Vaskiontien liikenne pääsi kulkemaan tänään aamulla Vaskion keskustan tietämillä vain toista kaistaa pitkin, kun henkilöautolla oli rysäytetty toisen henkilöauton perään puoli kahdeksan aikaan aamulla.
Onnettomuus sattui Kauppatien lähettyvillä, noin kilometrin verran Vaskion keskustasta kohti Sauvonkylää ja Hämeentietä.
Takana tullut oli törmännyt edellä olevaan autoon, kun se oli hidastanut. Kummassakin autossa oli vain kuljettaja.
– Toinen kuljettaja vietiin päivystykseen tarkastukseen, mutta vakavaa loukkaantumista ei näyttänyt syntyneen, kertoo vuoroesimies Tarmo Katajamaa Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen tilannekeskuksesta.
– Autot eivät jääneet ajokuntoon. Toisesta olivat turvalaitteet lauenneet, mutta työkaluja ei tarvittu irrottamiseen, vaan kuljettajat pääsivät itse ulos.
Kaista oli suljettu noin tunnin verran. Onnettomuuskohdassa on 60 km/h -nopeusrajoitus.
Lounais-Suomen poliisi kertoo tutkivansa onnettomuudessa rattijuopumusrikosta.
Artikkelia muutettu 29.9.2023 kello 13.14. Lisätty tieto rattijuopumusepäilystä.
Vaskiontiellä ajetaan, varsinkin lähiöiden kohdalla hirveillä nopeuksilla, rajoituksista piittaamatta. Kauhulla voi odottaa aikaa kun juurikasrekat ilmestyvät joukkoon. Märynummen kohdalla lähtisi kortteja oikein roppakaupalla jos tutkattaisiin aamuliikenne ja iltapäivä liikenne. Odotetaanko jotain isompaa rysäystä, ennen kuin toimitaan kuten Ollikkalassa, Somerontiellä?
Niin, mielellään me juurikkanviljelijät ois pidetty tehdas täällä Salossa, niin vaskiolaisten tai märyläisten ei tarttis rekkoja katsella. Mut yhtälailla liikennesäännöt koskee kaikkia autoilijoita, kyllä ne muutkin ajaa kovaa ja juurikasrekat ovat tien päällä vain muutaman viikon.
Vaskiontiellä ajelee vanhempi herrasmies joka tekee tiehaaran kohdalla äkkijarrutuksen viime tipassa eikä vilkuta kääntyessää tiehaarassa. Ajelee usein aamulla ja päivällä.
Jokohan kopsahti.
Onneksi meillä on käytössä riittävät turvavälit, joten pelivaraa toisen äkkijarrutuksille riittää. Eikö vain?
Juuri turvavälistä johtuen ei kohdallani kopsahtanut.
Jätin normaalia pidemmän turvavälin kun herrasmies ajeli muutenkin vähän miten sattuu.
Kaikilla ei kuitenkaan ole riittävää turvaväliä.
Siispä olisi hyvä tarkastella epävarman kuljettajan lisäksi muitakin sääntöjen vastaisesti ajavien toimintaa. Kolarithan muodostuvat yleensä monivaiheisen tapahtumaketjun seurauksena, jossa yhdenkin riskin poistaminen saattaa katkaista ketjun ja onnettomuuta ei tapahdu. Tyypillistä on kuitenkin keskittää huomio vain siihen, mitä joku toinen tekee. Itsellä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta toisten toimintaan vaikuttaa.