Mielipide: Kuka maksaisi Salon taksien yöpäivystyksen?

8
Kirjoittaja epäilee aloitetta takseille maksettavasta yöpäivystysrahasta. Kuva: TS-arkisto/Riitta Salmi

Mikko Lundén kertoi esittävänsä Salon kaupungille taksien yöpäivystyskorvausta (SSS Tätä mieltä 24.10.). Salossa on kymmenen kuntakeskusta ja takseja ehkä sata ympäri Salon kuntaliitosaluetta.

Miten yöpäivystys palvelisi reuna-alueiden taksin käyttäjiä? Olisiko tasapuolista, että keskustassa saa taksin ja kaupunki maksaa siitä? Onko kyseinen päivystysporkkana ajateltu ainoastaan Salon keskustassa Taxidatan välityskeskuksen piirissä oleville takseille? Miten kaupungin raha jaettaisi tasaisesti koko Salon taksien kesken?

Vastaus ehkä on, että kaikilla takseilla olisi oikeus osallistua päivystysrinkiin. Onko huomioitu, että mm. sosiaaliset tilat ovat ainoastaan Salon Sillankulman taksiasemalla, jonka taksikoppi on Salon Ulataksi Oy:n omistuksessa? Sinne ei muilla takseilla ole oikeutta mennä. Nämä taksit kuuluvat myös Taxidatan välityskeskukseen.

Mistä asiakkaat tietäisivät tilata päivystävän taksin? Luultavasti taksikeskuksesta. Jälleen reuna-alueiden takseilla ei olisi mahdollisuutta osallistua päivystysrahan saamiseen, koska eivät kuulu taksikeskuksen kyydinvälityspalveluun. Miten valvotaan, onko taksi päivystänyt, ja paljonko kysyntää on ollut?

Asia on käsittääkseni jo esitetty Salon kaupunkikehityslautakunnan kokouksessa. Siellä on todettu, että hankintalain ja yritysten tasapuolisen kohtelun vuoksi kaupunki ei voi asiassa edetä.

Kelataksin saatavuus on kelakyytejä välittävien taksikeskusten, eli TaksiHelsingin ja Menevän, sekä viime kädessä Kelan vastuulla. Kelataksin saatavuudesta ei ole kuulunut moitteita, eli palvelu sen osalta ilmeisesti toimii hyvin.

Likumakyytien saatavuudesta taas vastaa Varha. Salon kaupungille esitetty velvollisuus yksin maksaa yöpäivystyksestä ei olisi maksajienkaan osalta tasapuolinen.

Ilmeisesti kysyntä on niin vähäistä, että kun takseilta poistui päivystysvelvollisuus taksilain uudistuksen myötä, ei vapaaehtoisia yöpäivystäjiä löydy tarpeeksi arkiöihin. Asiakkaan kannattaisi tilata yötaksi etukäteen tarpeeksi ajoissa, joko suoraan taksilta tai taksikeskuksesta, jolle jäisi aikaa sopia etukäteen taksien kanssa, kuka on suorittamassa palvelun.

Salon Seudun Taksit ry:n sihteerinä pyrin toimimaan kaikkien jäsentemme etuja ajatellen. Tämän asian katson olevan epätasapainossa. Se ei kuulosta tasapuoliselta kaikille Salon takseille.

Toki, jos yöpäivystykselle maksaja löytyy, ja joku onnistuu sen hoitamaan jokaiselle halukkaalle taksille, en sitä suinkaan vastusta. Salon Seudun Taksit ry:n hallitus ei ole em. asiaa käsitellyt.

Arvostan, että alueellamme on kansanedustaja, joka on taksialasta ja sen kehityksestä kiinnostunut. Hänen toimintatahtoaan tarvittaisi monessakin taksialaa koskevassa päätöksessä. Työsarkaa löytyisi mm. yhteiskunnan maksamien kyytien hintatasossa, joka nykyisellään on lähes kestämätön, kun taksikeskukset vievät niistä leijonanosan kyydinvälitysprovisioina.

Kilpailutuksissa taksikeskukset pääsevät tarjoamaan alennuksia, jotka ovat suoraan taksien tuloista pois, ei välityskeskukselta. Taksien on vain päätettävä, ajaako vai ei.

Marianna Lammervo
Taksiautoilija, Salon Seudun Taksit ry sihteeri

8 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Keijo K.
3 kuukautta sitten

Onko ehdotuksen tekijä keskitetyn kannalla, vähät syrjäkulmista ja niiden yrittäjistä? Onhan se hyvä, että edustajalla on jokin asia, mikä pitäisi saada korjatuksi, on vain niin pieni tuo kohderyhmä.

Mamma maalta
3 kuukautta sitten

Aikana, jolloin taksikuskit olivat yksittäisiä ammattinsa valinneita henkilöitä, jokaisessa kunnassa/silloin pitäjässä, oli yksi tai useampia taksi-autoilijoita ja se oli heille sivuhomma, koska oli myös toinen työ. Kyytejä oli enempi tai vähempi, ei ollut koulukyytejä edes keksitty vielä. Nämä taksit lähtivät heti, kun soitto tuli mihin vuorokauden aikaan tahansa. Kyytejä voitiin myös tilata etukäteen, jos oli tietty aikataulu tiedossa. Ilman välikäsiä toimintavarmaa toimintaa.

MDI
3 kuukautta sitten

Kyllä ne päivystävät ilman tukiaisia, jos töitä on. Tuetaanko myös nakkikioskeja, selänpesijöitä jne.?

Varattomat salolaiset
3 kuukautta sitten

Miksi takseilla ei riitä ajoa? Jos Tupuri-keskusta-Tupuri-kyyti maksaa lähes duunarin päiväpalkan, niin aika turha ihmetellä miksi ei kyytejä tilata. Kyytien hinnat lähes tuplaantuneet 10 vuodessa, ja vastaavasti ostovoima laskenut joka vuosi kuluttajilla.

Tavis torilta
3 kuukautta sitten

Suomessa hintatasot kaikessa ovat saaneet nousta vapaasti sellaisiksi, ettei niitä voi käyttää kuin tosi pakottavasta tilanteessa. Kaikki tämä monien välikäsien aiheuttamaa hintojen nousua.

Taksinahkekäyttäjä
3 kuukautta sitten

Tupuri alarinne-Salo Citymarket-Tupuri alarinne. Maksoi Taxidatan taksilla mittarin kanssa juuri 38,10€
Kyllä sinun päiväpalkassa se vika löytyy nyt.

MDI
3 kuukautta sitten

Hinta vaan on liian kallis alle kymmenen minuutin keikasta, ja kuskihan ei ole mikään lääkäri. Siedettävä hinta tarkoittaa töitä, mutta taksiliikenne on kuin maatalous, aina jonkun muun pitäisi maksaa.

etuoikeus heille
3 kuukautta sitten

Halukkaiden pitäisi pystyä ottamaan taksivakuutus, jonka maksamalla saisi kustannettua yötaksipäivystyksen tarvitseville.