
Yhdeksälle Hajalan alakoulun oppilaalle on myönnetty koulukyyti petoeläinvaaran takia.
Oppilaat saavat kuljetuksen maanantaista alkaen, ja päätös on voimassa syyskuun loppuun saakka.
Kuljetuksia järjestetään alueella, jolla Mikkolan tilan lammastilalle hyökänneiden susien tiedetään liikkuvan. Päätös on Salossa harvinainen ja poikkeuksellinen.
– Minulla lähtee kuudes lukuvuosi liikkeelle tässä tehtävässä, ja tämä on ensimmäinen tapaus kohdallani, Salon kuljetuskoordinaattori Sanna Salmi sanoo.
Salossa ja Salon ympäristössä tiedetään liikkuvan useita susilaumoja. Kaupunki on seurannut petoeläinhavaintoja säännöllisesti, ja susitilanteesta on keskusteltu Suomen riistakeskuksen asiantuntijoiden kanssa.
Sudet ovat iskeneet lammastiloille ennenkin. Hajalan tilanteesta poikkeuksellisen tekee se, että susilauma on jäänyt pyörimään lammastilan lähelle. Yleensä laumat pysyvät liikkeellä.
– Olen ollut yhteydessä riistakeskukseen, ja päädyimme siihen, että tilanne on poikkeuksellinen ja akuutti. Siksi olemme liikennepalveluissa päätyneet määräaikaiseen petokuljetusjärjestelyyn, Sanna Salmi kertoo.
Koulukuljetuskoordinaattori toivoo, että tilanne laukeaa ja lauma hajaantuu, kun yksi susista saadaan kaadettua. Suomen riistakeskus on myöntänyt suden pyytämiseen poikkeusluvan.

Hajalan alakoulun oppilaista runsas puolet on koulukuljetuksen piirissä. Yhdeksän lapsen saaminen mukaan kyyteihin vaatii muutoksia reitteihin, ja siksi kyytien järjestäminen vei muutamia päiviä.
Kaupunki teki päätöksen tällä viikolla, ja niiden koululaisten vanhemmille, joita kuljetus koskee, tiedotettiin asiasta torstaina iltapäivällä. Osa vanhemmista on jo ilmoittanut, että he kuljettavat itse lapsensa kouluun.
– Kyyti järjestetään tietyn alueen lapsille, jotka kävelevät normaalisti itse kouluun tai noutopaikalle. Heidät otetaan nyt taksin kyytiin. Esimerkiksi Hajalan kaikkia pohjoispuolisia alueita petokuljetus ei koske, eikä alueen yläkoululaisia, Sanna Salmi sanoo.
Salolta on toivottu ennenkin susikyytejä koululaisille, mutta kaupunki on suhtautunut niihin torjuvasti.
Petoeläinvaara otettiin uutena perusteena mukaan kaupungin koulukuljetusperiaatteisiin pari vuotta sitten, koska susien määrä alueella oli kasvanut.
Pelkkä susien liikkuminen alueella tai esimerkiksi vanhempien pelko ei kuljetusperiaatteiden mukaan anna oikeutta koulukyytiin.
Tilapäinen kuljetus voidaan myöntää esimerkiksi, jos petoeläin käyttäytyy uhkaavasti ihmistä kohtaan. Uhka pitää olla viranomaisen vahvistama.
Kyyti voidaan järjestää, jos alueella liikkuva susi, karhu tai villisika on haavoittunut tai sairas. Ehdot täyttyvät, jos susi ei käyttäydy lajityypillisesti.
Lajityypillisesti poikkeava käytös tarkoittaa sitä, että susi tulee toistuvasti lähelle asutusta ihmisistä piittaamatta tai saalistaa kotieläimiä. Se voi myös tarkoittaa toistuvia viranomaisen vahvistamia susihavaintoja koulumatkojen varrelta lyhyen ajan sisällä.
Koulukuljetuskoordinaattori Sanna Salmi ei ota kantaa siihen, voiko nyt tehty päätös tuoda kaupungille lisää hakemuksia kuljetuksista.
– Hajalan tapauksessa perusteluna käytettiin viranomaisen lausuntoa ja poikkeuksellista tilannetta. Jokainen tapaus tutkitaan erikseen, hän toteaa.
