
Salosta bussilla Varsovaan – puuduttava uhkakuva vai helppo reitti seikkailuun?
Vastauksen löytäminen on ollut mahdollista kesästä lähtien, jolloin Flixbus ryhtyi liikennöimään Vaasan ja Varsovan väliä. Reitti kiepauttaa myös Salon linja-autoasemalle, josta voi nousta kyytiin noin 22 tuntia kestävälle matkalle.
Salolainen Wilhelmiina Kallio ja hänen tyttärensä Aino Kallio testasivat reitin elokuun lopulla.
– En ole ennen käynyt Puolassa. Uusi kokemus ja edullinen hinta kiinnostivat. Myös ympäristönäkökulma painoi, sanoo Wilhelmiina Kallio.

Flixbus pysähtyy Salossa päivittäin iltapäivällä yhden jälkeen.
Kallioiden lisäksi Salossa kyytiin nousi samalla keskiviikkolähdöllä muutama muukin matkustaja.
Flixbussin mukaan harva matkustaa koko reittiä Vaasasta Varsovaan tai toisin päin – tai edes rajan yli. Reitin eniten ostettu matka on Turku–Helsinki-väli molempiin suuntiin.
– Matkustajat meidän edessä ja takana vaihtuivat tiuhaan koko matkan ajan. Yksikin mies tuli kyytiin Helsingin Kampista ja jäi pois Tallinnan linja-autoasemalla. Monen näköistä matkaa siinä tehtiin.
Salo–Varsova-matkan ensimmäinen etappi on kevyt: jo Helsingissä pääsee kunnolla jaloittelemaan, kun laivaan noustaan terminaalin kautta kävellen. Tavarat sai jättää autoon.
Kaksikolla oli selvä suunnitelma laivareissun ajaksi.
– Tiesimme, että meillä on pitkä yö edessä, niin menimme seisovaan pöytään syömään hyvin.
Bussissa ei myyty mitään, joten Kalliot varustautuivat Tallinnan ja Varsovan väliseen matkaan muutamalla energiapatukalla ja juomilla.

Maata pitkin matkustamisesta ja lentolomailun päästöistä puhutaan entistä enemmän, ja moni pohtii valintojaan tarkemmin.
Kallioiden kuusihenkinen perhe on aina matkustanut paljon erilaisilla kokoonpanoilla ja kulkuvälineillä – myös lentokoneella. Puolastakin kotiin päin he lensivät.
Maata pitkin matkustaminen viehättää Wilhelmiina Kalliota kuitenkin enemmän kuin lentäminen. Viime kesänä hän kiersi yksin Georgiassa ja Armeniassa bussilla.
– Kun reissaat yksin, saat viereesi kenet saat ja keskustelut ovat tosi mielenkiintoisia.
Flixbussilla Kalliot eivät ole aiemmin matkustaneet, mutta Lux Express -bussien kyydissä he ovat kiertäneet Baltiaa.
– Kun kulkee kaupungista kaupunkiin bussilla, näkee eri tavalla. Paljon puhutaan siitä, että maailma on niin pieni. Istutaan 15 tuntia lentokoneessa, ollaan toisella puolella maailmaa ja sitten ajatellaan, että maailma on pieni.
Maata pitkin reissatessa maailma saattaakin tuntua suurelta, ja arkiset havainnot tuovat syvyyttä matkakokemukseen.
– Puolassa näin paljon maaseutua, maissipeltoja ja senkin, kuinka valtava rekkaliikenne on Puolan teillä. Sieltähän tulee Suomeenkin tavaraa.
Maata pitkin matkustamisen ilmeisin haaste on aika, jota kuluu usein enemmän kuin lentäessä. Monella reitillä lentäminen on edelleen myös se edullisempi vaihtoehto, mutta Salosta Varsovaan bussikyyti on hinnaltaan varsin kilpailukykyinen.
Kalliot ostivat liput hyvissä ajoin, jolloin ne maksoivat 56 euroa henkilöltä. Hinta piti sisällään myös penkkivarauksen, matkatavarat ja laivamatkan.
Bussilla on tietysti aiemminkin voinut matkustaa Varsovaan, mutta eri liikennöitsijöiden ja laivamatkan yhdistely on vaativampaa.
– Suora yhteys on helppo. Nouset Salosta bussiin, eikä kukaan kysele mitään muuta kuin että olet maksanut. Ja sitten olet Varsovan keskustassa.
Tallinnassa laivalle hajaantunut väki kokoontui jälleen bussiin, ja yön yli kestävä ajomatka Puolaan alkoi.
Kaksikko torkkui pimeässä bussissa vaihtelevalla menestyksellä. Aina uuteen kaupunkiin saavuttaessa unen läpi tunki tärinää ja ääniä.
– Tuntui siltä, että jokaisella linja-autoasemalla asfaltti oli revitty auki ja tietyöt käynnissä, sanoo Wilhelmiina Kallio.
– Asemilla kyllä aina heräsi. Toki siinä valotkin laitettiin päälle, lisää Aino Kallio.
Tupakoitsijat pujahtivat pitämään sauhuttelutaukoa, ja käytävillä askellettiin. Kyytiläisiä jäi pois ja uusia nousi tilalle.
Noin neljältä aamuyöllä bussi saapui Puolan rajalle, jossa oli passintarkastus.
– Tarkastaja tuli sisälle ja herätti kaikki.
Monille pitkän matkan vessakäynnit aiheuttavat stressiä, oli kyseessä sitten lentokone tai bussi.
Wilhelmiina Kallio kertoo vessakäynnin Tallinnassa riittäneen miltei perille asti, mutta bussin lähestyessä Varsovaa hän suuntasi vessapussukan kanssa bussin vessaan. Pussukassa oli paperia ja kosteuspyyhkeitä kaiken varalta. Wilhelmiina Kallio sanoo vessan olleen asiallinen, mutta siinä oli sama ominaisuus kuin kaikissa linja-autojen vessoissa.
– Olihan se tosi pieni.
Aamukymmenen maissa matka päättyi Varsovaan, josta alkoi tutustuminen uuteen kaupunkiin ja maahan. Aivan ensimmäiseksi kaksikko suuntasi aamupalalle.

Hinta vaihtelee
- Matka Salosta Varsovaan kestää noin 22 tuntia. Reitti kokonaisuudessaan Vaasasta Varsovaan kestää noin 28 tuntia.
- Bussireitti pysähtyy Suomessa Vaasassa, Närpiössä, Porissa, Raumalla, Raisiossa, Turussa, Salossa, Espoossa sekä Helsingissä. Helsingistä matka jatkuu Viron, Latvian ja Liettuan kautta Puolaan.
- Reittiä operoi liettualainen kuljetusyhtiö Ollex, ja lauttaliikenteestä vastaa Tallink.
- Lippu Salosta Varsovaan maksaa halvimmillaan vajaat 60 euroa. Hinta vaihtelee ja saattaa nousta myös reilusti yli sataan euroon.
- Flixbus on saksalainen yritys, joka aloitti toimintansa Suomessa viime kesänä. Yritys kertoi hiljattain ylittäneensä tavoitteensa Suomessa ja harkitsevansa useiden uusien reittien avaamista ensi keväänä.
- Vihreät Flixbus-linja-autot operoivat yhteensä 40:ssä eri maassa Euroopassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa.
