Uudenkarheat autot toivat Yölinnun iltatorille – ”Haluaisin tänään myydä ainakin yhden auton”

12
Alexandra Starckman ja Niclas Jokinen olivat jännittävän haasteen edessä hypätessään yllättäen Salon Autotalon edustajiksi iltatorille. Kuva: SSS/Anna Korpiaho

Salon iltatorin laidalla oli eilen poikkeuksellinen näky.

Toinen toistaan näyttävämmät, uudenkarheat autot koristivat Horninkatua. Seitsemän Salon merkkiautoliikettä olivat sponsoroineet Yölinnun lavalle.

Ajatuksen takana oli kaksi tekijää: menestyskonseptiksi viime vuonna havaittu Metallia Salosta -tapahtuma sekä Iltatori ry:n aktiivi Jukka Alanko.

Metallia Salosta rakentuu tänä kesänä kolmentoista metallialan yrityksen ympärille.
Useamman sponsorin yhdistämisellä on selkeä hyötyfunktio, sillä ne mahdollistavat kalliimman esiintyjän hankinnan pienemmillä yksittäisillä investoinnilla.

– Metallia Salosta herätti mielessäni pohdintaa siitä, saisiko muitakin toimialoja kuin metalliyrityksiä yhdistettyä vastaavalla tavalla. Autot nousivat ensimmäisenä mieleeni, Alanko taustoittaa.

Salon Iltatori ry:n Jukka Alangon mukaan tämänvuotinen iltatorikesä on ollut poikkeuksellisen onnistunut, sillä järjestäjien välinen yhteistyö on hioutunut mallikkaaksi. Kuva: SSS/Anna Korpiaho

Alanko otti yhteyttä seitsemään merkkiautoliikkeeseen. Kyseiset liikkeet ovat ainoat uusien autojen edustajat Salossa.

– Kaikki halusivat tulla mukaan. Homma sujui lopulta kuin tanssi.

Esiintyjästäkään Alangon ei tarvinnut vääntää autoliikkeiden kanssa kättä.

– Osa sponsoreista toivoo tiettyä esiintyjää, mutta seitsemän autoliikkeen kohdalla sellainen ei olisi mitenkään onnistunut. Kaikkien mielestä Yölintu oli hyvä valinta.

Yölintua oli kuuntelemassa iltatorilla turvallisuuspäällikkö Riikka Heleniuksen arvion mukaan noin 10 500 ihmistä.

Salon iltatorin tämänkertainen muusikko oli Yölintu. Kuva: SSS/Anna Korpiaho

Autojen etuna oli niiden helppo siirreltävyys torille. Merkkiautoliikkeet saapuivat paikalle jo kolmelta iltapäivällä pitämään autonäyttelyä.

Edustajien joukossa oli kaksi ensikertalaista, Alexandra Starckman ja Niclas Jokinen. Parivaljakko valvoi Salon Autotalon kulkupelejä, joita yrittäjä Sami Smolander ei päässytkään esittelemään.

– Sain eilen illalla pyynnön tulla edustamaan autoja. Niclaksen otin henkiseksi tuekseni, Starckman kertoo.

Starckman opetteli lennosta listan esittelyautojen yleisimmistä ominaisuuksista. Etenkin Autotalon Mitsubishi Eclipse Cross -hybridiauto herätti iltatorikävijöissä kiinnostusta.

– Eniten minulta on kysytty, montako kilometriä sähköllä suunnilleen pääsee ja mikä on juuri tämän auton vetokyky. Näihin olin onneksi opetellut vastaukset valmiiksi.

Starckmanilla oli yksi tavoite edustusillalle ja autouran aloitukselle.

– Haluaisin myydä yhden auton.

Suurin osa näytteille asetetuista autoista oli sähköautoja tai hybridejä. Salolaiset Pia Friberg ja Tarja Kanko olivat saapuneet paikalle paitsi Yölinnun tutun musiikin myös autojen katselun vuoksi.

– Tässä voi käydä matalammalla kynnyksellä vilkuilemassa autoja kuin ehkä merkkiautoliikkeessä, Friberg totesi.

Salolaiset Tarja Kanko (vas.) ja Pia Friberg kehuivat erityisesti tämänkertaisen iltatorin markkinavalikoimaa. Autonäyttelystä heitä viehätti eniten oranssi Skoda Enyaq, 229 hevosvoiman täyssähköauto. Kuva: SSS/Anna Korpiaho

Etenkin Kanko oli jo jonkin verran pohtinut sähköauton hankintaa. Tällä hetkellä hänellä on hybridiauto.

– Pitkän työmatkan takia sähköauto ei ole ollut vielä toimiva vaihtoehto minulle. Latauspisteitä pitäisi olla enemmän ja autojen toimintamatka pidempi. Siihen kehitys onneksi on menossakin, hän pohti.

Aiemmin päivällä Salonjokeen kipattiin vuoden Unikeko. Ensi viikolla iltatorilla on yhdistysten ilta ja esiintyjänä Bo i Billnäs Orkesteri.

Yölintua oli kuuntelemassa hieman alle 11 000 kävijää. Kuva: SSS/Anna Korpiaho
12 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Tarmo
2 kuukautta sitten

Mielestäni iltatorille pitäisi saada kovempia nimiä esiintymään ja unohdettaisiin kokonaan jotkut 20 vuotta sitten pinnalla olleet artistit. Torin lähistöllä on paljon liikkeitä, jotka hyötyvät iltatorista.

