
Salon paikallisliikenne siirtyi vuodenvaihteessa Vainion Liikenteelle.
Matkustajien näkökulmasta suurin ero vanhaan on kalusto.
Ennen vuodenvaihdetta Salossa liikennöivät Vainion lisäksi Turun linja-autoilijoiden osakeyhtiö TLO ja Tilausliikenne Raasepori Oy. Nyt kaikki bussit näyttävät samalta, kun muiden liikennöitsijöiden autot ovat poistuneet teiltä.
Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio kertoo, että yrityksellä oli entuudestaan muutama Paikku-ajoon soveltuva linja-auto. Suurin osa nyt Salon teillä kulkevista autoista on kuitenkin juuri hankittu. Autot ovat käytettyjä, mutta ne on kunnostettu ja maalattu.
– Parikymmentä autoa on ostettu. Scaniaa ja Volvoa, sanoo Vainio.
Investoinnin arvoa hän ei halua kertoa. Sen verran tarkkana hankinnassa piti olla, että viime vuosina yleistyneitä sähköbusseja ei nähdä Salossa.
– Ne ovat liian kalliita näin lyhyelle sopimuskaudelle, ja niiden toimitusaika on yli vuoden.
Saloon hankitut autot kulkevat dieselillä. Keskustataajaman linjoilla käytössä on biodiesel.

Keltaiset Vainion bussit kuljettavat salolaisia ainakin vuoden 2025 kevätkauden loppuun.
Kaupunki maksaa liikennöinnistä noin kolme miljoonaa euroa vuodessa. Sopimus pitää sisällään myös kahden vuoden optiomahdollisuuden.
Paikun linjojen hoitamisen myötä Vainion Liikenne on palkannut ison määrän uusia kuljettajia. Vainiolla oli sopimusten sanelema velvoite palkata aiemmin Salossa liikennöiden yritysten työntekijöitä, ja näin myös toimittiin.
– Se oli helppoa. Oli fiksuja ihmisiä tulossa, sanoo Vainio.
Rekrytointien myötä Vainion Liikenteen työntekijämäärä kasvoi parillakymmenellä ja on nyt noin 170.
Kaikkinensa Matti Vainio kuvailee liikennöinnin aloituksen sujuneen hyvin.
Jouhevuutta toimintaan tuo se, että yrityksellä on varikkopaikkoja ympäri Saloa. Näin eri puolilla seutua asuvilla kuskeilla on lyhyempi matka töihin, ja busseilla ajetaan vähemmän siirtoajoja tyhjänä.
Keskipäivälllä kyytiin halvemmalla
- Paikun kertalippu maksaa tällä hetkellä aikuiselta 3,30 euroa ja lapselta 1,70 euroa.
- Keskipäivän tunteina klo 10.00–12.59 aikuisten lippu maksaa 2,20 euroa. Alennuslippukokeilu on voimassa kesäkuun alkuun asti.
- Viime kesänä Paikku oli kaikilta käyttäjiltä maksuton juhannuksesta heinäkuun loppuun. Ensi kesän käytännöistä ei ole vielä tehty päätöksiä.
- Kaupunginvaltuutettu Petteri Rissanen (ps.) teki marraskuussa aloitteen, että kaupunki antaisi kaikkien alle 16-vuotiaiden matkustaa ilmaiseksi lomien aikana. Aloitetta ei ole vielä käsitelty.
Oikaisu 11.1.2023: Hankitut autot eivät ole uusia, vaan käytettyjä. Ne on kunnostettu ja maalattu uudelleen. Jutun otsikkoa ja tekstiä muokattu.
Hyvä, että edellisten liikennöitsijöiden kuljettajat voivat jatkaa ajamista. He ovat kohteliaita muitakin tienkäyttäjiä kohtaan, eivät tunge röyhkeästi pysäkeiltä muiden eteen ja antavat arvon muillekin katujen käyttäjille.
Kiitokset siitä.
Etkö tiedä että <60 alueella pysäkiltä lähtevälle bussille tulee antaa tietä?
Miten olisi biokaasutoimiset bussit? Ne kulkevat ympäristöystävällisesti ja puhtaasti ja ovat edullisia. Eivätkä tarvitse valtavia akkuja. Jätteenkuljetuksessa ovat jo käytössä.