
Vaateketju Cubus lopettaa toimintansa Salon Kauppakeskus Plazassa. Cubus avasi Plazassa liikkeen syksyllä 2013, eli se ehti palvella salolaisia kymmenen vuotta.
Salon myymälä sulkeutuu 22. kesäkuuta, ja nyt on käynnissä loppuunmyynti.
– Valitettavasti Salon myymälämme liiketoiminta ei ole ollut tarpeeksi kannattavaa viime vuosina, ja olemme joutuneet tekemään raskaan päätöksen lopettaa liiketoiminta Kauppakeskus Plazassa, toteaa Cubuksen Suomen maajohtaja Emmi Marjanen.
– Tällä hetkellä inflaatio ja kohonneet kustannukset vaikuttavat hyvin paljon ostokäyttäytymiseen, ja viime vuosina siihen on vaikuttanut korona. Viimeiset vuodet ovat olleet yleisesti haastavia, mutta luotamme ketjumme vetovoimaan ja haluamme laajalla liikeverkostollamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman monipuolisesti, hän jatkaa.
Salon Cubuksen sulkemisen jälkeen Suomessa on yhteensä 38 Cubus-liikettä.
– Meillä on lähialueella kolme liikettä: Turun keskustan Kultatalossa, Turun Kauppakeskus Skanssissa ja Raision Kauppakeskus Myllyssä, jotka palvelevat jatkossa Salon asiakkaita, Marjanen sanoo.
Norjassa vuonna 1966 perustettu Cubus on yksi Pohjoismaiden johtavista muotiketjuista. Sillä on yli 300 liikettä kuudessa eri maassa. Suomessa ensimmäinen Cubus avattiin vuonna 2011.
Cubus on osa Varner-tekstiilikonsernia, johon kuuluvat myös muotiketjut Dressmann, Dressmann XL, Bik Bok, Carlings, Volt, Junkyard ja Levi’s Store.
Liikkeen lopetus kuvaa valitettavan hyvin Salon väestörakenteen kehitystä. Työikäisten naisten väheneminen katukuvasta on valtava haaste kaupungin tulevaisuuden, syntyvyyden, omakotitalojen kaupan, sekä palvelujen ja verokertymän säilymisen näkökulmasta.
Näin se on mutta tuulipukujen suurin haaste on estää radan parannukset tyyliin ”koskaan et muuttua saa”. Ja Raivaajankadun röttelöt ovat muka maailmanperintökohde.
Ihan perusarkivaatetta tuo ketju myy, ei mitään niin kumman ihmeellistä.
Nykyään ainakin naisten vaatteet ovat samaa massaa riippumatta ketjusta.
Toiset myy edullisemmin kuin toiset.
Tällä hetkellä inflaation takia vähän joka ketjussa sama ongelma ei tarpeeksi asiakasvirtaa, valitettavasti.
Ihmisiä kaupungille saisi jos joukkoliikennettä lisätään, kun ei viikonloppuina pääse mihinkään, niin ei rahakaan vaihda omistajaa!
Kaupunki ei elä, kurssit harrastukset ravintolat tori teatterit elokuvat, jäävät monelta käymättä! Mitä ympäristöpolitiikkaa on se että perheissä pitää olla 2 autoa ja mopot ja mopoautot lapsille!
Jos perheissä on kaksi autoa, mopot ja mopoautot, keskustan hiljaisuus tuskin kulkuyhteyksistä jää kiinni.
Jokin aika sitten oli uutinen vaatteiden ostamisen määrästä. Jos ihmiset keskimäärin olisivat kestäviä kuluttajia vaatekaupassa, nykyistenkin vaatekauppojen määrän voisi puolittaa.
Itse en tiedäkään, miksi minun pitäisi tulla keskustaan kuluttamaan aikaani ja rahojani. Silloin ostan kun tarvetta on, muulloin olen ostamatta ja pysyn kaupoista kaukana. En myöskään kulje omalla autolla tai edes bussilla keskustaan ilman syytä. Turhan kuluttamisen vähentäminen on parasta ympäristötyötä. Onhan ristiriitaista olla samaan aikaan huolissaan ympäristöstä ja kulutuksen vähäisyydestä.
