Järjenkäyttö on autourheilu-uraa suunnitellessa sallittua. Suositeltavaa suorastaan.
15-vuotias tuore kartingin OK-luokan Suomen mestari Alvar Siimesvaara perheineen eteneekin realistisilta kuulostavin ajatuksin. Kuuta eli tässä tapauksessa formulaluokkia ei tavoitella taivaalta. Pyrkimys ammatin saamisesta suuntautuu niin sanottuihin koppiautoluokkiin.
– Formuloihin siirtymisessä tarvittaisiin aivan valtavia rahamääriä. Esimerkiksi Porsche- tai BMW-sarjoissa kulut ovat vielä melko järkevällä tasolla, vahvistaa Alvarin isä Marko Siimesvaara.
Alvarin ajovalmentaja ja asioidenhoitaja Rasmus Markkanen ajoi aikanaan formula 4 -luokkaa.
– Rasmus on todennut, että tällä hetkellä hänkin valitsisi koppiluokat, Marko sanoo.
Talousasiat ovat viime aikoina tulleet yhä merkittävämmiksi myös kartingin parissa. Siimesvaarat taittavat kilpailumatkoja hyvinkin mukavaksi kehitetyllä kulkupelillä, mutta jo pelkästään polttoainehinnat ovat tunnetusti isot.
– Kulut ovat nousseet samalla tavoin kuin elämässä ylipäänsä. Tämänhetkiset sponsorit ovat meille todella tärkeitä, mutta niitä ei todellakaan ole liikaa, Marko mainitsee.
Näistä negatiivisista asioista huolimatta Alvar Siimesvaaran ura etenee valoisasti. Hän sijoittui tänä vuonna OK:n EM-osakilpailussa 17:nneksi. Sekin on näin nuorelle kuljettajalle varsin kova saavutus 80 kilpailijan joukossa.

Suomen mestaruus oli yksi välietappi taipaleella, jonka seuraava vaihe koittaa viikonloppuna Vihdissä. Tuolloin ratkotaan KZ2-luokan SM-mitalit niin sanotussa superviikonlopussa.
Ajokki muuttuu uudessa luokassa vaihteelliseksi, ja esimerkiksi kisalähdöt muuttuvat paikaltaan tapahtuviksi. Marko Siimesvaara kuvailee KZ2:ta kartingin kuninkuusluokaksi.
Siimesvaarat suuntasivat kohti Vihtiä keskiviikkoiltana. Takaisin Piikkiössä sijaitsevaan kotiin tullaan myöhään sunnuntai-iltana.
Tämä on tyypillinen aikataulu, joka toistuu kesän ja alkusyksyn aikana useasti. Tasapainoilu ajamisen ja koulun välillä on jatkuvaa tällä hetkellä yläkoulun yhdeksättä luokkaa käyvän nuoren osalta.
– Opettajat ovat joustavia, ja koulu on aina sujunut suhteellisen hyvin. Mutta on se tosiasia, etten pysty täysillä panostamaan kouluun, kun pyrkimys autourheilun ammattilaisuuteen on niin selkeä, Alvar sanoo.
Ajatuksissa on jatkaa opiskeluja Turussa Kerttulin urheilulukiossa, mikäli arvosanat riittävät sinne.
Kartingissa tarvitaan myös suhteellisen hyvää fyysistä kuntoa. Mitä tulee ajamiseen, ovat numerot sen osalta suuria. Karting-kilometrejä kertyi viime vuoden aikana yhteensä noin 7 000.
Vihdin jälkeen kalusto siirtyy Italiaan. Siellä Alvar tulee vierailemaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Hyvä puoli taloudellisten haasteiden keskellä on se, että lennot Bergamon suunnalle ovat hinnoiltaan verraten huokeita.

Kilpailujärjestelmä poikkeaa KZ2:ssa varsin paljon OK:sta. Jälkimmäisen parissa Siimesvaara kisasi tänä vuonna Tanskassa, Tshekissä, Espanjassa ja Italiassa. KZ2:ssa tapahtumia on vähemmän, mutta kohokohtia EM-sarjan osakilpailujen ja etenkin MM-kisojen osalta riittää.
– Ensi vuonna tavoittelen tietysti parasta mahdollista menestystä. Uran jatkoa katsotaan sitten osin niiden tulosten perusteella, Alvar kertoo.
Alvar Siimesvaara aloitti kartingin hyvinkin nuorena. Salon Urheiluautoilijoiden kuskeista myös Milo ja Miska Kaskinen ajavat edelleen.
– On tämä ollut aina elämässä se ykkönen urheilulajeista. Missään vaiheessa ei ole käynyt edes mielessä, että lopettaisin, Alvar Siimesvaara kertoo.