
Vuokrattavat sähköpotkulaudat ilmestyivät Salon katukuvaan keväällä 2020. Tuolloin Kulkupeli & Perävaunu Oy:n yrittäjä Jan Jaakkola ryhtyi yhteistyöhön kalifornialaislähtöisen Birdin kanssa.
Bird on yksi kansainvälisistä suuryrityksistä, jotka hallinnoivat sähköpotkulautoja. Bird on levittänyt lyhytaikaiseen vuokraukseen suunniteltuja sähköskoottereita yli 400 kaupunkiin ympäri maailmaa.
Viime talvena Jaakkola ilmoitti yllättäen myyvänsä kaikki 121 sähköpotkulautaansa ajanpuutteen vuoksi.
Nyt hän avaa taustoja, jotka todellisuudessa liittyivät skuuttibisneksen päättymiseen.
Jaakkola totesi Salon Seudun Sanomille viime helmikuussa, että kesällä 2023 ”mennään samoilla systeemeillä kuin ennenkin”. Kulkupelin potkulautojen piti siis palata Salon katukuvaan, mikäli ostajaa ei laudoille löytyisi.
Toukokuussa Kulkupelin lautoja ei näkynyt missään. Sen sijaan norjalaisyhtiö Swupin toimittamat laudat ilmaantuivat Saloon.
– Kilpailu on vähän sellaista, että yhden väistyessä toinen tulee tilalle, Jaakkola pohtii.
Sähköpotkulaudat ovat kaupungin alueella yksityisten yritysten operoimia, mutta kaupunki tekee yhteistyötä yritysten kanssa.

Kulkupeli-yritys oli Birdin paikallinen toimija. Kulkupeli hoiti potkulautojen huollon, latauksen, keräyksen ja sijoittelun Salossa.
Bird vastasi rahaliikenteestä ja tärkeimpänä ohjelmiston hallinnoinnista.
Lisäksi Bird tilasi Kulkupelille laudat Kiinasta.
– Kartat ja rajoitukset teimme yhteistyössä, Jaakkola toteaa.
Jaakkola oli tottunut yhteisen taipaleen aikana lähettämään viikkoa ennen potkulautakauden aloitusta Birdille tiedon suunnitelmista, jotta Bird päivittäisi ohjelmiston ajantasaiseksi.
Tänä keväänä Jaakkola kohtasi kuitenkin yllätyksen ilmoittaessaan potkulautasesongin aloitusajankohdasta.
– He sanoivat, ettemme voikaan aloittaa. Samalla he ilmoittivat haluavansa neuvotella kanssani uuden sopimuksen.
Jaakkolan mukaan Birdin ilmoitus tuli hänelle täysin ”puun takaa”. Hän yritti sopia ajankohtaa sopimuksen tekemiselle.
– Lopulta en koskaan saanut heitä kiinni. Tulkitsin sen niin, ettei kiinnostusta yhteistyöhön enää ole.
Kyllä se kirveli aika paljon.
Jaakkolan mielestä kahdellekin potkulautayrittäjälle voisi löytyä Salosta markkinarako.
Hän on kiinnostunut jatkamaan, mutta tämä edellyttäisi uuden yhteistyökumppanin hankintaa.
– Luulen, etteivät Salon tuotot olleet Birdille riittäviä. Teimme kyllä hyvän rahan heille vuosittain. Meidän mittapuullamme tämä oli merkittävää liiketoimintaa.
Potkulautabisneksen ennenaikainen päättyminen jätti Jaakkolalle 50 000 euron velkataakan. Taakkaan sisältyvät ostetut potkulaudat.
– Kyllä se kirveli aika paljon. Saimme onneksi pankin kanssa asiat sovittua.

Jaakkolan mukaan pitkän tähtäimen suunnitelmat potkulaudoille olivat jo valmiina. Parin vuoden päästä koko kalusto piti uusia.
– Otimme homman tosissamme. Ajatuksena oli jatkaa potkulautojen parissa vuosikymmeniä.
Jaakkolalla on onneksi monia muitakin rautoja tulessa.
Hän ei jäänyt omien sanojensa mukaan harmittelemaan potkulautatoiminnan päättymistä.
– Juuri nyt meillä on kesän kuumin sesonki meneillään. Kuun vaihteessa otimme vastuullemme autopesulan Kespa Keskuksessa, ja sen lisäksi jatkamme toki normaalia vuokraustoimintaamme.
Kulkupeli & Perävaunu Oy vuokraa peräkärryjä, auto- ja venetrailereita, pakettiautoja ja kylpytynnyreitä ympäri Suomea.
Pidämme verkot vesillä.
121 potkulaudasta Jaakkola on myynyt jo useita eteenpäin. Tällä hetkellä varastossa on vielä 70–80 lautaa jäljellä.
– Niistä lähtee nätisti Kulkupelin tarra irti, joten jatkokäyttö on helppoa.
Jaakkola ei tiedä vielä, tuleeko hän tekemään potkulautojen parissa jatkossa töitä.
Selkkauksesta koitui yrittäjälle vähintäänkin karvas opetus.
– Menemme eteenpäin, mutta pidämme silmät auki ja verkot vesillä. Jatkossa katsomme tarkemmin, minkälaisten yhteistyökumppaneiden kanssa teemme töitä.
Parempi kun poistuisivat kyseiset vehkeet lopullisesti. Ei nykynuoriso osaa kohta kävellä, aina joku rakkine alla.
Niin just. Pelottaa tämmöstä vanhaa akkaa rollan kans mennä jalkakäytävällä, kun edestä tulee tollanen vehje sekä takaa myös. Olen monta kertaa meinannut kaatua.