Kahdella rollalla terveellistä ruokaa hakemaan
2 kuukautta sitten
Reply to  Tarmo

Torin lähellä on paljon liikkeitä mm. parturikampaamoita, joiden asiakkaat eivät pääse joko ollenkaan tai ainakin myöhästyvät varatuilta ajoiltaan koska, parkkipaikat ja jopa kadut on suljettu aamusta lähtien. Invapaikoille on lupa pysäköidä vain invatunnuksen kanssa, mutta nämä kauan sitten pinnalla olleiden esiintyjien rekvisiittaautot saavat, en ole nähnyt niissä invatunnusta. Monen yrittäjän leipää ne koko kesän joka torstai kaventavat. Salo kuuluu jokaiselle mainoksen mukaan, torille pitäisi päästä hedelmä-vihannes-kalaostoksille jokaisen, huonokulkuisia syrjimättä. Jos normaali toripäivä on kello 14 asti, torille pitäisi päästä ostoksille esteettä ainakin siihen asti.

Veka
2 kuukautta sitten

Kannattaa aina lähteä liikkeelle riittävän ajoissa, että ehtii parturille tms, jos vaikka joutuukin kävelemään pari-kolme korttelia, kun oven eteen ei pääse.

Individualismin huippua kyllä ajatella, että aina pitäisi saada heti kaikki hoidettua. Silloin Salo kuuluu sinulle, ei kaikille. Toripäiviä on vuodessa monta.

Kahdella rollalla terveellistä ruokaa hakemaan
2 kuukautta sitten
Reply to  Veka

Individualismin huippua on se, kun viikkoja ennen tilaa hoitoja juhlia varten, eikä auta korttelin päässä olevat parkkipaikat, kun ei kävelyä rollaattorillakaan jaksa kuin juuri parkkipaikalta liikkeeseen, vaikka lähtisi kuinka aikaisin. Vanhoilta odotetaan omatoimisuutta, jotta ei jäisi muiden hoidettavaksi. Onneksi pääsee vielä ihan itse parturille ja kampaajalle, kunhan kyyti järjestyy. Ei ole itsestä aina kiinni.

Marko
2 kuukautta sitten

No sitähän kuolee nälkään, jos ei pääse kampaajalle. Jos tuo on sun suurin murheesi, ei sinulla ole mitään murheita, paitsi toisten parkkeeraaminen.

Urpo
2 kuukautta sitten
Reply to  Marko

Saahan sitä muistakin kuin vain suurimmista ongelmista keskustella. Mutta itse näen tämän tilanteen Salon vahvuutena. Ei ole Turussa tai Helsingissä asiointi keskustassa niin vaivatonta, että kesäaikana kerran viikossa järjestettävän tapahtuman takia korttelin verran pidempi kävelymatka parkkipaikalle aiheuttaa mielipahaa. Siellä kun pitää normaalistikin asennoitua vähintään tuollaiseen kävelyyn ja silti maksulliseen pysäköintiin.

Kahdella rollaattorilla terveellistä ruokaa hakeva
2 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Lienee makukysymys onko iso vai pieni murhe, jos jalat eivät kanna kuin muutamia metrejä rollaattorin kanssa.
Salo on hieno kaupunki, ei tarvitse mennä Turkuun eikä Helsinkiin, ei edes jaksaisi ja Lohjalla on Parkkipirkko heti auton vieressä, kun pysäköi. Salossa on erinomainen palvelu kaupoissa ja ystävällisiä ihmisiä. Enimmäkseen. Kun ikää on lähemmäs 90, sillä on suuri merkitys. Ja tarkkaan voi etukäteen tutustua mitkä ovat ne paikat, joihin on esteetön pääsy.

Urpo
2 kuukautta sitten
Reply to  Tarmo

Ehkä ne, jotka kustannukset maksavat, osaavat arvioida sopivan artistin. Siihen ainakin meidän, jotka maksuttomissa tilaisuuksissa käymme, pitää tyytyä.

Anne
2 kuukautta sitten
Reply to  Tarmo

Niinpä. Rollarit olis kova. Ja Metallicakin menettelis. Puhumattakaan Rammsteinista.

Tarmo
2 kuukautta sitten
Reply to  Anne

Joo, mutta ei raskaampaa rockia tai rap-artisteja ole lainkaan. Kovin on iskelmä- tai pop-painotteista tänä vuonna, jotta rollaattoriväki saadaan liikkeelle. Nuoriakin on kovin vähän kuuntelemassa.

Urpo
2 kuukautta sitten
Reply to  Tarmo

Edelleen maksaja valitsee esiintyjän. Oletko huolissasi muiden puolesta vai mikä on motiivina kritisoida esiintyjälistaa?

Tarmo
2 kuukautta sitten
Reply to  Urpo

Tarkoitus oli, että iltatorin esiintyjistä löytyisi jokaiselle jotakin, koska musiikkimakuja on monia. Toinen pointti oli, kun on vähänkin nimekkäämpi artisti, niin se tuo mukavasti väkeä liikkeelle hiljaiseen keskustaan, ja kun on ihmisiä liikkeellä, niin ne myöskin käyttävät paikallisten yritysten palveluja. Kahden päivän Salo soi festaritkin tuovat ihmisiä tänne, ja jotkut sitäkin vastustaa. Tämä iltatorin järjestäjä hakee hyvissä ajoin ennen kesää sponsoreita ja ehdottaa artisteja sponsoreille, jotka ne kustantavat.