
Junamatkustajien näkemykset Tunnin junasta jakautuivat kahteen leiriin, kun Salon Seudun Sanomat jalkautui Salon päärautatieasemalle kysymään mielipiteitä.
Viikoittain Espoon Leppävaaraan matkustava Piia Saarnio ei puolla Tunnin juna -hanketta.
– Nopein express-juna ei edes pysähdy Leppävaarassa, hän muistuttaa.
Tunnin junan alustava kustannusarvio on yhteensä 3,4 miljardia euroa.
– Järkyttävä lukema, Saarnio kiteyttää.
– En luota lainkaan siihen, että uusi infrastruktuuri toimisi. Eihän se pelitä Rantaradallakaan, hän jatkaa.
Asiantuntija-arvioissa on esitetty, että junat voisivat kulkea uudella oikoradalla peräti 300 kilometrin tuntinopeudella.
– Noinkohan kalusto ja rata kestäisivät, Saarnio spekuloi.
Hän toivoo, että rahoitusta keskitettäisiin ennemmin nykyisen infran ja aikataulutuksen kehittämiseen.
– Aamujuna on aina myöhässä. Miten se voi olla niin kerta toisensa perään? Saarnio kysyy.
– Varoja voisi panostaa myös nettiyhteyksien parantamiseen, sillä ne toimivat kunnolla vain lisämaksullisessa ekstra-luokassa, hän lisää.

Tunnin junan lisäksi Varsinais-Suomessa kaavaillaan lähijunaliikenteen käynnistämistä tulevien vuosien aikana. Yhdeksi mahdolliseksi yhteysväliksi on nostettu Salo–Turku–Naantali-reitti.
Piia Saarnio on kotoisin Paimiosta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin viime vuonna julkaisemassa Alueellisen junaliikenteen jatkoselvityksessä yhteysvälin erääksi pysähdyspaikaksi on listattu myös Paimio.
– Minua itseäni lähijunaliikenne ei juuri hyödyttäisi, koska en asu Paimion keskustassa, Saarnio toteaa.
Traficomin julkaisussa selvitettiin kaikkiaan 13 mahdollisen lähijunaliikennereitin kustannustehokkuutta. Salo–Turku–Naantali-yhteys ylsi vertailussa kansalliseen kärkikolmikkoon.
– Vaikka minä en siitä hyötyisi, monille muille siitä varmasti olisi iloa, Saarnio sanoo lähijunaliikenteeseen viitaten.

Salolaisen Mika Paukkerin näkemys Tunnin junasta eroaa Piia Saarnion vastaavasta.
– Mielestäni hanke on hyvä ja tarpeellinen. Jää nähtäväksi, toteutuuko se vai ei, Paukkeri toteaa.
Paukkerin työpaikka sijaitsee Itä-Helsingissä, ja hän matkaa toisinaan pääkaupunkiin nimenomaan junalla.
– Helpottaisihan se, jos työmatka hiukan lyhentyisi. Joudun tosin käyttämään Helsingissä metroa, jos menen sinne junalla, Paukkeri sanoo.
Turun Tunnin juna Oy tiedotti alkuvuodesta, että Helsingin ja Turun päärautatieasemien välinen junamatka lyhenisi hankkeen toteutuessa lähes kahdesta tunnista nopeimmillaan 78 minuuttiin. Matka Salosta Helsinkiin veisi IC-junalla 57 minuuttia nykyisen yli tunnin ja kahdenkymmenen minuutin sijasta.
Mika Paukkeri pitää Tunnin junan arvioitua hintalappua kovana.
– Isoja hintoja, mutta itse näen tämän investointina tulevaisuuteen, hän kiteyttää ja hyppää junaan.

Vaikka Tunnin juna -hanke toteutuisikin, matka-aika Salosta Turkuun ei silti lyhentyisi. Väli taittuu Turun päärautatieasemalle 29 minuutissa ja Kupittaalle 24 minuutissa.
Salolainen Pirjo Nurmi matkustaa junalla Turkuun päivittäin.
– Ei järkeä, Nurmi kiteyttää ajatuksensa Tunnin junasta.
Toisinaan Helsingin suuntaankin junaileva Nurmi keskittäisi varoja osin samoihin kohteisiin kuin Piia Saarnio.
– Esimerkiksi kaluston uusimiseen, hän mainitsee.
Valtiovarainministeriö totesi 24. tammikuuta julkaistussa raportissa, että Tunnin juna ja kaksi muuta vireillä olevaa suurta ratahanketta ovat kannattamattomia. Raportista virisi heti kiihkeää keskustelua, ja esimerkiksi salonseutulaiset kansanedustajat kertoivat omia näkemyksiään Salkkarissa tuoreeltaan.
Suomalaisten mielestä kaikki on hukkaa. Mutta eduskunnan joulujuhlista kun puhutaan niin ei haittaa. Kalja kyllä kelpaa.
Ns. ”tunnin” junaa jo myytiin väärällä termillä. Se jo kertoo, että hanke halutaan ajaa läpi, vaikka ei olisi kannattava. Täytyy odottaa, että nämä nykyiset epävarmat olot päättyvät. Tiedä vaikka Suomi olisi vielä sodassa omalla maallaan, kovin sitä on hallitus riskeerannut.
Se olisi kyllä tulevaisuuteen sijoittamista, jos juna joskus kulkisi muutaman kuukauden ilman ongelmia.
Suomalaisena olen aina valmis sijoittamaan sellaiseen mikä kannattaa, tuottaa pääomaa tai säästää. Tämä nykyinen aika tulee jäämään historiaan sellaisena aikana, ettei taloutta ymmärretty lainkaan, eikä rahan hintaa.
Etenkin Salolle tämä on tärkeä hanke, koska muutoin Salon asema tullaan pudottamaan pois välistä, koska Turun seudun pitäminen Helsingin talousalueessa kiinni menee Salon etujen ohi. Se haittaisi todella monen Saloon aikanaan muuttaneen elektroniikkainssin tulevaisuuden kuvia. Tämä on nimen omaan työssäkäyntialueen muodostamishanke. Nykyisellä radalla, junalla työmatkat vievät Turun ja Helsingin välillä pendelöiviltä melkein 4 tuntia per päivä. Kupittaan ja Leppävaaran väli olisi uudella radalla, ja nykyisellä kalustolla, se tunti, ja työmatkalaisten tärkein väli. 2 tuntia per päivä junamatkoihin on jo jotenkin kestettävissä, kun tekee pääosin etätyötä. Tätä hanketta ei tehdä turisteille, joille varmasti sopii matkata vaikka 3 tuntia suuntaansa, kunhan junasta… Lue lisää »