Suomessa on tehty tietomurto Tena-tuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoihin. Tietomurron kohteena ovat olleet yksityisen Westlog Oy:n tiedot, ilmoittivat Satakunnan, Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueet perjantaina.
Essity Oy:n valmistamien Tena-inkontinenssituotteiden kotiinkuljetuspalvelujen tilaajien henkilötietoja on saattanut joutua vääriin käsiin. Westlog on ilmoittanut henkilötietojen vaarantuneen kyberhyökkäyksessä elokuussa, täydensi Pirkanmaan hyvinvointialue.
Tietoturvaloukkaus voi koskea asiakkaan nimeä, yhteystietoja, mahdollista järjestelmässä ollutta henkilötunnusta sekä tietoa tehdyistä tilauksista.
Essity Oy:n tietokantaan on kohdistuneesta hyökkäyksestä on uutisoinut aiemmin muun muassa Iltalehti. Lehti kertoi viime viikolla, että yhtiö oli kertonut hyökkäyksestä entisille ja nykyisille kuluttaja-asiakkailleen suunnatussa tiedotteessa.
Petosyrityksien riski
Tietoturvaloukkauksen koko laajuus tai mahdolliset seuraukset eivät ole vielä tiedossa, Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tiedotteessa sanottiin. Hyvinvointialue kehottaa sen kautta Tena-tuotteita kotiin tilanneita olemaan varmuuden vuoksi varuillaan. Erityistä huomiota tulee kiinnittää mahdollisiin petosyrityksiin.
Hyvinvointialue samoin suosittelee olemaan aina yhteydessä poliisin kaikissa rikostapauksissa, kuten identiteettivarkauksissa.
Satakunnan hyvinvointialueen mukaan tämänhetkisten tietojen mukaan tietomurto koskee useita tuhansia asiakkaita.
Tietomurrosta on tehty ilmoitus Kyberturvallisuuskeskukselle sekä Suomen tietosuojavaltuutetun toimistoon. Lisäksi Westlog on tehnyt rikosilmoituksen tietoturvaloukkauksesta poliisille.