
Ismo Saari kirjoitti Tätä mieltä -palstalla (SSS 9.3.) Tunnin junan ratalinjauksesta. Hän on tästä aiheesta kirjoitellut monet kerrat aiemminkin.
Hän on esittänyt ratalinjauksen siirtämistä nykyisestä moottoritien pohjoispuolelle. Hän on perustellut tätä linjausta milloin milläkin yleisellä ja yhteisellä hyvällä, mutta on aina jättänyt mainitsematta, että nykyinen ratalinjaus menee hänen tonttinsa läheltä.
Koska hän on kaupunginvaltuutettuna poliitikko, äänestäjien pitäisi saada tietää kaikki hänen motiivinsa.
Tällaisissa asioissa poliitikon kuuluu olla vastuullinen. Tämä tuntuu salolaisilta poliitikoilta kautta linjan unohtuvan harmillisen usein.
Niin tai näin, kyseisessä moottoritien pohjoisessa ratalinjauksessa ei ole mitään järkeä. Sen mukaan asema tulisi Piihoville, eikä kukaan jaksa sieltä kulkea keskustaan.
Aseman paikka on kaupungin keskustassa. Hyvin harva myöskään haluaa matkustaa sadan kilometrin päähän töihin, vaikka juna ja ratayhteys olisivat miten hyviä ja nopeita tahansa. Ennemmin hän muuttaa sinne ja jättää Salon eläkeläisille.
Salo on kasvunsa kasvanut. Ei näin riitaisaan kaupunkiin kukaan halua enää muuttaa. Eikä kukaan halua rakentaa moottoritien läheisyyteen yhtään mitään, mieluummin kauas siitä.
Tulkaa itse kuuntelemaan millainen meteli täällä on. Ei tänne tarvita enää junarataa tuomaan lisää melua ja rikkomaan ihmisten koteja.
Teitä ja ratoja on näillä seuduin jo ihan tarpeeksi. Kohta luontoa ei ole enää yhtään jäljellä.
Mikko Lintunen
Salo
Olipa hyvä, että tuli Saaren motiivit selville.
Sama juttu kuin Turun raitiotien kanssa. Eläkeiän kynnyksellä olevat vastustavat hampaat irvessä. Nuori polvi taas ymmärtää, että kyse on investoinnista tulevaisuuteen. Joku kirjoitti, että Salosta käy 6000 ihmistä muualla töissä. Työpaikat tulevat olemaan Turussa ja Helsingissä. Ei pääkaupunkiseudulle bussilla körötellä. Salon ainoa tulonlähde on työssäkäyvien maksamat verot. Parempi junarata on panostus koko lounaisen Suomen talouselämään.
Kaupunkialueella raitiovaunu on aivan eri asia kuin juna. Ei näitä voi verrata milläänkään muotoon keskenään. Uuden tekeminen on aivan muuta kuin olemassa olevan parantamista.
Naapurini käy Somerolla töissä, miten sinne mennään tunnin junalla?
Olen jo lähes 80-v ja elämäni aikana on kylässämme mitattu ja punnittu aina muutaman vuoden välein 3 eri ELSA-junarata linjausta.
Siinäpä se.
Pohditaan ja pohditaan ja mietitään ja harkitaan.
Maanomistajat ja talonsa aikoja ennen rataharkintoja hankkineet ovat vuosikymmenet löysässä hirressä.
Ei tarvita,olenkin muuttamassa Salosta pääkaupunkiseudun tuntumaan.