Sähköpyörät jyräävät pyörämarkkinoilla – salolaisfirmat innoissaan: ”Osuus myynnistä on tällä hetkellä noin 80 prosenttia”

0
Salolainen Eeva Ikonen osti viime viikolla uuden sähköpyörän. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Sähköpyörien suosio jatkaa kasvuaan. Salossa pyöräliikkeet paljastavat, että sähköpyöriä myydään huomattavasti enemmän kuin tavallisia pyöriä.

– Sähköpyörien osuus myynnistä on tällä hetkellä noin 80 prosenttia. Kaikki eivät kuitenkaan heti osta pyörää, vaan aluksi tutustutaan laitteeseen ja käydään koeajolla. Laadukkaan pyörän hinta on yli 2 000 euroa, kertoo Bikeservice Oy:n toimitusjohtaja Tapio Palomäki.

Salolainen Eeva Ikonen on tuore sähköpyörän omistaja. Hän osti viime viikonloppuna Frappe-merkkisen pyörän, joka maksoi noin 2 500 euroa.

Salolainen Eeva Ikonen pohti usean vuoden ajan sähköpyörän ostamista. Lopulta selvitystyön jälkeen hän osti Frappe-merkkisen pyörän. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

– Polvinivelet ovat vaivanneet hieman minua. Liikkuminen ja tavallisella polkupyörällä ajaminen on ollut haasteellista, kertoo Ikonen.

Ikonen on ajanut päivittäin uuden menopelinsä kanssa. Hänen mukaansa sähköavusteisella vaihtoehdolla tulee tehtyä pidempiä lenkkejä.

– Olen ollut tyytyväinen hankintaani. Matka kuluu nopeasti ja sähköavustimen käyttöä saa itse säädellä.

Pyörän matala runko helpottaa satulan päälle menemistä. Ensi viikolla suunnitelmissa on tehdä päiväretki Paimioon.

– Vaihtoehto oli hankkia toinen auto perheeseen, mutta kun tykkään liikkua, niin kallistuin pyörän hankintaan. Työmatkapyöräilyyn tämä sopii erinomaisesti.

Uusi pyörä maksoin noin 2500 euroa. Pyörän helppokäyttöisyys on omistajan mieleen. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Palomäki paljastaa, että tehdastuotannossa suurin osa keskittyy sähköpyörien valmistukseen.

Sähköpyöriä yrittäjän mukaan hankkivat usein keski-ikäiset aikuiset. Lapsille ja nuorille hankitaan vielä useimmiten tavallinen polkupyörä.

– Useat haluavat sähköpyörän sen takia, että pyörällä pääsee pidempiä matkoja nopeammin.

Palomäki on nähnyt pyöräilyalan ylä- ja alamäet. Hänen mukaansa sähköpyörien suosio ei ole laantumassa. Samanlainen buumi nähtiin 1980-luvun puolivälissä.

– Maastopyörien rantautuminen Suomeen oli aikoinaan kova nousu pyöräkaupoille, muistelee Palomäki.

Sähköpyörät työllistävät väkeä Salon Pyöräkeitaalla ja se näkyy myös tilastoissa.

– 60–70 prosenttia myynnistä koostuu sähköpyöristä. Prosenttia on nostanut työsuhdepyöräetu, kertoo Pyöräkeitaan yrittäjä Miikka Heinonen.

Heinosen mukaan yritys myy 300–400 sähköavusteista pyörää vuodessa.

– Ajaminen on rehellisesti sanottuna mielekkäämpää. Ennen saatoit ajaa neljä kilometriä, mutta sähköpyörä motivoi ajamaan jopa 40 kilometriä.

Pyöriä pitää huoltaa tasaisin väliajoin. Pyörä- ja urheiluvälinehuolto Salmirannassa hittipyöriä korjataan päivittäin.

– Sähköpyörien suosio näkyy meillä jumalattomana huollon tarpeena, kommentoi Ari Salmiranta.

Pyöräliikkeiden ohella vähittäiskauppaketjuissa sähköpelien suosio yleistyy.

– Viime vuonna sähköpyörien osuus oli S-ryhmän pyöräkaupan arvosta neljänneksen, ja tänä vuonna osuuden odotetaan nousevan 40 prosenttiin, kertoi toukokuussa S-ryhmän tiedotteessa marketkaupan sportin myyntipäällikkö Anu Keskinen.