Varsinais-Suomen SDP:n kansanedustajat ja eduskuntavaaliehdokkaat harmissaan pöytyäläisen valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk.) antamista lausunnoista koskien Tunnin junaa. Kielteinen suhtautuminen on yllättänyt heidät.
Turkulaiset kansanedustajat tuovat ihmetyksensä julki tiedotteessa.
– Saarikko vetää maton maakunnan edunvalvontatyön alta, sanoo Eeva-Johanna Eloranta, joka on myös maakuntahallituksen varapuheenjohtaja.
– Tämä on käsittämätön ulostulo. Keskusta on ollut muiden mukana päättämässä ja hyväksymässä Varsinais-Suomen liiton tavoitteita.
Aki Lindén on samoilla linjoilla.
– Varsinaissuomalaisten kansanedustajien ja ministerien pitäisi ajaa alueen hankkeita yhdessä. Eivät muut niitä meidän puolestamme aja.
Kansanedustaja Katja Taimela muistuttaa, että rantaratakin vaatii jatkuvasti korjauksia.
– Junamatka Turusta Helsinkiin voi nykyisellään viedä tuntikausia. Kun yksi juna on myöhässä, muut seisovat odottamassa ohitusta, hän sanoo ja huomauttaa, että kaksoisraiteen rakentaminen rantaradalle tulisi jopa kalliimmaksi kuin uudet raiteet.
SDP:n näkemyksen mukaan Turun ja Helsingin välille tarvitaan nopeat ja luotettavat junayhteydet. SDP haluaa edistää myös Varsinais-Suomen tiehankkeita, koska toimivat liikenneyhteydet ovat kokonaisuus.
– Kasvavan kaupunkiseudun kannalta hyvät, turvalliset ja toimivat liikenneyhteydet ovat oleelliset, Varsinais-Suomen SDP:n puheenjohtaja Niina Alho painottaa.
Kaikki SDP:n varsinaissuomalaiset eduskuntavaaliehdokkaat ovat sitoutuneet Varsinais-Suomen liiton edunvalvontatavoitteisiin, joihin sisältyy Tunnin juna.
Olisiko paljonkin halvempaa rakentaa muutama kaksoisraiteinen ohituspaikka? Pari Turku-Salo-välille ja kolme Salo-Helsinki-välille. Niissä voisi odotella toisen suunnan myöhästyjiä ja jopa lisätä vuorojen tiheyttä. Tuntuu siltä, että Tunnin juna -porukalla on laput silmillä ja ainoana ajatuksena: Me haluamme uuden radan, maksoi mitä maksoi.