Kyllähän ne nuoret ja vanhemmat tulevat keskustaan mopo autoilla ja normi autoilla jos haluavat. Ei siihen joukkoliikenteen lisäys auta
Mielestäsi siis kaikilla vähänkään merkittävillä pitäisi olla vähintään normi auto ja mopo auto?
Kyllä
Palveluasumista vaan Plazaan, on lääkäriasema, kauppa, kahvila, kultasepänliike ja optikko, niin ja torikin lähellä.
Ihmiset ostavat yhä entistä useammin netistä. Lisäksi Salon väestörakenne on sellainen, että suurimmilta osin ostetaan vaan ruokaa ja lääkkeitä. Salosta kun on lähtenyt valtava määrä nuoria Nokian lähdön jälkeen. Ja kerran Salosta lähtenyt kauppaketju ei enää Saloon pala. Kohta Plazasta tulee Linjurin kaltainen lähes tyhjä kauppakeskus. Tilannetta ei paranna yhtään mitkään häikivät päivät kampanjat. Kävijälaskuriin tulee vaan ruokakaupassa käyviä eläkeläisiä ja nuoria, jotka kuluttavat aikaa siellä koulupäivän jälkeen, mutta eivät osta sieltä juurikaan mitään.
Vuosia sitten naapureita ja tuttuja tapasi Plazassa, mutta viime aikoina ovat kertoneet ajavansa Prismaan ostoksille, kun kokevat ajamisen keskustassa punaisissa liikennevaloissa seisomiseksi. Ja moottoritie vie myös jouhevasti Skanssiin ja valikoimat myymälöissä ihan muuta kuin Salossa. Se on ikävää ja haikeaa, nykypäivää. Moottoritien reuna-alueet olisi pitänyt suunnitella teollisuusalueeksi silloin, kun kaupunki veti Jaanunaluetta, ei ollut kysyntää sinne!
Onko eläkeläisetkin nykyään niin kiireisiä, etteivät liikennevaloissa kerkeä istua? Tänään taas istuin joka valoissa (4kpl) minuutin kussakin, mikä on toki ärsyttävää muttei pitkä aika. Kauemmin Skanssiin menee.
Olen välikoon malli, siis sellaisten vaatekokojen, joita valmistetaan huomattavasti yleisempiä kokoja vähemmän. Hyvin usein salolainen asiakaspalvelija on todennut minulle, että ehkä kannattaisi vain ajaa Skanssiin, sillä siellä on parempi tarjonta.
Minä toimin jo noin.
Toki käyn myös kangaskaupassa, ja yhden ”menovaatteen” teetin ompelijalla. Hinta ei ollut hirveä ja koko oli varmasti sopiva
Kesko jos tekee pellolle uuden megamarketin, niin Plazasta sammuvat valot. Varmaan torikin siirretään sinne pellolle.
Nii mutta kuka viitsii ostaa netistä näkemättä tuotetta.ainainen palautus ja uutta kehiin.kyllä minusta on kiva käydä kaupoilla ja harmi että näitä liikkeitä kokoajan lähtee pois vai olisiko syynä vuokrien hinnat?🤔täällä ei ole kohta mitään.joutuu muuttaa pois jos näin jatkuu.
Mä en muuta pois sen takia että kaupat vähenee,eikä löydy päälle pantavaa. Eikä kaikilla ole autoa, millä mennä Turkuun ostoksille.
Kalliiksi tulisi ostosreissu mulle jos kulkisin linkulla tai junalla, ei kiitos.
Sitten palataan Aatamin ja Eevan aikaan, ollaan ihan ilkiten mulkiten, eli alasti. Mikään ei hierrä, ei kiristä.
Väki vähenee, pidot paranee.
Salon syöksy on ollut tiedossa Nokian lähdön jälkeen ja meno kiihtyy, poismuuttajia ennätysmäärä…ikinä.