
Särkisalolainen luonnonkosmetiikkayritys Saaren Taika joutui viime vuonna vaikeuksiin (SSS 25.7.2022). Tuotteiden myynti oli laskenut, ja yritys oli joutunut lomauttamaan ja irtisanomaan henkilöstöä. Myös vuoden 2022 helmikuussa kauppakeskus Myllyyn avattu myymälä oli jouduttu sulkemaan kannattamattomana.
Nyt suurimmat vaikeudet ovat toistaiseksi takanapäin. Näin kertoo Saaren Taian toimitusjohtaja Veera Amnelin-Kylämäki. Hänen mukaansa tämän vuoden liikevaihdosta odotetaan yrityksen historian toistaiseksi suurinta.
– Vuosi 2021 on ollut meidän paras vuotemme tähän mennessä. Tästä vuodesta on tulossa vielä parempi.
Amnelin-Kylämäen mukaan kasvun taustalla ovat organisaatioon ja henkilöstöön tehdyt panostukset. Muun muassa vuoropuhelun lisääminen, paremmat viestintäkanavat, säännöllisesti pidetyt kokoukset ja työkierto ovat tuottaneet toivottua tulosta.
Saaren Taika on panostanut tänä vuonna aiempaa enemmän myös markkinointiin ja ottanut käyttöön uusia mainonnan kanavia, kuten radiomainonnan.
Tehokkain mainnonnan kanava on Veera Amnelin-Kylämäen mukaan kuitenkin puskaradio. Asiakkaat ovat jakaneet positiivisia kokemuksiaan tuotteista esimerkiksi luonnonkosmetiikka-aiheisissa Facebook-ryhmissä.
– Tuttavan suosituksesta tuotteita tulee helposti kokeiltua, Amnelin-Kylämäki sanoo.
Saaren Taian valikoimassa on tällä hetkellä noin kolmesta neljään sataa tuotetta. Valikoima on muuttunut vuosien varrella kysynnän mukaan, mutta yrityksen toimintaperiaate on pysynyt samana: valmistaa ekopesuaineita sekä luonnonkosmetiikkaa sertifioiduista raaka-aineista.
Suosituimpia tuotteita ovat tällä hetkellä teepuusaippua, tyrni-kehäkukkashampoo, kamomilla-sheavoide ja aurinkosuojatuotteet, joista kolmen ensimmäisen Amnelin-Kylämäki kertoo olevan kestosuosikkeja.

Yrityksen kasvun taustalla on myös luonnonkosmetiikka-alan yritysten kentällä tapahtunut muutos. Kaikki alan yritykset eivät ole selvinneet viimeaikaisten kriisien aiheuttamista taloudellisista ja toiminnallisista haasteista, mikä on vähentänyt kilpailua.
– Moni yritys on mennyt konkurssiin tai joutunut vähentämään markkinointiaan. Se on tuonut enemmän näkyvyyttä niille, jotka aktiivisesti edelleen markkinoivat, Amnelin-Kylämäki arvioi.
Amnelin-Kylämäen mukaan suurin osa Saaren Taian myynnistä koostuu verkkokaupasta, jota kautta tulee päivittäin kolmesta viiteen sataa tilausta. Toinen merkittävä myyntikanava ovat jälleenmyyjät, joita on tällä hetken reilut parisataa ympäri Suomen. Salossa jälleenmyyjiä on neljä.
Myllyn myymälän lopettamisen jälkeen Saaren Taika ei ole avannut uutta kivijalkamyymälää. Saaren Taialla onkin tällä hetkellä vain yksi oma myymälä, joka sijaitsee yrityksen Perniön tehtaan yhteydessä.
Viime aikoina myös tehtaanmyymälän myynti on kasvanut. Veera Amnelin-Kylämäki sanoo kesän olevan tehtaanmyymälän parasta sesonkia.
– Särkisalo on tunnettu lomapaikka. Mökkiläiset tulevat tästä hakemaan saippuaa.
Saaren Taialla työskentelee tällä hetkellä vajaa parikymmentä ihmistä, ja nyt haetaan kahta uutta työntekijää.
Yrityksessä aloitti aiemmin tänä vuonna kaksi ukrainalaista, jotka työskentelevät lopputuotannossa. Heidän työtehtäviinsä kuuluu esimerkiksi tuotteiden keräily ja verkkokauppatilausten pakkaaminen.
– Pystymme tarjoamaan työtä, jossa ei tarvita kielitaitoa, Amnelin-Kylämäki kertoo.
Nyt yritys aikoo panostaa jo olemassa oleviin toimintoihin, verkkokauppaan ja jälleenmyyntiin, ja kehittää niitä. Tavoitteena on säilyttää vakaa kasvu.
– Tällä hetkellä panostamme toimintamme ytimeen, Amnelin-Kylämäki toteaa.