Faktaa hänen mukaansa on, että Varsinais-Suomessa on paljon susia ja tulee todennäköisesti myös olemaan. Niiden kanssa pitää vain osata elää.
– Tilannetta seurataan jatkuvasti, ja keskustelemme säännöllisesti viranomaisten kanssa. Olen itsekin mukana kolmessa reviiriyhteistyöryhmässä.
Sanna Salmi korostaa huoltajille, että susihavainnoista pitää ilmoittaa aina petoyhdyshenkilölle. Tällöin ne saadaan vahvistettua.
Kun nyt noita kriteerejä käy läpi, niin kyyditystä ei tarvita. Nuo Hajalassa käyttäytyvät nimenomaan täysin lajityypillisesti, opettamalla pentunsakin tappamaan ja raatelemaan. Kustannukset näistä järjestelyistä kuuluvat valtiolle.
Tosi juttu, mutta jos odottaa valtiolta sitoutumista kustannuksiin, niin sudet ehtivät kuolla vanhuuteen.
Kyllä täyttyvät kriteerit. Lautakunta päivitti koulukuljetusperiaatteet viime kaudella ja kaupunginhallitus täydensi kriteereitä vielä lisäksi. Nimenomaan maininta, että jos susia havaitaan koulumatkan varrella toistuvasti, kriteerit täyttyvät. Näiden yhdeksän oppilaan koulumatkat on tarkastettu yhdessä V-S Riistakeskuksen kanssa ja tähän ratkaisuun päädytty. Kaikki susista johtuvat kustannukset, niin elinkeinoharjoittajalle kuin kaupungille, kuuluvat ehdottomasti valtiolle. Petokyyteihin liittyvät kustannukset katsotaan sisältyvän vuosittain maksettuihin valtionosuuksiin kunnille. Elinkeinoon kohdistuvat vahingot korvataan maa-ja metsätalousministeriöstä. Varsinais-Suomessa susikanta on liian tiheä ja tämä Paimion lauma aiheuttaa nyt ongelmia. Ongelmat jatkuvat ellei kannanhoidollista metsästystä saada käyntiin. Toivottavasti Hajalassa onnistutaan nyt poistamaan tämä yksi susi, johon poikkeuslupa on annettu. Se saattaa rauhoittaa tilanteen… Lue lisää »
Onko susia havannoitu koulumatkalla toistuvasti? Onko joku lapsi kohdannut koulumatkalla suden? On se kumma kun on asunut seudulla vuosikymmeniä, ei ole nähnyt ainuttakaan sutta, ei edes jälkiä. Peuroja näkyy päivittäin, mikä onkin vaarallisempi elukka. Tuskin ne Hajalan lapset kulkee koulumatkaansa lammaslaitumien läpi. Ja olen sitä mieltä että jos alfaparista toinen ammutaan, ongelmat vaan jatkuvat, jos pari ei ole ehtinyt opettaa pentuja. Laumadynamiikka hajoaa ja sit tulee näitä häirikkösusia. Ihmisen ei pitäisi puuttua luonnon kiertokulkuun. Tässäkin tapauksessa lampaat olis pitänyt suojata paremmin, ne laamat on hyviä vahteja.
Jos ihmisen ei tule puuttua luonnon kiertokulkuun, muuttuu aika moni asia elämässä. Kannattaa siis miettiä tuota näkökulmaa uudestaan.
Sisältyykö muuten nimimerkkiisi mielipide asiasta?
Mutta jos luonto puuttuu ihmisen kiertokulkuun alkaa pelko ja paniikki, kuten nyt tässä kohtaa. Ei autojakaan romuteta, jos ihminen jää auton alle ja kuolee. Rauhoittukaa taas vähän. Metsästäjät ovat kutsuneet hukkaset kylään, kun eivät saa peuroja poistettua.
Kirjoitin pääkirjoituksen 16.8.23 yhteydessä saman, minkä riistapäällikkö totesi tämän päivän lehdessä. Peurat eivät ole syy susikantoihin.
Sinänsä huvittavaa arvostella metsästäjiä peurakannoista johtuen, kun itsekin olet kritisoinut ruokintapaikoilla ampumista. Miten pyyntiä pitää tehostaa, jos tuo on huono tapa? Susien lisääntyminen on uhka metsästyskoirille.
