Salolaisyritys valaisee jatkossa useiden lentokenttien kiitotiet. Tehoelektroniikka-alan yritys Ellego on kehittänyt kiitoteille uuden valaistusjärjestelmän, jonka on mitattu yltävän yli yhdeksänkymmenen prosentin energiansaastöihin olemassa olevissa järjestelmissä.
Uusi innovaatio poikii yritykselle merkittävää liikevaihdon kasvua, minkä myötä nousee myös tarve uusille osaajille.
Järjestelmää lähdettiin kehittämään viisi vuotta sitten. Markkinoille tuote saapui tänä vuonna, ja muutamalla lentokentällä se on otettu jo käyttöön. Ellego on viemässä tuotetta myös ulkomaanmarkkinoille.

Jo vuodessa Ellego sai tuotteensa ensimmäisiin koekäyttöihin. Kehitystyö on johtanut myös patenttien hakemiseen. Patentteja on nyt muutama, kattavasti eri maissa.
Ellego AGL eli aeronautical ground lighting oli pisimmillään neljä vuotta lentokenttien koekäytössä, minä aikana ei toimitusjohtaja Rami Arvosen mukaan ole ilmennyt vikoja. Nyt tuote on saapunut markkinoille ensin Suomeen.
Seuraavaksi yrityksen tavoitteena on saada tuote myös ulkomaille myyntiin. Arvonen kertoo, että useiden ulkomaan toimijoiden kanssa on avattu jo keskusteluja mahdollisista kaupoista.
Markkinointia on todennäköisesti vauhdittanut innovaation onnistunut ulostulo taannoisessa AGL:n liittyvässä konferenssissa Detroitissa. Liki kahdensadan ihmisen konferenssissa Ellego palkittiin parhaasta uuden innovaation esityksestä. Kiitoksia on tullut paljon muualtakin.
– Kun olemme olleet uusien asiakkaiden tai edustajien kanssa tekemisissä, niin ihan poikkeuksetta palaute on ollut, että näinhän homma pitää tehdä. Viime viikolla tuli kommenttia, että tässä tämä on: järjestelmien tulevaisuus, toimitusjohtaja hehkuu.

Tuotteen tehokkuus tulee esimerkiksi siitä, että paljon virtaa kuluttavat halogeenilamput vaihdetaan led-lamppuihin. Lediä on Ellegon kenttävalaistuksen liiketoiminnasta vastaavan Otto Vainion mukaan hyödynnetty aikaisemminkin kiitoteillä, mutta Ellegon innovaatiosta erottuu kiertotaloudellinen hyöty.
Ledit pystytään vaihtamaan jo olemassa oleviin valaisimiin, jotka on alun perin tarkoitettu halogeenilampuille. Koko lampusta vaihtuu siis vain poltin.
Lisäksi vaihtuu virtalähde, joka yksinkertaistaa ja tehostaa toimintaa. Uudessa järjestelmässä kaikki elektroniikka, valaisimet ja kaapelit kytkeytyvät yhteen virtalähteeseen. Virtalähde toimii myös säätimenä. Säätimen kautta ohjataan esimerkiksi valojen kirkkautta, jota täytyy muuttaa usein päivänvalon tai sään muuttuessa.
– Tietääksemme kaikissa muissa lediä hyödyntävissä järjestelmissä ohjausvirta tehdään ihan valaisimissa. Valaisimia on isolla kentällä kymmeniätuhansia, joita täytyisi sitten yksitellen huoltaa, Vainio arvioi.
Kenttävalot antavat pilotille käsityksen esimerkiksi kiitotien mitoista, sijainnista ja suunnasta, kun hän liikkuu lentokoneella kentän ympäristössä. Ilman laajaa säädettävyyttä lentokoneen ohjaaja ei esimerkiksi näe valoja kunnolla tai häikäistyy liian kirkkaista valoista.

Yhteen paikkaan kohdistettu virran ohjaus kohentaa myös huoltovarmuutta, mistä tulee lentokentille operatiivisen toiminnan säästöjä. Toisin sanoen kentillä tarvitsee harvemmin ajaa lentojen välissä korjaamassa lamppuja, kun säätötekniikka on keskitetty yhteen säätimeen. Muutos on merkittävä, koska valaisimet ovat isoilla kentillä jopa kilometrien pituisissa jonoissa. Huoltovarmuudesta koituu kentille sekä energia- että taloudellisia säästöjä.
Lentokenttien valaistus on Vainion mukaan tarkkaa työtä, joten työvälineiden on optimaalista olla yksinkertaiset.
– Kaikki tulee yksinkertaistamisesta. Ponnistus on ollut juuri virtalähteen suunnittelussa ja tekemisessä. Vasta virtalähteen kehittäminen on mahdollistanut sen, että kaikki voidaan tehdä yksinkertaisesti kentällä, Vainio selventää.
Ellego on ollut mukana myös kansainvälisessä standardoinnissa, sillä uutta teknologiaa varten ei ole vielä sääntelyä.
– Kansainvälinen standardointi on hyvin vahvassa osassa siinä, minkälaista ja miten teknologiaa voi sinne lentokentälle viedä, ja miten se toimii siellä. Me olemme olleet standardoinnissa mukana myötävaikuttamassa siihen, että uusi teknologia tulee sinne.
– Olemme oikeastaan siinä kynnyksellä, että saamme uuden teknologian mahdollistavan standardoinnin, Vainio toteaa.
Yritys
Ellego Powertec Oy
- Toimitusjohtajana toimii Rami Arvonen
- Perustettiin vuonna 1979, perheyritys
- Henkilökuntaan kuuluu vajaa neljäkymmentä henkilöä
- Suurimpia asiakkaita ovat esimerkiksi laivat, lentokentät, voimalaitokset ja sähköverkot
- Tuotteet ovat pitkälti perustuneet perinteiseen teknologiaan, mutta nyt tehtaassa on kehitetty uutta teknologiaa
- Ellegon kehittämä AGL-järjestelmä palkittiin viime vuonna AGL:ään liittyvässä konferenssissa parhaasta uuden innovaation esityksestä
- Tämän vuoden liikevaihto on noin kymmenen miljoonaa