Salolaisyritykset pelkäävät tuotantokatkoja lakon jatkuessa – akkutehtaalla osat voivat loppua muutamassa päivässä

7
Valmet Automotiven Salon akkutehtaalla lakko alkaa vaikuttaa muutamassa päivässä, jos osat loppuvat. Yrityksessä ei kuitenkaan suunnitella lomautuksia.

Salolaiset metallialan vientiyritykset ovat huolissaan ahtausalan lakon jatkumisesta.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT hylkäsi työriitaan tehdyn sovintoehdotuksen sunnuntai-iltana. Työnantajia edustava Satamaoperaattorit olisi hyväksynyt esityksen.

– Todella surullista ja hyvin erikoinen piirre Suomen toimintaympäristössä, että yksi pieni ryhmä pystyy tekemään koko Suomelle ja vientiteollisuudelle näin paljon hallaa, valimoyhtiö Leino Groupin toimitusjohtaja Liisa Leino harmittelee.

Leino Groupin tuotteista puolet menee vientiin. Yhtiö tarvitsee myös ulkomailta tuotuja raaka-aineita.

– Niiden kanssa on pyritty varautumaan mahdollisimman hyvin, ja tietyn aikaa pärjäämme. Hankalaa on, että tuotantomme ei nyt päädy asiakkaille, ja se on äärimmäisen kriittistä sekä ulkomaan asiakkaillemme että meidän liiketoiminnallemme ja koko Suomelle.

Hyvää tilanteessa on, että lakon jatko osui talvilomaviikkoon. Viikko on Leino Groupissa tavanomaista rauhallisempi, koska iso osa työntekijöistä on lomalla.

Jos lakko jatkuu pidempään, yhtiö joutuu lomautusten avulla sopeuttamaan tuotantoaan.

– Meillä on hyvä porukka yhtiössä, ja keskustelemme työntekijöiden kanssa jatkuvasti. Hyvä ymmärrys on, että jos tekemisen edellytyksiä ei ole, joudutaan toimenpiteisiin, Liisa Leino muotoilee.

Valmet Automotiven Salon akkutehtaalla tuotanto pyörii toistaiseksi normaalisti, viestintäpäällikkö Mikael Mäki kertoo.

– Olemme pyrkineet varautumaan tilanteeseen, osia on tilattu varastoon ja varastoja on laajennettu jonkin verran, Mäki kertoo.

Hänen mukaansa akkutehdas pystyy jatkamaan nykyisillä varastoilla muutamia päiviä, mutta ei viikkoja.

– Jos tilanne pitkittyy, tulee vaikeuksia, se on ihan selvä. Toivotaan, että tilanne ratkeaa nopeasti ja tavalla, joka tyydyttää kaikkia osapuolia, Mäki toteaa.

Akkutehtaalla ei toistaiseksi harkita lomautuksia. Sen sijaan harkittavaksi saattaa tulla Uudenkaupungin akkutehtaalla jo toteutetut työvuorojen siirrot.

– Pyrimme siihen, että pystymme toimittamaan lupaamamme tuotteet asiakkaalle pidemmällä aikavälillä. Silloin vuoro voidaan siirtää toiseen ajankohtaan, jolloin kokonaistyöaika säilyy samana. Lomautus on järeämpi toimenpide, eikä se ole mahdollinen tällä aikataululla, Mikael Mäki sanoo.

Kuivureita ja laivaovia valmistavan Antti-Teollisuuden toimitusjohtaja Kalle Isotalo sanoo AKT:n ahtaajalakon aiheuttaneen yritykselle jo tuhansien eurojen lisäkustannukset.

– Meiltä lähtee perjantaisin toimituksia Keski-Eurooppaan irtoperillä. Nyt kun niitä ei ahdata, piti löytää nopeasti auto ja kuljettaja kolmelle kuljetukselle, joiden piti lähteä viime perjantaina. Ne pääsivät lähtemään myöhässä sunnuntaina, ja meille tuli tuhansien eurojen lasku. Kaikki kustannukset ovat nousseet muutenkin, emmekä kaipaisi yhtään lisää, Isotalo puuskahtaa.

Hänen mukaansa lakko on harmittava myös sen aiheuttaman epävarmuuden takia.

– Teemme kansainvälistä kauppaa, ja yhteiskuntarauha ja työrauha ovat erinomaisen tärkeitä kaupanteon ja kilpailukyvyn takia. Olemme muutenkin täällä saarella ja merikuljetusten takana.

Venttiilivalmistaja Högforsin toimitusjohtaja Pekka Karhumäki sanoo lakon näkyvän nopeasti yhtiön vientitoiminnassa.

