Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra vahvisti maanantaiaamuna medialle, että tulevassa hallitusohjelmassa investoidaan Turun tunnin junaan. Asiasta uutisoi Yle.

Tieto ei saanut kaupunginhallituksen puheenjohtajaa, kansanedustaja Saku Nikkasta innostumaan.

– Kaupunki on Tunnin junan edunvalvontahankkeekseen laittanut, joten kyllähän tämä sillä tavalla on kaupungin kannalta hyvä uutinen. Kuten tiedetään, en ole itse hankkeesta kovin innostunut henkilökohtaisesti. Vähän kaksijakoiset tunnelmat ainakin itsellä siitä, Nikkanen sanoo.

– Ei minulta tähän irtoa sellaista lausuntoa, että oikein riemuitsisin tästä.

Ylen mukaan Purra totesi, että tuleva hallitus tekisi myös muita liikenneinvestointeja ja ratakorjauksia mittavan määrän. Kansanedustajanakin toimiva Nikkanen suhtautuu nihkeästi hallitusneuvottelijoiden suunnitelmiin.

– Mielestäni Tunnin junaa ei tähän hallitusohjelmaan olisi kuulunut ottaa. Kyllä kansanedustaja Nikkanen olisi käyttänyt sen rahan toisella tavalla, kaupunginhallituksen puheenjohtaja muotoilee.

Nikkanen sanoo, ettei häntä ole oppositiossa sen tarkemmin informoitu hallitusneuvotteluiden sisällöstä.

– Kyllähän kaikennäköisiä käytävähuhuja kuulee.

Mikäli Purran väitteet todella realisoituvat raiteiksi, herättää se Nikkasen mielestä heti lisäkysymyksiä siitä, miten hallitus on ajatellut rakentamisen rahoittaa.

Salon kaupunki on nyt ollut mukana vasta hankkeen suunnitteluyhtiössä.

– Kyllä se sitten tarkoittaa, että kaupungin täytyy pohtia, mikä kaupungin rooli siinä on.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja uskoo, että hankeen tarvitsemat jatkopäätökset eivät tule olemaan Salossa läpihuutojuttu.

– Jos odotetaan, että kunnat jollain tavalla rahoittaisivat varsinaista rakentamista, niin kyllä minä ennustelen, että tästä tulee aika vaikea poliittinen kysymys Salon kaupungissa. Hankeyhtiöönkään meneminen ei ollut minulle tai koko valtuustolle viime valtuustokaudellakaan mikään yksiselitteinen asia, kertoo Nikkanen.

– Itselläni on lähtökohtainen ajatus, että valtion raidehankkeet tulisi valtion myös rahoittaa.

Hallitusohjelmaan kirjattua Tunnin junaa on haastavaa pysäyttää.

– Jos hanke tulee, niin ehkä vastustaminen on jo aika vaikeaa. Ehkä sitten pitää asennoitua niin, että se tehdään mahdollisimman pienillä vahingoilla, mitä juna eittämättä tulee tekemään ympäristölle, pohtii Nikkanen.

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Kaimaani
8 kuukautta sitten

Kun SDP puolueena kannattaa hanketta ja Salon kaupunki on nimennyt radan kärkihankkeekseen, jos, siis jos demarit olisi hallituksessa, olisi mielenkiintoista tietää millä kansanedustaja Nikkanen tätä vastustaisi.

Tavis torilta
8 kuukautta sitten

”tunnin juna” on uudelle hallitukselle samanlainen pakkomielle kuin soten/Varhan kasaus edelliselle hallitukselle. Pakko näyttää miten me pystymme siihen. Soten hyvinvointialueesta eivät kansalaiset hyötyneet, ainakaan vielä, vaan kävi päinvastoin. Tuskin kymmenien tunnelien ja siltojen ”tunnin juna”-ratatyömaa sen parempana tulee toteutumaan. Yksi yhteinen tekijä edellisissä: rahaa on mennyt jo ja menee edelleenkin.

Seija sjöström
7 kuukautta sitten
Reply to  Tavis torilta

Junahan jo kulkee ihan hyvin, eikö tää riitä?