Markus Hellströmin ja Tapio Järven rallikaravaani lähti torstaina kello 17 räntäsateessa kohti Pohjanmaan Las Vegasia eli Tuuria.
Alkamassa on taas uusi F-Cupkausi. Perjantai on varattu nuotitukselle ja lauantai itse asiaan. Tiet ovat tuttuja, tosin aivan liian kaukaa.
– Olisiko ollut vuoden 2002 Mesikämmen-ralli? Ähtärin eläintarha, tai siis se sama paikka missä ne pandat nykyään ovat, oli kilpailukeskuksena, Hellström muisteli edellistä visiittiään seudun ralliränneihin.
Tällä kertaa kilpailukeskuksena toimii maailman suurimmaksi kyläkaupaksi kutsuttu ostoskeskus. Itse reitillä pitäisi olla ainakin jonkin verran lunta. Sitä varten Hellström on tehnyt alkuvuonna saman mitä suomalaiset maastohiihtäjät eli hakenut kelejä muualta. Tässä tapauksesta Mäntyharjulta ja Savitaipaleelta.
– Oli pakko lähteä muualle, kun Salosta lumi katosi samalla kun saimme auton kuntoon.
Hellström purki viime kauden päätteeksi Bemarinsa moottorin osiksi.
– Peruslaaja huolto. Opin paljon uutta ja siitä (moottorista) tuli oikein toimiva laite. Voimakin on tallella.
Moottorin säätämisessä Hellström haki apua Perttelistä Rami Koivusen tallista.
– Ramilla on hyvät puitteet, siellä on käyty monta kertaa rullien päällä kokeilemassa. Hienoa, että asiat hoituvat lähellä, ettei jonkun muun tarvitse säätää.
Moottorin lisäksi Hellström on päivittänyt alustaa ja etuiskareita. Kaiken pitäisi olla kunnossa yhtä ja ainoaa tavoitetta varten.
– Kyllä. Tavoite on sama, Hellström vahvistaa.
Tavoite käy selväksi, kun luettelee hänen seitsemän edelliskauden loppusijoitukset: toinen, kolmas, viides, toinen, toinen, viides ja kolmas. Ne ovat suositussa sarjassa kovaa valuuttaa, mutta eivät riittävän kovaa.
– Nyt olemme oppineet enemmän, ex-Volvo-kuski Hellström viittaa toiseen täyteen kauteen BMW:n kanssa.
Päävastustajakin on sama, Joonas Lindroos.
– Meitä on siinä sellainen viiden ukon seurue. Toivottavasti kisa pysyisi loppuun asti ahtaana… ja minä voittaisin, Hellström lisää.
Onko muuten missään vaiheessa käynyt edes mielessä, että naulaisit ajohanskat kiinni kakkosneloseen ja etsisit uuden harrastuksen?
– Ei. Aika tarmokkaasti tässä on menty. Pää on kestänyt vastoinkäymiset ja tukijoukot ovat pysyneet mukana. Ja kun pohja-aikoja tulee joka kisassa, niin motivoihan se.
– Se on vaan niin suuri ero arkeen, kun lyö kypärän päähän. Toki tämäkin vaatii paljon töitä ja aikaa, Hellström kertoi pitkän ralliviikonlopun ensimmäisellä etapilla.
Tuuri Rallin 81 osallistujan joukossa on Hellströmin lisäksi kova kattaus seudun kuskeja: Salo UA:n Henrik Hannonen (BMW 325) ja Antero Sakselin (Toyota Corolla) sekä Someron UA:n Teemu Koivunen (BMW M3).