
Liikennemerkit varoittavat toistaiseksi painorajoitetusta sillasta Kisko–Perniö-yhdystiellä. Metolanjoen ylittävä vanha silta odottaa remonttia, kunhan kevään kelirikkoaika on ohi.
– Uusi silta ei tarvitse painorajoituksia, tiekunnan puheenjohtaja Voitto Hassi kertoo.
Vanhan tilalle vaihdetaan rumpusilta toukokuussa, jolloin kelirikkoajan pitäisi olla ohi.
– Tie ei nyt kestäisi raskaita koneita ja autoja, Hassi selittää.
Kun silta uusitaan, tie on poikki parisen viikkoa.
Rumpusilta on halkaisijaltaan nelisen metriä ja pituutta siltarummulla on yhteensä 15 metriä. Itse ajettava silta säilyy nykyisen levyisenä.
Tiekunnalle siltaremontti olisi kallis urakka teettäväksi, mutta 205 000 euron kokonaishintaan saadaan valtionrahaa 85 prosenttia kustannuksista.
– Pyysimme Salon kaupungilta avustusta ja takausta mahdolliseen lainaan, mutta kaupunki kieltäytyi, koska se katsoi tien olen vähämerkityksellinen.
Hassi sanoo, että ely-keskus kuitenkin myönsi avustusta, sillä sen mukaan tie on merkityksellinen.
– Ilman avustusta sillan korjaus olisi ollut mahdoton.
Koska kaupungilta avustusta ei herunut, loppuosa remontista jäi yksityistien osakkaiden maksettavaksi.
Tiekunnan ei enää tarvitse ottaa lainaa, mutta sitä tarvittiin aiemmin, sillä remonttia varten jouduttiin teettämään erilaisia tutkimuksia.

Tien käytöstä ja esimerkiksi Metolanjoen eliöstöstä sekä maaperästä on pitänyt teettää omat tutkimukset.
Esimerkiksi piti selvittää, onko Metolanjoessa suojeltavia vuollejokisimpukoita. Näitä ei löytynyt.
Parhaillaan Metolanjoen sillan kohdalla on painorajoitukset 20 tonnia tai 40 tonnia. Painorajoitukset asetettiin sillan kuntoarvioinnin perusteella.
Entisten Kiskon ja Perniön kuntien välillä oleva yhdystie on ahkerassa käytössä. Tiekunnan osakkaita on noin 90, mutta tietä käytetään paljon myös läpikulkureittinä.
Yksityistiellä kulkee Hassin mukaan myös raskasta liikennettä puutavararekoista lähtien.
– Täällä on paljon metsää, josta ajetaan puuta.
Vanhan Kiskon kunnan puolella oleva painorajoitettu silta on saatava kuntoon myös siksi, että palo- ja pelastuskalusto pääsee nopeasti perille. Hassi sanoo, että alueella on ollut esimerkiksi metsäpaloja.
Siltaa tarvitsevat myös esimerkiksi maataloudessa käytettävät raskaat ajoneuvot mahdollisine yhdistelmineen.

Silta matkalla kohti loppua
Nelisenkymmentä vuotta vanha silta ei ole täysin tiensä päässä, mutta matkalla kohti loppua.
– Vähän kaikki on alkanut pettää, Voitto Hassi näyttää sillan alusrakenteita.
Hän alkoi puuhata siltaremonttia tiehoitokunnan kanssa parisen vuotta sitten, ja hiukan yli vuosi sitten vuosikokous päätti uusia sillan. Tätä varten perustettiin toimikunta, johon Hassin lisäksi valittiin neljä muuta henkilöä.
– Ensin sillan uusiminen aiheutti vastustusta pääasiassa kesäasukkaissa, mutta nyt lähes kaikki tuntuvat ymmärtävän, Hassi arvioi.
Kisko–Perniö-yksityistien osuus on noin 13 kilometriä, ja kyseisen tien osakkaat osallistuvat koko tien ylläpitoon.
Hassin mukaan yhdystie on välillä Tieksmäentie ja Aaljoentie Ylikulmalla, mutta myös Lakinlipantie kuuluu samaan tiekuntaan.
Kun kaupunki vastaavissa tapauksissa kieltäytyy, asukkaat voisivat jättää esim. kiinteistöveronsa maksamatta sen ’vähämerkityksellisyyden’ vuoksi.