuolella raskaan kaluston ajoneuvoasentajaksi. Simulaattoriopetukseen hän suhtautuu varauksella.

– On simulaattorista varmasti hyötyä, mutta kyllä ajamaan oppii vain ajamalla, hän sanoo.

Salon Autokoulun liikenneopettaja Henri Lahtomaa sanoo ajosimulaattorista olevan apua etenkin opetuksen alkuvaiheessa.

– Simulaattorin kanssa on hyvä harjoitella perusjuttuja, kuten vaihteiden ja polkimien käyttöä. Simulaattori opettaa tarkaksi. Oikea auto antaa jonkin verran anteeksi, eikä sammu heti, kuten ajosimulaattori, hän sanoo.

Suurin osa autokouluoppilaista suorittaa liukkaan kelin harjoittelun ajosimulaattorilla, mutta myös oikealle ajoharjoitteluradalle pääsee halutessaan.

– Olin juuri yhden oppilaan kanssa Paimiossa liukkaan kelin radalla, Lahtomaa sanoo.

Salon Autokoulun liikenneopettaja Henri Lahtomaa näyttää, miten liukkaan kelin harjoitusta tehdään ajosimulaattorilla. Kuva: SSS/Minna Määttänen
3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Keijo K.
1 vuosi sitten

Kyllä sitä liukkaan kelin harjoittelua näkee todella paljon aivan yleisillä teillä ja kaduilla, varsinkin pimeään aikaan. Väliin sattuu pieniä kämmejäkin, ja kadunvarsien puista lähtee oksia ja kaarnaa, autojen ja muiden ajopelien vauriot eivät tunnu paljon menoa haittaavan. Pitää vain toivoa, ettei tapahdu henkilövahinkoja.

Autoileva autoilija
1 vuosi sitten
Reply to  Keijo K.

Pojat ovat poikia, antaa poikien nyt vaan autoilla.

Keijo K.
1 vuosi sitten

Vahingon sattuessa samaa mieltä, jos vaikka itse satut vahingon kärsiväksi osapuoleksi, vai?