
Pian työnsä aloittava Petteri Orpon (kok.) hallitus jatkaa tunnin junan edistämistä vanhojen suunnitelmien pohjalta.
Kirjaus on sikäli merkittävä ja välttämätön, että sen myötä junahankkeelle voidaan hakea ja saada EU-tukea. Yhtä merkittävä kirjaus on Tampereen junahankkeen keskeyttäminen. Se vahvistaa Turun junan asemaa.
Rakentamista nämä kirjaukset eivät vielä varmista.
Käytännössä junahanke jatkaa epävarmuuden taivalta, jossa ei ole selvää tiekarttaa lopulliseen maaliin. Hankkeen suunnittelu valmistunee tämän vuoden kuluessa, ellei ratalinjauksen tielle tule mitään yllättävää.
Sen jälkeen jostain pitäisi löytyä rahaa, jolla maksettaisiin varsinainen lapiotyö. Hallituksen lupaamat 460 miljoonaa euroa eivät yksinään riitä. Paljon on kiinni siitä, kuinka isolla osuudella EU rahoittaa rakentamista.
Monelle salolaiselle on ilouutinen, että kiistanalaisimman yhteysvälin Salosta Lohjalle hallitus aikoo jättää rakentamatta. Se tarkoittaa, että monen salolaisen kotimaisema säilyy ainakin toistaiseksi nykyisellään. Sen sijaan rakentaminen aloitetaan Salon ja Kupittaan sekä Espoon ja Lohjan välillä. Jos sitä rahaa löytyy.
Keväällä valtiovarainministeriö moitti tunnin junan rahoituskaavailuja. Sen mukaan radan rakentaminen olisi taloudellisesti kannattamatonta. Ministeriö pelkää, että rakennuskulut kaatuvat valtion maksettaviksi. Ihan kuin olisi jotenkin poikkeuksellista, että valtio rakentaa teitä ja raiteita. Mitään muuta tapaa Suomessa ei ole koskaan tunnettu.
Alkuperäisten suunnitelmien mukaan valtio antaisi ratayhtiölle pääomaa vain vakuuttaakseen yksityiset sijoittajat. Mutta ongelman ydin on siinä, miten junarata voi muuttua sijoittajille kannattavaksi.
Pieni osa tuotoista tulee matkustajilta. Koska tunnin juna ei ole merkittävästi tavallista nopeampi, lippujen hintoja ei voi nostaa kohtuuttomasti. Varsinkaan kun varsinaista oiko-osuutta ei vielä rakenneta.
Junayhtiö saattaa pian tulla kuntien kukkarolle. Siihen viittaa myös hallitusohjelma. Kuntia kaivataan ratayhtiön omistajiksi. Niiltä pyydetään joko pääomaa tai jonkinlaista vastiketta siitä, että rata kulkee niiden mailta.
Se on sudenkuoppa, joka voi pahimmillaan kaataa koko hankkeen.
Ei ole lainkaan varmaa, että esimerkiksi Salon päättäjät haluaisivat lähteä rakennustöiden maksumiehiksi. Tunnin juna toisi Salolle lukuisia hyötyjä, mutta niiden artikuloiminen äänestäjille on osoittautunut hyvin vaikeaksi.
Hallitusohjelmaan on siis selvästi kirjattu, että rakentaminen alkaa. Yhtä selvää on, että Salossa kova vääntö jatkuu.