Mielipide: Lähijunaliikenne ei tarvitse Tunnin junaa – ehkä ei edes kaksoisraidetta

5
Helsingin ja Turun välisestä nopeasta ratayhteydestä tehdään viisi erillistä suunnitelmaa. Ensimmäinen on ollut syksyn aikana nähtävillä. Kuva: SSS-arkisto/Santeri Iltanen

Niin sanottua Turun tunnin junaa on vuosikausia lobattu vääristellyin väittein mm. hankkeen hinnasta, matkakilometrien lyhenemästä ja ilmastovaikutuksista – puhumattakaan hankkeen harhaanjohtavasta nimestä. Nyt kun nuo väitteet on faktatiedoin osoitettu virheellisiksi, on keksitty nostaa esille lähijunaliikenne.

”Lähijunaliikenne on ollut yksi keskeisiä asioita koko hankkeessa”, väittää Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen Salon Seudun Sanomissa 18.10.2023. Hankkeen virallinen nimi Helsinki-Turku nopea junayhteys kuitenkin kertoo, mistä oikeasti on kyse.

Turun tunnin junan kustannuksiksi on arvioitu noin neljä miljardia euroa. Petteri Orpon (kok.) hallituksen ohjelmassa rahaa hankkeeseen varataan kuitenkin vain 460 miljoonaa euroa. Nämä rahat on tarkoitettu Salo-Kupittaa- ja Espoo-Lohja-yhteysvälien toteuttamiseen, mutta ne ovat siihenkin aivan riittämättömät.

Väylävirasto on arvioinut pelkästään Salo-Kupittaa-välin kaksoisraiteen hinnaksi 750 miljoonaa euroa.

Jos investointipäätös tehdään, salolaisten veronmaksajien pussista tullaan jo tässä kohtaa kyselemään kymmenien miljoonien eurojen panostusta. Vielä isommasta osallistumisesta puhutaan, jos oikorataa Salon ja Lohjan välillä lähdetään tulevaisuudessa toteuttamaan. Hallitushan jätti sen tulevien hallitusten mietittäväksi.

Kalleudestaan huolimatta kaksoisraidetta Salon ja Kupittaan välillä voidaan salolaisesta näkökulmasta pitää perustelluimpana osana suunnitelmia, sillä seudun lähijunaliikenteen kehittäminen on kannatettava asia. Kaksoisraiteen toteuttaminen ei kuitenkaan edellytä järjettömän kalliin ja ilmastovaikutuksiltaan negatiivisen Turun tunnin juna -hankkeen toteuttamista kokonaisuudessaan.

Erittäin kalliin kaksoisraiteen lisäksi on vakavasti otettava pohdintaan Suomen Lähijunat Oy:n esittelemä vaihtoehto.

Joukkoliikennekonsultti ja yhtiön omistaja Antero Alku kertoi (SSS 20.1.), että lähijunaliikenne Salon ja Turun välillä voitaisiin toteuttaa nykyisillä raiteillakin: ”Idea on se, että lähijuna Salosta lähtee sen jälkeen, kun Helsingin pikajuna on lähtenyt kohti Turkua.”

Suomen Lähijunat Oy kertoo pystyvänsä aloittamaan liikennöinnin kahdessa vuodessa siitä, kun kunnat ja alueet tekevät periaatepäätöksensä lähijunista.

Lähijunille kyllä, Turun tunnin junalle ei.

Timo Lähteenmäki

kaupunginvaltuutettu,

maakuntavaltuutettu (vas.)

Salo

5 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
vuosisadan juna
4 kuukautta sitten

Tarve ja päähänpinttymä eivät ole synonyymejä.

Kuntalainen K
4 kuukautta sitten

Salon kaavan tulee olla sentään valmis sijoittaan se kolmas raide asemapihalle. Jossain sen lähijunan tulee odottaa, jotta se voi lähteä Salosta pikajunan perään.

Junamatkaaja
3 kuukautta sitten
Reply to  Kuntalainen K

Salon ratapihalla on 3 raidetta. On sekin nähty, kun toimimattoman rantaradan takia kolme junaa seisoo rinnakkain Salossa. Aikataulut eivät pidä, joka päivä myöhästymisiä.

J T
4 kuukautta sitten

Tunnin juna tarvitaan ehdottomasti ja lähijunaliikenne sen ohessa myös. Koko rata on satavuotinen, kuten on myös sen luotettavuus ja kehitettävyys. Nykyään rantaradan junien liikkuminen on aivan liian arpapeliä.
Ajankohtakin on erinomainen hankkeen aloittamiselle, sillä kaikenlainen rakentaminen sakkaa pahemman kerran parhaillaan ja vielä huonompaa kohti ollaan menossa.
Varmaan ensimmäinen vasemmistoliittolainen koskaan, joka vastustaa valtion rahankäyttöä julkisiin kulkuvälineihin ja infraan.

Nykyaikaan
3 kuukautta sitten
Reply to  J T

Nimby selittää nihkeyden koko asiaan. Nyt olisi tosiaan loistava tilaisuus alkaa rakentaminen, kun kustannukset pysyisivät kurissa kirjoittajan pelotteluista huolimatta.