En ole havainnut paniikkia aiheen ympärillä. Vain halukkuutta vähentää susista johtuvia ongelmia mm. tuotantoeläimille ja koirille. Hallittu kannanhoidollinen metsästys on siihen hyvä tapa. Valitettavasti moni keskittyy siihen, mitä ei saa tehdä ja siksi ne asiat, mitkä pitäisi tehdä, jää tekemättä.
Valkohäntäpeura on vieraslaji, miten kävi kun se päästettiin luontoon? Eli tämä on sitä samaa ettei ihmisen pitäisi puuttua. Toinen esimerkki on minkki, taas vieraslaji, tarhakarkulainen mikä syrjäytti kotoperäisen vesikon ekologisen lokeron. Näitä esimerkkejä on paljon.
Yksinkertaisesti ihmisen olisi mahdotonta jatkaa elämäänsä, ellei luonnon kiertokulkuun voisi puuttua. Kaikki rakennettu ympäristö ml. sinun kotisi, on pois luonnon kiertokulusta. Puuperäisiä materiaaleja ei voisi hyödyntää, peltoviljelyä harjoittaa jne. Näin ollen argumentti on aika kevyt, kun puhutaan susiasiasta.
Onko peurojen kaatoluvat loppuneet sinulta kesken, kun lupia kaipaat lisää? Montako peuraa ylipäätään olet ampunut? Syytä siihen, miksi suomalaiseen luontoon vapautettiin peuroja, kannattaa hakea noin sadan vuoden takaa. Silloin ei haettu ruokaa automarketista, jos sattui olemaan kaapit kotona tyhjiä.
Toivottavasti näiden suojelijat hoitavat kyyditykset sekä maksut, eikä tulla veronmaksajien taskulle.
Susi kuluu erämaihin, ei ihmisten tai lammastilallisten keskuuteen. Näin on ollut ja tulee olemaan, sillä susi on peto. Ei erittele, kun hakee syötävää. Syksy pimenee ja pelkkä koulutuskuljetus ei auta asiaan. Olisi hyvä, että nämä susien puolustajat maksaisivat myös tästä aiheutuvat kustannukset.
Hoh hoijaa. Mitään kyytejä ei tarvita vaan lyijyä putkesta.
Niinpä niin. Lyijyhullut varmaan jo puunaavat luotejaan. Pitkäaikainen altistuminen lyijylle muuten aiheuttaa muun muassa käytöshäiriöitä. Susi on viimeksi 1882 Suomen suuriruhtinaskunnassa tappanut ihmisen.
Totta ja todennäköisyyslaskennan mukaan seuraava uhri lähestyy kovaa vauhtia. Miksi odottaa riskin realisoitumista, kun ongelman voi helposti poistaa päiväjärjestyksestä.
Edellisen vasemmistohallituksen peruja tämä kunnianhimoinen susien suojelu. Myös Yle on tehnyt ohjelman, jossa hermoheikko cityluontotoimittaja itkee, kun Susi kaadettiin jahdissa.
Yläkouluikäiset ovat siis vapaata riistaa susille, kun heitä ei kuljetus koske.
Hajalasta pääsevät kaikki yläkoululaiset kyydillä kouluun.
Jos kaikki Hajalan koulun koululaiset kuljetetaan kouluun, niin heidät voisi samalla kuljettaa Mustamäen koululle asti.
Jotakin pitää pelätä. Jos susia ei olisi, pelättäisiin jäniksiä.
Minä pelkään jopa noita isoja, monissa maissa kiellettyjä, koiria, esim. Amerikan bulldoggi ja kaikki staffit ym, ovat arvaamattomia. Ja jos vapaina saavat pihassaan ilman aitauksia juosta, ei ole kiva kävelytiellä kulkea.
Suomessahan saa olla sellaisia arvaamattomia ja isoja koiria, jotka on kielletty jopa Tanskassa. Ovat tappaneet jopa yllättäen perheenjäsenen.
No, Hajalassa pelättiin aikoinaan hiiriä, kun päiväkoti meinattiin lakkauttaa. Kaikki elävä pelottaa…Mä pelkään eniten hirviä tai peuroja, ne tappaa vuosi tai vuosisata tasolla enemmän ihmisiä kuin susi. Ja niitä Hajalassakin riittää…