Monien salolaisten kiusaksi Turun tunnin juna on osoittautumassa sitkeäksi hankkeeksi. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra vahvisti maanantaina, että uusi hallitus aikoo investoida junaan. Lausunto oli lyhyt, mutta merkittävä. Se vahvisti, että hanketta ei olla kuoppaamassa, vaikka kevään aikana alkoi jo siltä näyttää.
Toistaiseksi ei vielä ole kovin selvää, mitä investoinnilla tarkoitetaan. Seuraava hallitus tuskin vielä rakentaa junaa valmiiksi, mutta kyse ei voi olla enää pelkästä suunnittelurahastakaan. Lapioiden on lyötävä maahan. Siinä on kuitenkin iso ero, rakennetaanko rataa Turun ja Salon välillä vai Salon ja Espoon välillä.
Salon päättäjien keskuudessa on ollut haluja jopa jäädyttää tunnin junaa puuhaavan hankeyhtiön rahoitus. Tälle ei nyt ainakaan ole enää perusteita, jos kerran investointi alkaa realisoitua lähiaikoina.
Salkkarin tuoreeltaan maanantaina tavoittama kaupunginhallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Saku Nikkanen (sd.) tiivisti monien tunnot sanoessaan, että tunnelmat ovat kahtalaiset. Nikkanen ei kuulu tunnin junan ystäviin, mutta kaupunkina Salo on sitoutunut hankkeeseen. Kaksijakoisuus leimaa salolaista suhtautumista tunnin junaan.
Hanke olisi kiistämättä merkittävä investointi seudulle. Se toisi tänne sekä EU:n että kansallista rahaa, joka muutoin valuisi jonnekin muualle. Lisäksi se muuttaisi Salon alueen asemaa myös investointikohteena. Raidehanke olisi myönteinen signaali esimerkiksi yrityksille. Puhumattakaan siitä, että se sitoisi Salon entistä paremmin sekä Helsingin että Turun yhteyteen, osaksi Suomen keskeisiä kasvualueita.
Toisaalta moni kantaa ymmärrettävästi huolta siitä, palvelisiko nopea junayhteys koko maantieteellisesti laajaa kuntaa. On ilmeistä, että esimerkiksi moottoritien liittymien alueiden kehittäminen ei saa unohtua junasta riippumatta.
Miljardiluokan investoinnin suhteen pitää uskaltaa luottaa siihen, että hyödyt säteilevät juna-asemaa laajemmalle. Junat eivät jatkossakaan pyyhällä Salon ohi pysähtymättä. Rakentamisen isoin syy ei ole muutaman minuutin aikasäästö. Tunnin juna mahdollistaa liikennemäärien kasvun ja toimivammat yhteydet.
Nämä ovat syitä, joiden perusteella suuri osa salolaisista kannattaa kaksoisraidetta Turkuun. Salon kannalta se olisikin oiva kohde ratatöiden aloittamiselle.
Suurin osa salolaisista kannattaa kaksoisraiteita? Keneltä asiaa on kysytty? Ei varmaankaan niiltä joilta lähtee koti tai maata, metsää radan alta. Samat asukkaat jotutuvat kärsimään, joilta pakkolunastettiin maata 90-luvulla. Ja jos nyt kun rataa suunnitellaan, siitä on häiriötä. Taitaa olla jo 4. tai 5. kerta kun telakone on tontilla poraamassa reikiä. Jotenkin tuntuu rahastukselta, että äkkiä tehdään nämä tutkimukset. Ei kai niitä tutkimuksia tarvii miljoonaa kertaa tehdä. Sit vielä ei edes ilmoiteta, tullaan ja sotketaan paikkoja. Joten joo, suurin osa salolaisista, ehkä ne joilta tuo radan rakentaminen ei koske, eikä tule kauhean lähelle. Ja pelkkä kaksoisraiteen rakentaminen ei tuo nopeaa junaa,… Lue lisää »
Ei multakan, enkä halua olla maksajana asialle, josta minulle ei ole mitään hyötyä.
Salon asukkaat voivat tehdä kuntalaisaloitteen, jossa velvoitetaan Tunnin junaa äänestäneet poliitikot maksamaan Salon osalle tulevat kulut itse.
Miten voidaan jättää vanhat kiskot kun rata kulkee aivan eri paikasta kuin vanha rantarata?
Niin minun lapsenikin sanoivat kouluaikana jos halusivat jotain, ”kaikki muutkin saa”, että sillai.