– Meille on tullut jo viestiä huolintaliikkeiltä, että lakkolisää joudutaan maksamaan, eikä normaalia kuljetuspalvelua saa ollenkaan. Satamat ovat niin tärkeitä suomalaiselle vientiteollisuudelle, että kyllähän tämä kipeään paikkaan osuu. Ei tämä ainakaan Suomen kuvaa luotettavana kauppakumppanina paranna.

Högforsille lakko aiheuttaa haittaa myös raaka-aine- ja komponenttitilauksissa. Niihin on ilmaantunut viivettä, joka vaikuttaa jatkuessaan tuotantoon.

– Kyllä varmaan pitää ajatella, ettei kovin monesta viikosta puhuta. Venttiili ei ole valmis, jos joitain osia puuttuu. Kun joku komponentti loppuu, tuotanto alkaa haukata tyhjää.

Karhumäki harmittelee, että teollisuus on jo saanut kärsiä koronan ja Ukrainan sodan aiheuttamista kriiseistä.

– Tarvitaanko me itse aiheutettua kriisiä tähän päälle?

7 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Tosi on
7 kuukautta sitten

Ay-liike on jämähtänyt 70-luvulle. Yhtälö on: palkat nousee, Kustannukset nousee, hinnat nousee, inflatio nousee. Kuluttaja eli myös palkansaajat itse joutuu tämän maksumieheksi. Ay-liikkeen johtajat kisaa kuka saa maan parhaiten sekasin ja on kovin lakko kenraali. Toki Ay-liikettä tarvitaan työläisten etuja ajamaan, mutta sen pitää uudistua ja ottaa yhteiskunta vastuuta.

Päkä
7 kuukautta sitten
Reply to  Tosi on

Mitkähän nyt ovat paljon nousseet vuodessa? Palkat, vaiko hinnat? Ehkä nyt kuitenkin olisi aika tasata työntekijäin palkkaa koska elinkustannukset ja asumiskustannukset ovat nousseet niin paljon ettei rahaa enää kulutukseen riitä.

Ikinä ei ole työnantajalla varaa maksaa mitään ylimääräistä työntekijälle, jos ei AY ole välissä. Se on nähty.

Ja, ottavatko yritykset yhteiskuntavastuuta maksamalla niin pientä palkkaa ettei sillä tule toimeen? Lisäksi vuokrafirmojen 0-tuntisopimukset pitävät ihmiset näennäistyöllisinä, vaikkeivat tienaa mitään ellei työtä anneta. Sitäkö on yhteiskuntavastuu? Kysyn vaan.

Tammisiltalainen
7 kuukautta sitten
Reply to  Tosi on

Kuvaamasi prosessin vaiheet ovat väärin. Ensiksi nousee kustannukset, sitten hinnat ja inflaatio. Palkkoja ei EK:n mielestä saa liittoneuvotteluilla nostaa, vaikka EK on jo hylännyt TUPOt, niin jonkin EK:n mielestä sopivan alan pitäisi antaa katto muiden korotuksille. Kuulostaa ristiriitaiselta?

Mikä on mielestäsi ”yhteiskuntavastuuta”? Se että otetaan nöyrästi vastaan, mitä vuorineuvosten pöydältä almuina heitetään? Jos AY-liikettä ei olisi, olisimme vieläkin 1900-luvun alun torppariyhteiskunnassa syytinkeineen ja vaivaistaloineen. Tosin varmasti osa isoa Venäjää, kepulathan on edelleen heidän parhaita kavereitaan.

Ex ay-mies
7 kuukautta sitten

AKT kusee nyt nk. omiin muroihin. Sympatia ja solidaarisuus loppuu nopeasti muilta duunareilta, kun lomautukset iskee päälle ja tilipussi ohenee ahtaajien takia.

Ahneelle ei yleensä käy hyvin…

Paikallista
7 kuukautta sitten

Meillä Suomessa ei ehkä olisi lakkoja ollenkaan, jos työnantaja toimisi itse niin kuin opettaa, paikallisesti ja ennakoiden. On tiedetty, että inflaatio on nostanut hintoja. Johto ei varmaan ole yksin töissä. Akutkaan ei ilmeisesti itse kävele laatikkoon. Palkkojen nostoon halua ei ilmeisesti siitä huolimatta ole ollut. No sitten se lakko tuli. Lopputulos on luultavasti se, että tuli lakko ja palkat nousi. Yllätys. Olisiko työnantaja voinut nostaa palkat ennakkoon paikallisesti sopien, ja jättää lakot väliin.

Solidaarisuutta tarvitaan
7 kuukautta sitten

Jos yrityksen voitto hieman laskee ja osinkojen jako pienenee sen takia että on sota tai että palkat pitää saada inflaatiota vastaaviksi on pieni murhe.
Meillä on rauha maassa ja toivottavasti pysyykin

Kannusteet
7 kuukautta sitten

Pääsevät sitten samalle viivalle työntekijöidensä kanssa kun kielletään hintojen nostaminen.